De Volkswagen ID.3 spreekt tot de verbeelding. Een volledig nieuw design op het nieuwste elektrische platform van Volkswagen. Tijd om de Golf over te slaan en bij Volkswagen ook volledig elektrisch te gaan? We zochten het uit.
Speelse stadswagen
Het lijkt wel een speelgoedauto uit de toekomst die ID.3. Als we de proef op de som nemen blijken de meningen over deze nieuwkomer erg verdeeld. Toch lijkt de verkoop aan te slaan, want sinds de verkopen zijn gestart in Europa komt de ID.3 er naast de Renault Zoë en Tesla Model 3 als één van de best verkopende EV’s uit. Goede punten dus voor de eerste wagen die werd gebouwd op dit nieuwe, voor elektrisch rijden ontwikkelde, MEB-platform.
De ID.3 profileert zich als een fijne stadswagen die klein is vanbuiten, maar ruim vanbinnen. De cabine van de ID.3 staat dan ook meer naar voren dan bij pakweg een Volkswagen Golf. Wat duidelijk merkbaar is in de beenruimte op de achterbank. Aan de buitenkant is de ID.3 niet groter dan de Golf. Met een lengte van 4,26 meter zitten ze strak in dezelfde categorie. De wielbasis van de ID.3 komt overeen met die van de Passat, waardoor de wielen meer naar buiten toe zitten. En laat dat nou net goed zijn voor de wegligging.
Op het zelfde platform volgde al de ID.4 die iets groter is en daarmee de markt van SUV’s te lijf gaat. Ook volgt er nog de ID-buzz, een nieuwe variant op het alombekende T1 busje, maar dan modern en elektrisch. We zijn er zeker en vast al benieuwd naar hoe die eruit zal zien.
Comfortabel en geruisloos
Dat er binnenin veel ruimte heerst mag gezegd zijn. Zo heeft de koffer bijvoorbeeld 385 l aan kofferruimte. Handig om de grotere boodschappen mee te doen. De zetels zitten behoorlijk comfortabel en de wagen is dermate geïsoleerd dat we binnenin nauwelijks iets horen van de buitenwereld. Een superstille elektrische aandrijflijn er bovenop en we hoeven ons zeker geen zorgen te maken dat we behalve de muziek en de zeurende kinderen achterin iets van geluid moeten horen.
Minimalisme
Een stuur, twee schermpjes, wat ventilatieroosters en vooral niet te veel knopjes. Dat is kort hoe we het interieur van de ID.3 kunnen omschrijven. Minimalistisch weliswaar, en een blik in de toekomst waar minimalistisch design de overhand zal nemen en daardoor meer rust zullen bieden aan onze anders overprikkelde breinen door de hedendaagse overvloed aan technologie. Geen pook in de middenconsole om de aandrijving te bedienen, maar een simpele draaiknop bij het stuur. Naar boven draaien om hem in Drive te zetten, naar onder om achteruit te rijden en de knop aan de zijkant om te parkeren. Simpel.
Naar afwerking merken we dat er echter wel wat bespaard werd op het interieur van de ID.3. Zo betrappen we behoorlijk veel harde plastics aan en de gebruiksvriendelijkheid van het multimediasysteem is niet om over naar huis te schrijven. Een stevige muziekinstallatie? Not so much in de ID.3. Vanwege de plaatsing van één van de luidsprekers midden op het dashboard lijkt de muziek op een vreemde, onaangename manier binnen te komen. Funny vinden we dan weer de pedalen die een pauze en startknop voorstellen.
Rijgedrag
De setup van het ID.3-platform is zowel goed als plezierig. Een klein achterwielaangedreven wagentje met 204 pk en een korte draaicirkel. Het doet wellicht denken aan een Mazda MX-5. Een degelijke wegligging ontbreekt zeker niet bij de ID.3, en van rijplezier mogen we zeker en vast spreken. Al is het wel een echte nannycar. De wagen zeurt namelijk over alles, gaande van trekken aan het stuur als je iets te dicht bij de witte lijn komt, tot onnodig vroeg remmen voor voorliggers. Enkele keren kregen we zelfs een melding op het dashboard dat we zogenaamd een ongeval hadden gehad terwijl er niets aan de hand was. De funfactor zit er dus zeker in bij de ID.3, maar uw overbezorgde moeder rijdt altijd mee.
Laden
Elektrische wagens zijn niet meer zo stresserend als enkele jaren geleden. Zo ook de ID.3 niet. De laadtijd bedraagt zo’n 4u om van 20% naar 80% batterijcapaciteit te gaan. Aan de snellader lukt het zelfs in een uurtje. En de aangegeven range? Die strookt ook echt met de realiteit. Een puntje waar veel elektrische wagens lager op scoren. Bij de ID.3 is een op het dashboard aangegeven range van bijvoorbeeld 300 km effectief 300 km. Een betrouwbare kameraad noemen we dat. Het gemiddeld verbruik klokten we af op 15,8 kWh / 100 km.
Prijs en opties
De Volkswagen ID.3 is er met een vanafprijs van € 37.995,00 voor de 58 kWh (ID.3 Pro) versie die we hier voor onze neus hebben staan. Er is ook een variant met een batterij van 77 kWh (ID.3 Pro S) om de range op te krikken naar 550 km. Ook is er van de ID.3 een instapmodel met een batterijcapaciteit van 45 kWh (ID.3 Pure, vanaf € 33.700,00) die een WLTP rijbereik heeft van om en bij de 330 km. Om die reden lijkt die laatste voor ons dan ook minder interessant.
Standaard komt de ID.3 met behoorlijk wat opties. Zo heeft de ID.3 reeds DAB+ radio, parkeerhulp, airco, automatische afstandsregeling en Wired & Wireless app connect. Op de Pro S krijg je er dan nog een panoramisch dak en heerlijke 19″ velgen bij die op onze testwagen mooi contrasteren met het Glacier White Metallic als exterieurkleur.
Conclusie
De markt van de elektrische auto’s begint stevig uit te breiden. Zo ook met de ID.3. Voor ons was het een waar genoegen de wagen te mogen testrijden. In vergelijking met de concurrenten uit het elektrische segment zoals de Tesla Model 3 of de Nissan Leaf zit de prijs van de ID.3 zeker goed. Een goedkope auto is het niet, maar je hebt er wel een degelijke en praktische elektrische wagen voor in de plaats. Voornaamste minpunten zijn het multimediasysteem die duidelijk nog niet op punt staat, en de bange computernanny die steeds ongewild meerijdt om zich te bemoeien met uw rijstijl. Het grote pluspunt op de ID.3 is voor ons het rijbereik en het rijgedrag. Voor ons is het verdict duidelijk: de ID.3 zal zeker en vast scoren bij het beoogde cliënteel, mits er over the air updates blijven gebeuren op de boordcomputer om de bruikbaarheid van het multimediasysteem te verfijnen.
Auto | Volkswagen ID.3 first edition Plus 150 kW |
Motor / Batterijcapaciteit | 58 kWh elektromotor |
Maximum vermogen | 204 pk |
Maximum koppel | 310 Nm |
Overbrenging & transmissie | automaat, 1 versnelling, achterwielaangedreven |
0-100 km/h | 7,3 seconden |
Topsnelheid | 160 km/h |
CO2 uitstoot | 0 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 16,6 kWh / 100 km (WLTP) |
Testverbruik | 15,8 kWh / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 37.995,00 |
Geschatte prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 42.280,00 |
BIV | € 0,00 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 0,00 |