AMG Customer Racing

Achter de schermen bij Mercedes-AMG Customer Racing + Wereldpremière AMG GT4

We zijn nog steeds aan het bekomen van ’s werelds grootste GT3 24 uur race, de 24 uur van Spa die vorig weekend plaatsvond op het Ardennencircuit. Eindelijk kan die van de bucket-list geschrapt worden. Dankzij Mercedes konden we zelfs even een kijkje nemen achter de schermen bij het HTP Motorsport AMG team én kregen woordje uitleg bij de in wereldpremière gelanceerde AMG GT4.

Rond 20:30 zakken we af richting de pitbox van het HTP Motorsport team dat voor 2013 actief was onder Heico Motorsport. Het team bevindt zich op het moment van bezoek in het heetst van de strijd en dat merk je meteen. Druk weg-en-weer geloop, geen rijders te bespeuren, iedereen bevindt zich in de 24h-zone. HTP Motorsport kwam met drie wagens aan de start van de 24 uur van Spa. Andreas Ruck, AMG Driving Experience trainer leidt ons rond en slaagt er toch in om rijder Patrick Assenheimer enkele vragen te stellen. Door een platte band heeft zijn auto net veel tijd verloren en Patrick zijn volgende stint komt er pas binnen twee uur. Even tijd om te ‘relaxen’ dus. Enkele pitstops zijn net achter de rug, de pitstopcrew vult opnieuw de benzinetank aan. Alle technische data en rondetijden worden van dichtbij in het oog gehouden in een afgesloten kamertje. Niet meer vanaf de pitwall dus zoals dat vroeger gebeurde.

AMG Customer Racing

Andreas brengt ons naar de Mercedes-AMG Customer Racing Spare parts truck. Die staat beschikbaar voor alle teams die met AMG GT’s rijden (Ukyo, Black Falckon, HTP Motorsport en AKKA ASP). Zo hoeven de teams zelf geen talloze onderdelen mee te sleuren, wat geld en tijd bespaart. In de truck zijn een 3.000 tal verschillende onderdelen beschikbaar en de spare parts manager weet ze binnen 30 seconden terug te vinden. Een GT3 stuurtje kost al gouw € 3.400 … Voor één truck in de Paddock betaalt Mercedes € 6.300 staangeld voor een kleine week, een kostelijk grapje. Andreas wist ons nog te vertellen dat in allerijl achter een nieuw chassis gereden was na een zware crash om zo toch nog aan de start te kunnen komen met 11 wagens.

Daarna gaat het richting de promotiestand van Mercedes-AMG. Naast een E 63 S AMG 4MATIC+ Edition 1 en een AMG GT C Edition 50 (gelimiteerd tot 500 stuks) staat er ook een showcase model van de AMG GT4. De iets gematigdere raceklasse bevindt zich net onder de GT3 klasse en moet racerij aantrekkelijker maken voor semi-professionelen en als oefenschool voor jongere rijders. Ontwikkelingsrijder Thomas Jäger geeft een korte presentatie en ook vijfvoudig DTM kampioen en AMG ontwikkelingsrijder Bernd Schneider is er ook. De Duitser toont zich weinig geïnteresseerd, soms is het beter je motorsporthelden niet te ontmoeten. Thomas weet ons te vertellen dat de GT4 gebaseerd is op de AMG GT R waarmee hij de achterdiffuser deelt. Zet je de GT4 naast de GT3 dan ziet die laatste er een stuk minder gespierd uit, maar de verschillen met een straatlegale GT zijn niet te ontzien.

AMG GT4
Source: https://south.gt4series.com/fr_fr/news/88/les-nouvelles-gt4-font-le-show-aux-total-24-hours-of-spa

Er werden reeds een 20.000 tal testkilometer afgelegd met de GT4, maar de finale afstelling gebeurt in de komende maanden. Afhankelijk van de instellingen levert de 4 liter V8 510 pk en 600 Nm. De sequentiële zesversnellingsbak deelt de GT4 met de GT3 en wordt pneumatisch bediend. Onderhuids zorgt een aluminium spaceframe voor de nodige stijfheid. De veiligheidsvereisten van de FIA zijn geen lachertje, zo zit er in het dak een verwijderbaar paneel.

Het is nog even wachten op de eerste races voor de GT4, maar het wordt vooral uitkijken naar de volgende editie van de 24 uur van Nürburgring.