Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 4-Motion

Het werkpaard in de Volkswagen stal ging onder het mes. Hier staat dus de volledig nieuwe Amarok! Nog steeds ruw en off-road genoeg om de bruten in de showroom te lokken, maar ook zacht genoeg om de mama’s niet af te schrikken om met deze pick-up de schoolrun te doen. Wij namen hem mee om beide aspecten te testen.

History

De eerste generatie Amarok werd gepresenteerd in 2009 als onderdeel van de Volkswagen bedrijfsvoertuigen. Hij werd geleverd met vier- of zescilinder turbodieselmotoren, gekoppeld aan een manuele 6-bak of desgewenst een DSG-automaat. Waar in Europa een pick-up misschien een kleine niche lijkt is dit in andere werelddelen een groot succes. In de USA is dit zelfs de meest verkochte carrosserievorm. Uiteraard bleef dit niet onopgemerkt voor de heren in Wolfsburg en zo geschiede. Van de eerste generatie kon Volkswagen zo’n 800 000 wagens aan de man brengen. Niet de cijfers die ze eerst voor ogen hadden, maar toch voldoende om na te denken voor een tweede generatie.

Brother from another mother

Gezien de verkoop van de eerste generatie niet het verhoopte succes was die ze eerst voor ogen hadden en Volkswagen zich momenteel volledig focust op de elektrificatie van hun modellen, is dit een te kleine niche geworden voor een grote investering. “Waarom geen joint-venture samen met een ander merk die kennis heeft op het vlak van pick-ups?” moet VW CEO Oliver Blume gedacht hebben. En hier vernoemen we voor het eerst een merknaam die we nog verscheidene keren zullen aanhalen: Ford. De Amerikanen namen de gehele ontwikkeling van het platform en de productie voor hun rekening. Resultaat: een Volkswagen Amarok met een wel erg opvallend Ford-vleugje in verwerkt. Dit in de vorm van schakelaars, hendels, deurgrepen enz. Uiteraard niks mis mee. Misschien moeten we net wel blij zijn dat de pick-up van Volkswagen zo kan blijven doorbestaan, maar hij verliest wel aan eigenheid op deze manier.

Looks

Waar we op technisch vlak dicht aanleunen naar de Ford Ranger moet het gezegd zijn dat Volkswagen het goed heeft gedaan op het vlak van design. De nieuwe Amarok borduurt voort op het design van de vorige generatie maar trekt een pak lijnen strakker en moderner. Vooral de koplampen geven hem een veel kwaadaardigere kijk op de weg. Langs de zijflank vinden we opnieuw treeplanken die de instap moeten vergemakkelijken en vallen zowel voor- als achteraan de uitstekende wielkasten op. Het algemene design van de Amarok heeft een meer luxe gevoel dan dat van de Ranger, wat hem meteen een stuk meer premium maakt.

Interieur

Goed we stappen in, of doen daar toch een poging voor. Want het duurt toch een keer of 10 vooraleer je een manier gevonden hebt om in te stappen waar je niet ofwel je hamstrings scheurt, je hoofd stoot tegen het dak of de achterkant van je broekspijpen vol modder beklad. De treeplank die er mooi uitziet is in gebruik net te klein om op te staan. Gelukkig is er een hendel in de A-stijl met dewelke je jezelf naar binnen kan trekken. Goed, we zijn aan het muggenziften… Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur valt het uitstekende zicht rondom meteen op door de hoge zit, de grote glaspartijen en de grote spiegels. Ook de stoelen zitten goed en comfortabel. Geraffineerd is het eerste wat ons te binnen schoot na het plaatsnemen, en dat is een compliment voor een pick-up!

Waar Volkswagen eerder dacht dat touche-sensitieve knoppen de toekomst waren zijn ze voor de Amarok toch terughoudend geweest en hebben ze de fysieke knoppen behouden. Niet alleen komt dit de alledaagse man tegemoet, zoals wij die op de E17 in fileverkeer niet elke keer moeten zoeken naar welke vlakje we moeten aanraken. Maar ook de echte werkmens die deze pick-up zal gebruiken met handschoenen aan en een interieur vol modder en stof. Uiteraard kon een groot touchscreen in de middenconsole niet vermeden worden. Gelukkig is dit simpel in gebruik en is die bovendien voorzien van draadloze Androidauto en Apple carplay. Onze versie was uitgevoerd met een Harman Kardon stereosysteem dat ok performance leverde, maar ons niet van onze sokken blies.

On the road …

Drukken we de startknop van deze bruut in, dan horen we de stille geraffineerde brom van de V6 dieselmotor aanslaan. Deze unit is een 3-liter met 240 pk en 600 Nm aan koppel. Niks beter in dit soort werkpaarden dan wat longinhoud. No replacement for displacement! Zeker wanneer je besluit het volle 3.5 ton aan trekvermogen te benutten. Liever geen aanhangwagen meesleuren? Dan kan je altijd de grote laadbak volstouwen! Al is het de buggy en het loopfietsje van de kinderen of een pallet natuursteen. De laadbak meet 1,54 meter in de lengte en 1,2 meter in de breedte op zijn smalste punt (tussen de wielkasten). Exact wat je nodig hebt voor een pallet, en dat mag goed geladen zijn, want de Amarok mag tot 1,16 ton vervoeren! Alle kracht gaat altijd door een tientraps automaat afkomstig van Ford. Een bak die boterzacht schakelt en op de perfecte moment zijn juist versnelling kiest. Ons testverbruik kwam uit op een gemiddelde van 11,5 liter per 100km

Zijn we te laat voor de paardrijles, dan kan de Amarok z’n lederhosen wat aanspannen en in 8,8 seconden de 100km/u aantikken. Doorgaan doet hij tot een topsnelheid van 180km/u. Geen slechte cijfers als we onthouden dat dit beestje op z’n lichtst toch een 2.3 ton weegt. Hoeft het allemaal zo snel niet te gaan is er ook een 2.0 turbodiesel viercilinder beschikbaar met 205 pk en 500 Nm. Hoewel we de Amarok bekijken als een gewone wagen moeten we natuurlijk onthouden dat dit een bedrijfsvoertuig is. Dit komt wel naar boven wanneer we een drempel nemen. De voorwielen staan op normale spiraalveren, wat geen probleem met zich meebrengt. Maar wanneer de achteras diezelfde drempel een seconde later op zijn pad krijgt wordt het hem toch wat te veel. De gehele koets voelt voor een seconde erg onrustig en heeft wat tijd nodig om zichzelf terug te kalmeren. Het helpt uiteraard niet dat de Amarok opgebouwd is vanop een ladderchassis. Eenmaal onderweg op open wegen of autosnelweg voel je dit uiteraard een pak minder.

… and off-road

Gaan we toch even de modder opzoeken, dan kon onze Amarok zich zelfs op de meest modderige paden en de diepste plassen perfect uit de voeten maken. Rekening houdende met het feit dat we op een setje gewone zomerbanden stonden tijdens onze test bevestigt dit dat alles van offroad systemen zeker bij de pinken is. De rij modi waaruit te kiezen viel zijn: Normaal, Eco, Trekken en slepen, Glad, Modder/spoor en Diepe sneeuw/zand. Ook het 4-motion systeem is manueel instelbaar op achter- of vierwiel met bij de laatste een keuze tussen 4-high en 4-low. De achteras is zelfs voorzien van een sperdifferentieel die je met de druk op de knop kan locken. Manueel schakelen is mogelijk, al is dit wat omslachtig gezien dit moet gebeuren met knopjes op de zijkant van de versnellingspook… Een setje schakelpedals had dit toch een pak makkelijker gemaakt denken wij.

Keuze

De Amarok is leverbaar in 2 versies. De Style die start vanaf net geen €60.000 en de Aventura die je voor net geen €69.000 meeneemt naar huis. Onze versie met roll cover, trekhaak en nog wat speeltjes kwam op ongeveer €72.500. Een hoop geld, maar je krijgt er ook een dikke 5 meter aan auto voor. Bovendien, als je hem inschrijft op de zaak, kosten de taksen je maar een €180 per jaar.

Conclusie

Kom je uit een BMW X3 of dergelijken dan zal de Amarok wat agrarisch aanvoelen. De wegligging met bladveren is iets typisch aan een pick-up en de ruimte binnenin is niet zo groot als je zou verwachten. Maar ben je op zoek naar een no nonsens werker die zonder problemen je paardentrailer in de Ardennen een modderige heuvel op moet trekken. Of je van werf naar werf moet brengen, en niet vastraken eens je het terrein oprijdt. Dan denk ik dat er in zijn klasse geen enkele is die dat met dezelfde stijl en degelijkheid aan de man kan brengen als de Amarok. Yeah, i’m looking at you Ford Ranger. Stand down. Hier in onze Belgenlandje, waar een merknaam nog steeds iets zegt voor mensen, spant Volkswagen de kroon volgens ons.

AutoVolkswagen Amarok 3.0 TDI V6 4-Motion Aventura
Motor 3.0 TDI V6 turbodiesel
Maximum vermogen240 pk
Maximum koppel600 Nm
Overbrenging & transmissieinstelbare vierwielaandrijving 10-trap automaat
0-100 km/h8,8 s
Topsnelheid180 km/h
CO2 uitstoot266 g/km (WLTP)
Normverbruik10,2 l / 100 km
Testverbruik11,5 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 59.344,45
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 72.455,53
BIV€ 0
Verkeers belasting / jaar€ 180,18

Foto’s by Ilo Haedens

Design
80
Interieur & technologie
70
Comfort
60
Rijgedrag
60
Motor & verbruik
65
Prijs & opties
60
Reader Rating2 Stemmen
70
V6 diesel pick-up!
Alleskunner
Geraffineerd voor zijn soort
Met lege achterbak te stuiterig
Prijzig
Veel Ford binnenin
66