BRZ Final Edition

Subaru BRZ Final Edition – Rijtest

We schrijven 2011. Toyota teasde al enige tijd met de FT-86 Concept en Subaru trok het doek van hun conceptcar tijdens de Los Angeles Auto Show. De Subaru BRZ STI Concept leunde sterk aan tegen  de Toyota, aangezien ze enkele jaren voordien besloten om samen eens de haren los te gooien en een sportieve, achterwiel-aangedreven sportcoupe te ontwikkelen. Uit dit huwelijk kwamen uiteindelijk in 2012 de Toyota GT86 en de Subaru BRZ. Beiden waren zowel met hun exterieur als motorisch bijna identiek. Na een facelift in 2016 zijn we intussen bijna 10 jaar verder. In de autowereld is dit een eeuwigheid, maar dit jaar krijgt de BRZ het genadeschot. Niet zonder een laatste hoera in de vorm van deze Final Edition. Is hij nog steeds zo’n onverminderde pretraket of beginnen de jaren toch zwaar te wegen?

Back to basics

De Subaru BRZ is een model dat zichzelf intussen goed ingenesteld heeft in de auto community. Zowel bij de puristen als in de tuner-community heeft de BRZ, samen met zijn eeneiige tweelingbroer de GT86, vele harten veroverd. Het is ook makkelijk te zien waarom. De BRZ bestaat uit een zeer simpel recept. Hij is licht, klein en gewoonweg simpel! Geen zwaar gesofisticeerd haldex-systeem of een automatische versnellingsbak met 8 verzetten. Een kleine motor onder de neus, gekoppeld aan een handbak. Aandrijving gaat naar de achterwielen. Een goede gewichtsverdeling zorgt voor een speels rijkarakter. Een atmosferische performancemotor, gekoppeld aan een manuele versnellingsbak onder de 50.000 euro is heden ten dage al erg moeilijk te vinden. Spijtig als je het ons vraagt. Hits zoals de E46 M3, de eerste generatie Porsche Cayman en de Honda S2000 werden net hiervoor geprezen, maar regels rond uitstoot en de drang naar snelheid in combinatie met zuinigheid droeg dit recept naar z’n graf. Maar we dwalen af…

Wereldwijd worden er van de Final Edition 100 stuks geproduceerd. Subaru voorziet een gelimiteerde oplage van 15 exemplaren voor de Belgische en Luxemburgse markt, die intussen allemaal verkocht zijn. Voor deze Final Edition wordt de BRZ aangescherpt met rode Brembo remklauwen, steviger Sachs-sportschokdempers en 17-duims Black Metallic velgen. Het koetswerk bij onze BRZ is gespoten in Crystal Black Silica. Wij zouden eerder kiezen voor het merk-typische WR Blue Pearl. Binnenin gaat Subaru verder op dit blauwe thema met blauw leder dat in combinatie met alcantara op de voorzetels aanwezig is. Deze sportzetels zijn verder afgewerkt met blauwe stiksels. Die vinden we ook terug op het stuur, het dashboard, rond de versnellingspook en op de deurpanelen. Daarnaast wordt elke ‘Final Edition’ voorzien van een unieke, genummerde “Special Edition”-badge op de middentunnel.

First Impression

Wanneer we op de BRZ afstappen, vallen ons meteen de eerdergenoemde rode remklauwen op die deel uitmaken van het “Final Edition”-package. Verder herkennen we het spoilertje op de achterklep die sinds de facelift standaard is. Waar je bij veel moderne wagens instapt en de stoel meteen naar z’n laagste stand zet voor een sportievere zit, daar zit je in deze Subaru bijna met je kont op de grond. Je moet je bijna laten vallen in de wagen! Eens plaatsgenomen in de sportstoelen zit je wel erg goed. Ze geven veel steun en zitten algemeen ook zacht genoeg. Dit kunnen we niet zeggen over de kleine achterzitjes. We kunnen dit zelfs maar met moeite een 2+2 noemen, want iedereen die meer dan 1,5 m groot is én benen heeft, kan hier gewoonweg niet plaatsnemen. Zie het eerder als twee noodzitjes of een plaats om je jas te leggen. Je kan natuurlijk de zetels ook platleggen, wat de kofferruimte te goede komt.

Het interieur is een echte tijdscapsule naar 2012. Dit soort materiaalgebruik is iets wat we toch niet meer gewend zijn in modellen van de Europese autobouwers. Veel goedkoop ogende knoppen die ook wat cheap aanvoelen, zoals de bediening van de zetelverwarming. Begrijp ons niet verkeerd, alles zit erg goed in elkaar, maar hier begint de auto echt zijn leeftijd te voelen. De algemene lay-out vinden we wel leuk. De toggle switches in de middenconsole en de ronde knoppen voor de klimaatcontrole blijven funky. Over cirkels gesproken, ook het stuur valt ons positief op. Geen 30 knoppen zoals we op de nieuwe Mercedessen terugvinden, maar een leuk sportstuurtje, opgetrokken uit een combinatie van zwart en blauw leer. Grappig detail, de klok in de middenconsole ziet eruit als je klokradio van 20 jaar geleden. Voor ons hebben we een stel duidelijk analoge tellers. Rechts hiervan, mooi ingewerkt, vinden we een infoscherm met de boordcomputer. Naast zaken zoals het verbruik zit hier ook een laptimer, een G-krachtmeter en een live-view van de pk- en koppelcurve.

Puur rijplezier

De Subaru BRZ Final Edition die we bij ons hebben doet beroep op de welgekende 2 liter boxermotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Hij levert 200 pk bij 7.000 rpm en 205 Nm bij 6.400 rpm. Dit zijn geen cijfers om iemand mee omver te blazen, maar daar draait het hier ook niet om! Wil je een vuurspuwend monster? Geen probleem, dan neem je iets zoals een Mercedes-AMG C63 S. Met z’n 0-100 km/u tijd van 7,6 seconden scheert de BRZ ook geen hoge toppen, maar ook dit doet er weinig toe. Bij de BRZ draait het om ‘driving involvement’. Zelfs de elektrische Mini Cooper SE die we eerder beschreven, rijdt het snot voor deze BRZ z’n ogen bij een stoplichtsprintje. Maar bij de Mini  ontbreekt de beleving tijdens het rijden. Daar lijkt het alsof je de volumeknop opendraait van je iPod terwijl het in de BRZ eerder lijkt alsof je net de ketting van je overenthousiaste hond losgemaakt hebt. Het is dit soort energie en gevoel dat we almaar vaker verliezen in de sportwagens van vandaag. De drang naar snelheid wordt te overweldigend en zoals de Engelsen het zo mooi verwoorden “it spoils the fun”. Het voelt raar om dit te typen maar sneller betekent niet altijd beter. Soms is iets trager maar met veel meer gevoel een veel leukere rijervaring. En het is net dit wat je in overvloed kan vinden in de BRZ.

Even een stukje rijden. Meteen voel je dat dit blokje toeren nodig heeft. Onder de 4.000 rpm gebeurt er weinig. Dit is dus zeker geen auto die je moet gaan rijden wanneer je net uit een koppelrijke moderne diesel komt. Schakelen is echter geen straf. Best ook want je zal het vaak doen, aangezien het koppel pas hoog in het toerenbereik beschikbaar is. Even snel tussenvoegen in z’n 6e om nog even die vrachtwagen in te halen? Ja dat wordt toch een toefje tussengas en een versnelling, of zelfs twee, terug. De pook van de manuele versnellingsbak zit lekker hoog waardoor je niet echt naar beneden zoekt naar de pook, zoals in pakweg een Civic Type R, maar hem eerder beetpakt alsof je een eekhoorn bij de keel grijpt.

Schakelen gaat een tikkeltje stroef maar je selectie van elke versnelling wordt telkens bevestigd met een bevredigend klikje. De respons van een atmosferische motor vraagt training om je revmatching juist te krijgen, maar eens je dit onder de knie hebt, is het genieten geblazen. Dit maakt hem net des te leuker om op een typisch Belgisch ‘binnenbaantje’ van kant te geven en telkens weer opnieuw de boxermotor naar de rode lijn te jagen. De boxermotor schreeuwt heerlijk door tot de redline. Voor de sound maakt Subaru gebruik van een slimme techniek die het motorgeluid versterkt in de cabine. Er lopen namelijk holle buizen van de intake door tot in de voetcompartimenten in de auto. Dit zorgt er voor dat de typische boxersound in het interieur duidelijker hoorbaar is.

Het onderstel is een mooi compromis tussen sportiviteit en comfort. Het wegdek ligt er niet altijd goed bij, zeker op de wegen in West-Vlaanderen waar wij de wagen reden, dus een iets zachter afgeveerd onderstel past hier goed. Al dit spelen heeft natuurlijk wel z’n prijs aan de pomp. Op snelwegen vertelde de boordcomputer ons dat het verbruik rond de 6,5 l/100km lag. Doe je daarna wat stadsverkeer, dan schiet dit al snel boven de 8 l. Begin je het sportieve potentieel aan te spreken van de BRZ, wat dus betekent veel toeren maken, dan kom je al snel aan 10 l/100km of meer.

Onze testwagen stond op 4-seizoenenbanden, wat hem nog meer doet kwispelen met de achterkant. Wil je dit niet, dan laat je alle systemen aan staan. Je zal soms wel een hintje voelen wanneer je het te bont aan het maken bent, maar het systeem houdt je mooi in lijn. Zet je de BRZ in de Track-stand dan laat hij je een stukje spelen. Hierbij kan je de kont mooi gecontroleerd omgooien zonder dat je kans loopt hem volledig te verliezen. En of hij dit graag doet… De besturing is heerlijk communicatief waardoor met de BRZ vol vertrouwen de bocht kan ingaan. Zou je grip beginnen verliezen achteraan, dan voel je dit van ver op voorhand aan en is hij enorm makkelijk te corrigeren. Leg je daarnaast echt alles af, dan kan je het zo bont maken als je maar wil, maar dit is opnieuw deel van z’n appeal. Jij als bestuurder controleert alles en beslist wat de wagen doet.

Conclusie

De BRZ was met z’n looptijd van bijna 10 jaar één van de laatste sportwagens uit een vervlogen tijdperk. Een periode waar een BMW M3 nog een hoogtoerige V8 had en een 911 nog steeds een atmosferische boxer in de kont had liggen. Of de volgende generatie trouw blijft aan hetzelfde recept, daar zijn we intussen zeker van. Jammer genoeg is het voor ons wel ‘the end of the line’ aangezien enkel zijn tweelingbroertje de GT86, die intussen GR86 heet, naar Europa komt. Je bracht een enorme bak plezier in een simpel relatief goedkoop pakket. We zullen je missen, Subbie.

AutoSubaru BRZ Final Edition
Motor/Batterijcapaciteit2,0 l atmosferische viercilinder-boxermotor
Maximum vermogen200 pk bij 7000rpm
Maximum koppel205 Nm
Overbrenging & transmissieachterwielaandrijving, 6-traps handbak
0-100 km/h7,6 s
Topsnelheid226 km/h
CO2 uitstoot196 g/km
Normverbruik8,6 l / 100 km
Testverbruik9,5 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 39.995
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 39.995
BIV€ 3.188,49
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 471,21
Design
75
Interieur
65
Motor & Verbruik
75
Rijgedrag
90
Comfort
70
Prijs & Opties
70
Reader Rating2 Stemmen
70
Sportwagen pur Sang
Goede zetels
Design
Gedateerd interieur
Achterzitjes zo goed als onbruikbaar
74