Toyota bZ4x

Toyota bZ4x 2WD Style Plus – Rijtest

Toyota is momenteel de grootste autoproducent ter wereld, maar kon het zich toch permitteren om als één van de laatste constructeurs om met de bZ4x een volledig elektrische auto op de markt te brengen, en dat terwijl Toyota 25 jaar geleden nog pionier was met hybride technologie met de Prius.

Hi-Tech and Emotion

Toyota’s zullen wellicht nooit moeders mooiste zijn omdat het design niet specifiek op onze Europese smaak wordt afgestemd? Voor de bZ4x is dat niet anders, maar persoonlijk vind ik het geen lelijke auto. Bovendien is het een prestatie op zich om met zoveel verschillende lijnen en vlakken toch één mooi geheel te maken. Alsof het bijna een kunst is. De bZ in bZ4x staat trouwens voor ‘beyond zero’ of dus batterij elektrisch voertuig. Toyota definieert het (beetje ovedreven?) als nieuw submerk. De 4 staat dan weer voor de grootte van de auto en x verwijst naar het SUV gegeven. Ongetwijfeld volgen er vroeg of laat nog nieuwe elektrische Toyota’s met bZ als voorvoegsel. Het eerste model staat op het modulaire eTNGA platform (nog een hoop letters bij elkaar gezwierd). De bZ4x is wel de zoveelste auto die elektriciteit in een SUV koetswerkvorm aanbiedt, maar het is gelukkig geen eenheidsworst.

Wij reden de Style Plus versie die te herkennen is aan … niks, want als we de configurator mogen vertrouwen zien alle uitrustingsniveaus (Dynamic, Business Plus en Executive) er hetzelfde uit. Verder vallen vooral de fijne koplampen op, die Toyota zelf omschrijft als ‘hamerkopvorm’. Verwarring met een andere auto is bijna onmogelijk door het uniek design, maar niet iedereen zal fan zijn van de grote hoeveelheid plastiek op het koetswerk.

Life Hammer

Het eerste wat je ziet bij het instappen is een noodhamer (Life hammer) die gemonteerd zit in de deur. Gaat deze onze auto ons proberen te vermoorden, denken we dan. Het interieur is wel best ruim, zeker ook op de achterbank. Zo is de wielbasis maar liefst 16 cm langer dan bij een RAV4. De kofferruimte bedraagt 452 liter met een vrij groot opbergvak onder de koffervloer. Het multimediasysteem reageert best snel, maar jammer dat het de helft van de tijd niet doet wat je wilt.

Volgende is enkel nuttige consumer advice in de zomer, maar het stuur wordt tering heet in de zon. Het is eenvoudige wetenschap dat een zwart oppervlak warm wordt in de zon, maar dit heb ik nog maar zelden meegemaakt dat je bijna je handen verbrand. Ook het plastiek dat gebruikt is voor rond het bestuurdersscherm is van bedenkwaardige kwaliteit. Voor de rest maakt Toyota veelvuldig gebruik van gerecycleerde materialen wat enkel toe te juichen is. Ook is de boordplank deels bekleed met materiaal dat je best kan vergelijken met het gebruikte materiaal van een stoffen zetel.

Rijden

Wij reden de 2WD (voorwielaangedreven) variant met 204 pk. Niet onbelangrijk om als eerste te vermelden is dat de voorkant bijna alle kanten uitgaat bij volgas. Menig bestuurder zal zich verslikken want het stuur schuift letterlijk uit je handen als je niet bij de les bent. Deels het nadeel natuurlijk van al het koppel onmiddellijk beschikbaar te hebben, maar oma en opa zullen toch voorzichtig moeten zijn. Voor de volledigheid: de topsnelheid van de bZ4x bedraagt 160 km/h en de sprint van 0 naar 100 km/h lukt in een deftige 7,5 seconden. Zoals de meeste elektrische wagens is dit best wel een leuke auto om mee te rijden. Mede dankzij MacPherson veerpoten vooraan en de dubbele wishbone-ophanging achteraan. Ondanks het regeneratief remvermogen van de elektromotor kan de bZ4x rekenen op geventilleerde remschijven voor en achteraan.

De draaicirkel stelt ietwat teleur, maar de lijn assistentie op de snelweg is dan weer uitermate bruikbaar en is één van de betere systemen op de markt. De kwaliteit van de achteruitrijcamera is wel niet meer van deze tijd. Ook de positionering is niet ideaal wat de camera eigenlijk bijna nutteloos maakt. De airco wordt dan weer aangestuurd door een energie-efficiënte warmtepomp die warmte aan de buitenlucht of de batterij onttrekt. De batterij wordt gekoeld door een waterkoelsysteem.

Er is best veel windgeruis op te merken binnenin. Wellicht zijn vooral de grote zijspiegels de boosdoeners. Pluspunt is wel dat het zicht op de spiegels top is. Het vreemd design compromitteert het verbruik niet, want het is mogelijk om ritjes af te werken met een verbruik van minder dan 12 kWh per 100 km. Zeer indrukwekkend. De Toyota bZ4x kan rekenen op allerhande veiligheidsystemen: lijnassistentie, noodstop assistentie en uitstapassistentie gebaseerd op de dodehoekcamera.

Het ingebouwd laadsysteem van onze testwagen was een enkelfasige OBC (onboard charger) van 7 kW, maar tegenwoordig is die aangepast naar een driefasige OBC van 11 kW. Indien je op jaarlijkse controle gaat bij een erkend Toyota servicepunt dan garandeert Toyota dat er na 10 jaar of 1 miljoen gereden km nog 70% van de batterijcapaciteit overblijft. Die bedraagt nieuw bruto 71,4 kWh en is vervaardigd uit Lithium-ion met 96 cellen en een voltage van 355,2. De batterij tot 80% volladen aan een CCS2 snellader van 150 kW lukt volgens Toyota in ongeveer een half uurtje.

Prijs & Opties

Zoals reeds vermeld reden we de Style Plus versie, en dat is direct het duurste uitrustingsniveau (56.750 € op het moment van schrijven) waarbij je amper nog opties kan aanvinken. Standaard kan je rekenen op een bestuurdersstoel met geheugen functie, verwarmde zetels achteraan, een centraal scherm van 12,3 inch groot en het JBL Premium Sound System. Starten met de bZ4x kan vanaf € 46.650 voor de Dynamic, maar dat is toch nog een eind weg van de € 40.000 grens voor de huidige premie van 5.000 € die wordt toegekend voor elektrische wagens aan particulieren. Tussenin is er ook nog een Business Plus en Executive versie. Voorlopig zijn alle versies enkel beschikbaar met 1 elektromotor, maar later zou ook een versie met 2 elektromotoren en vierwielaandrijving met 218 pk beschikbaar zijn. Voor zover relevant, de bZ4x is wel een stuk goedkoper dan bv. een RAV4 Plug-in-hybride die pas vanaf 57.300 € in de catalogus staat, maar die kan wel rekenen op een totaal systeemvermogen van 306 pk.

Conclusie

Toyota heeft haar tijd genomen voor de ontwikkeling van haar eerste elektrische auto, maar het resultaat is geen revolutie. Het design maakt van de bZ4x geen eenheidsworst, maar voor de rest is deze Toyota best vergelijkbaar met de concurrentie zowel kwa rijden als prijszetting. Het lage verbruik wist ons vooral te verrassen, al resulteert dat niet in een extreem rijbereik.

AutoToyota bZ4x 2WD
Motor / Batterijcapaciteit1x permanente synchroonmotor / 71,4 kWh
Maximum vermogen204 pk
Maximum koppel265 Nm
Overbrenging & transmissieVoorwielaandrijving & 1 trapsautomaat
0-100 km/h7,5 s
Topsnelheid160 km/h
CO2 uitstoot0 g/km
Normverbruik – Normrijbereik14,7 kWh / 100 km – 436 km (Style Plus)
Testverbruik – Testrijbereik14,5 kWh / 100 km – 420 km (Testperiode: augustus)
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 46.650 (Dynamic)
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 57.650 (Style Plus)
BIV€ 0
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 0
Design
75
Interieur & Technologie
65
Comfort
80
Rijgedrag
70
Motor & Verbruik
80
Prijs & Opties
75
Reader Rating1 Stem
75
Originele looks
Ruim
Laag verbruik
'Springend' stuur bij snel optrekken
Geen revolutie
74