Geduld is een mooie kunst. We moesten er even op wachten, maar we konden eindelijk met de veelbesproken nieuwe Toyota Supra rijden. Geen 3 liter zescilinder, maar wel met de 2 liter viercilinder.
Een blik op de interne codenaam (J29) maakt meteen duidelijk dat de nieuwe Toyota Supra onderhuids een BMW Z4 is (met BMW codenaam G29). Het hoge woord is meteen gevallen. De Japanners en Duitsers sloten namelijk een deal voor de ontwikkeling van de Z4 en de Supra. Niet iedereen had die samenwerking zien aankomen, maar alle constructeurs zoeken tegenwoordig oplossingen om kosten te drukken. Voor haar vorige Supra-modellen gebruikte Toyota A40, A60, A70 en A80 als benaming. Enkel de speciale editie ‘A90’ van de nieuwe Supra houdt die benaming in stand, maar die is gelimiteerd tot 90 exemplaren.
Design
Het laatste dat je kan zeggen van de nieuwe GR (GAZOO Racing) Supra is dat die eruit ziet als sneeuwwitje op weg naar de zondagsmis. De lange neus, de compacte carrosserie, de brede spoorbreedte, uitgesproken heupen…. het schept alvast hoge verwachtingen voor het rijplezier dat deze Japanner te bieden heeft. De architectuur past ook in het historisch plaatje dat teruggaat tot de legendarische (en tegenwoordig onbetaalbare) 2000 GT van 1967. In tegenstelling tot de laatste Supra (A80), is het tuning-gehalte bij de nieuwe Supra toch een stuk minder. Het toont aan dat Toyota misschien ietwat van haar wilde haren is verloren. We kennen Toyota dan ook vooral als bouwer van rationele auto’s en als pionier van de hybride.
Het uitgesproken design van de Supra doet hoofden draaien. Heel veel zelfs, want ondanks dat de Supra toch al een jaartje op de markt is zie je ze amper in het Belgisch straatbeeld. Enkel op de snelweg zie je ze vaak richting de haven van Zeebrugge, de Supra’s worden namelijk bij Magna Steyr in Graz (Oostenrijk) gebouwd. Ook de BMW Z4 wordt er niet toevallig gebouwd. Ondanks onze huidige anderhalvemetersamenleving wordt je her en der aangesproken over de Supra. In het design zitten tal van details die eigenlijk geen aerodynamisch nut hebben. Zo vinden we op de gigantische motorkap en op de zijflanken tal van luchtinlaten die niet meer zijn dan visuele opsmuk.
Het dubbelgewelf in het dak is wel effectief om de luchtweerstand te verlagen. Ook zijn er vinnen onder de carrosserie aangebracht om de luchtweerstand beter te regelen. De onderlip vooraan met flics aan de zijkant ziet er dan wel fancy uit, je zal je beste parkeerskills uit de kast moeten halen om ze ongehavend te houden. Of het echt een knappe auto is laten we in het midden, het design is zeker en vast spraakmakend en verwarring met de Z4 is al helemaal niet aan de orde. Sommige liefhebbers spreken wel van een gemiste kans, gewoon omdat Toyota ze zo warm wist te maken met impressionante en futuristische conceptcars. Maar perfectie is nu éénmaal niet van deze wereld?
Rijden & comfort
De nieuwe Supra wordt het liefst aangesproken met het GR voorvoegsel. Niet zomaar twee letters, want GAZOO Racing is tegenwoordig verantwoordelijk voor de fijnafstelling van de sportieve Toyota’s en dan is ervaring in de racerij geen overbodige luxe. Er werd een 50:50 gewichtsverdeling nagestreefd en het composietframe van aluminium en staal is uitermate stijf, het ideale recept voor een goddelijke wegligging. Toyota beweert ook dat wanneer de verhouding tussen de lengte van de wielbasis en de spoorbreedte tussen 1,5 en 1,6 ligt de balans tussen wendbaarheid en stabiliteit het best is. De GR Supra zit op een ideale 1,55. In de praktijk vertaalt zich dat ook in een tailhappy achterkant, al springt de ESP vlug bij.
Onder de motorkap vinden we voornamelijk BMW technologie al schuilt de motor wel onder een Toyota afdekkap. BMW beweert zelf dat het verschil in afstelling amper 1% bedraagt. Eerlijkheidshalve kunnen we niet oordelen aangezien we nog niet met de huidige BMW Z4 hebben gereden. De GR Supra lijkt op het eerste zicht een braaf beestje, tot je de juiste instellingen achter de sport knop selecteert. Dan worden de 258 pk ten volle de teugels gegeven.
Wat Toyota veelbelovend benoemd als ‘Active Sound Design’ valt in realiteit ietwat tegen. Het interieur wordt overspoeld door fake uitlaatgeluid uit verschillende van de 12 speakers. Gelukkig went het enigszins wel, maar echt warm worden we er niet van. Jammer dat je zoiets niet kan uitschakelen. Buitenaf komen er gelukkig wel leuke decibels vanuit de uit de kluiten gewassen uitlaten. Een resem aan veiligheidssystemen is dan weer verzameld onder Toyota Supra Safety+ benaming: dode hoek monitor, lijnassistentie, adaptieve cruise control met stop & go functie en een automatische remfunctie met voetgangers- en fietsersdetectie.
Interieur
Ondanks de vele BMW onderdelen (centraal scherm, pook van de automaat … eigenlijk zo goed als elk knopje of hendeltje) op het dashboard en middenconsole is Toyota erin geslaagd om er toch haar eigen ding van te maken. Vertrouwde BMW-rijders zouden wellicht geblinddoekt het interieur als BMW benoemen. We hadden ons voorgenomen om niet teveel de verwijzing naar BMW te maken, maar Toyota maakt het ons echt moeilijk. Maar waarom iets zelfs ontwikkelen als een ander het minstens even goed kan? De afwerking is dan ook onberispelijk. Ook het infotainmentsysteem is volledig BMW. Gelukkig mochten de Japanners wel nog enkele coole graphics programmeren.
Het artistieke design van de achterkant vertaalt zich in een kleine koffer met vooral een kleine opening in de breedte. De stoelen kunnen wel niet enorm ver naar achteren, want een aluminium dwarsbalk in het interieur houdt de stoelen letterlijk tegen.
Prijs & Opties
Toyota hanteert wel een andere optiepolitiek dan wat we van Duitsers gewoon zijn. Buiten het Premium Pack met een kostprijs van € 3.320 dat draadloos opladen voor de smartphone, een head-up display, een JBL surround system met 12 luidsprekers en een lederen interieur omvat, staan enkel carbon spiegelkappen en een beschermfolie voor de deurklinken op de optielijst. De startprijs van 49.990 euro wordt zo aangedikt tot 55.445 euro. BMW verkoopt haar vel nu éénmaal vrij duur, ook aan de Japanners.
Vergelijken met de Z4 is sowieso moeilijk omdat de Z4 een roadster is, en de Supra een coupé. We doen het dan toch maar voor de volledigheid. Een gelijkaardig gemotoriseerde Z4 kost 50.600 euro. De optielijst aandikken met snufjes zoals een M Sportdifferentieel, 18-inch velgen, draadloos opladen, elektrische zetels, rijhulp etc. brengt het prijskaartje ver boven de € 60.000. De restwaarde evolutie is een ander paar mouwen, wellicht is BMW daar in het voordeel is. Wie kiest voor de GR Supra 3.0L moet zelfs 66.400 euro ophoesten.
Conclusie
Ondanks dat deze 2 liter versie er wilder uitziet dan hij rijdt, biedt de GR Supra zeker en vast voldoende rijplezier. De GR Supra met 3 liter zes-in-lijn past wellicht beter bij het concept, maar wie ruim 16.000 euro wil besparen zal met plezier genoegen nemen met de 2 liter viercilinder. Zelfs die blijft met een prijskaartje van € 50.000 wellicht niet weggelegd voor een traditionele Toyota rijder. De prijs is dan ook het grote struikelblok voor vele fans. Voor dat geld kan je veel leuker gerief krijgen bij de concurrentie, maar dan zal je wel het comfort van de Supra moeten missen.
Auto | Toyota Supra 2.0 l |
Motor / Batterijcapaciteit | 2,0 l Twin-Scroll Turbo viercilinder |
Maximum vermogen | 258 pk |
Maximum koppel | 400 Nm |
Overbrenging & transmissie | ZF Achttrapsautomaat & achterwielaandrijving |
0-100 km/h | 5,2 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
CO2 uitstoot | 168 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 7,4 l / 100 km (WLTP) |
Testverbruik | 8,0 l / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 49.990 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 54.210 |
BIV | € 707,47 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 398,68 |