Onze landgenoot en HWA Formula E rijder Stoffel Vandoorne heeft eindelijk nog eens plaats kunnen nemen op het podium van zijn thuiscircuit. Tijdens de WEC 6 uur van Spa slaagde Stoffel er samen met Petrov en Aleshin in om net na de Toyota en Rebellion in de LMP1 klasse te finishen. De overwinning was voor de Toyota #8 met ondermeer Fernando Alonso aan het stuur.
De WEC is momenteel bezig aan haar ‘Super season’ dat begon met de WEC in Spa in 2018 en eindigt met de 24 uur van Le Mans in juni dit jaar. Voor wie niet echt bekend is met de WEC, zullen de prototype’s van de 24 uur van Le Mans hopelijk wel een belletje doen rinkelen. De 6 uur van Spa is dan ook de ultieme test om te polsen wie in topvorm is voor Le Mans. Helaas vinden we in de LMP1 klasse enkel nog Toyota terug als constructeur. Porsche en Audi lieten de WEC al enkele jaren achter zich. De strijd moet nu komen van teams als Rebellion en SMP Racing waar Stoffel Vandoorne dus (voorlopig) twee wedstrijden mag rijden. Daar zegt onze Belg geen nee tegen om de plaats van Jenson Button in te nemen.
Ondanks het typisch Spa weertje (een mix van regen, zon en zelfs sneeuw dit jaar) en de stevige toegangsprijs (bijna € 50), waren er toch een 52.000 tal mensen afgezakt naar het schoonste circuit ter wereld (we kunnen het niet genoeg herhalen toch?). Naast de race zelf is er voldoende randanimatie om een dag te vullen, maar het was dus vooral het weer die voor een onvoorspelbare race zorgde.
De Toyota’s claimden de volledige eerste startrij in een door regen geteisterde kwalificatie. De SMP Racing bolide van Vandoorne startte vanop de vijfde plaats. De race gaat van start op een natte piste en na enkele minuten gaat het zelfs hevig (sneeuw)regenen. De temperatuur bedraagt dan amper 1°C. Er wordt bijna een half uur achter de Safety car gereden. Niet veel later gaat de Toyota #8 voorbij aan de Toyota #7 en Vandoorne klimt op naar de derde plaats. Na anderhalf uur racen leidt Vandoorne zelf even na verschillende pitstops van de Toyota’s.
Na twee uur racen neemt Alonso het stuur in handen van de Toyota #8. Zelfs een ervaren rot als Alonso maakt een foutje door te spinnen in Pouhon. Na 3 uur racen wordt de vanop pole gestarte Toyota even in de pits geduwd, problemen met enkele sensoren van de hybride aandrijflijn zo blijkt. Na opnieuw enkele regen- en sneeuwbuien wordt 11 minuten voor het officiële einde van de wedstrijd de rode vlag gezwaaid. Na 135 rondjes en 4 safety car periodes wint de Toyota van het trio Alonso, Buemi en Nakajima, voor de #3 Rebellion en de #11 SMP Racing van Stoffel Vandoorne. Van een succesvolle entree gesproken voor Vandoorne. Dankzij de overwinning in Spa is Toyota al zeker van de titel. In de LMP2 klasse was de overwinning voor de DragonSpeed van ondermeer Maldonado, inderdaad de F1 brokkenpiloot. In de LMGTE Pro klasse was de zege voor de #97 Aston Martin Vantage, al is de titel voor de constructeurs wel al verzekerd voor Porsche.
Nog enkele spots vanop het circuit. Spa stelt zelden teleur.