Een nieuwe Tesla geeft altijd reden voor een feestje. Tijdens de feestdagen kreeg ik de sleutels in handen van een gloednieuwe Tesla Model X P90D. Weliswaar een ongewassen en slechts half volgeladen wagen maar die minpunten doen geen afbreuk aan de wagen zelf. We noteren 24 december 2016.
Een ijskoude zaterdagochtend in Zaventem, het gloednieuwe Tesla Service Center in regio Brussel. Waar ooit nog ronkende Bentley W12’s en V8-motoren de buren wakker maakten, wordt nu niemand nog wakker gemaakt. In een mooi aangekleedde showroom pronken enkele Tesla’s. Al gauw kreeg ik de sleutel van de testwagen overhandigd. Een Deep Blue Metallic-kleurige bak van een wagen met kanjers van velgen. De eens zo grauwe ijzige dag klaarde plots helemaal op.
Een obese SUV
In één oogopslag worden meningen gevormd. Ook bij de Tesla Model X P90D is dit niet anders. Wat ik initieel dacht dat een veel te lompe wagen was met te veel ‘overhang’, kan ik in real-life veel beter plaatsen. Het blijft overigens een tank van een wagen, maar eens in de wagen gekropen kan je dat wel appreciëren. Smaken verschillen, bij een Tesla eens te meer. Te beginnen met de nieuwe Tesla-neus, die nu ook op de Model S wordt geschroefd. Een bepaalde uitspraak spookt sinds de testrit al hele tijd door het hoofd. “Less is More”. De Model X mag dan wel enorm veel gegolfde lijnen, speciale vormen en scherpe hoekjes hebben, veel overbodige zaken zijn er op de carrosserie niet te vinden.
“Eenvoud is een mooi motto”, moet Elon Musk gedacht hebben.
Subtiliteit is nog zo’n kernwoord dat de buitenkant van de Tesla Model X P90D omschrijft. Kijk maar eens naar de deurklinken. Met een eenvoudige druk op de scherpe kant van de deurklink wordt de deur geopend. Iets zegt me dat volgende Tesla-modellen helemaal geen deurklinken zullen meekrijgen maar louter een onzichtbare drukknop. Subtiliteit is ook achteraan op zijn plaats. Letterlijk dan, want de kleine spoiler moet wellicht een van ’s werelds meest nutteloze zijn. Maar hey, het staat gewoon perfect op zo’n achterwerk.
Een vraag die meer mensen dan ooit zich stellen: “Welk soort wagen is dit nu eigenlijk? Een SUV? Een MPV?”. Tesla zelf noemt het een SUV. Al zou ik niet meteen gaan offroaden met de 22-inch sloefen die de testwagen meekreeg, dit zijn de Onyx Black Turbine-velgen à rato van €5.000. Een MPV is misschien zelfs beter gekozen, gezien de mogelijkheid om zes vrienden mee te nemen achterin.
Lamborghini-allures met Falcon Doors
Zo zie je maar dat Tesla Motors nog steeds een Amerikaanse oorsprong heeft. Waar de subtiliteit van het Model X- ontwerp ons zo tot rust bracht, doen de fameuze Falcon Doors heel dat gevoel verdwijnen. Tesla zou Tesla niet zijn mocht er niet één compleet-van-de-pot-gerukte nieuwigheid op dit nieuwe model zitten. Deuren die in de hoogte openen en samen plooien. Het blijft surreëel maar waarom? Omdat we al 100 jaar lang op dezelfde manier autodeuren openen?
De Falcon Doors krijgen heel wat tegenkanting. “Probeer daar mee in een ondergrondse garage te rijden”. Terwijl iedereen die goed kan nadenken beseft dat de deuren vol sensoren zitten. Toch heb ik enkele serieuze minpunten ontdekt aan dit nieuw type deur. Vooraleerst een mechanisch mankement. Een van de deuren van deze testwagen maakte een serieus schurend geluid bij openen en sluiten. Begrijpelijk wanneer iedereen dit wil/moet gezien hebben en de deuren letterlijk duizenden keren worden geopend en gesloten. Al was deze specifieke wagen nog maar enkele weken oud en had deze toen al dergelijk probleem.
Een andere issue met de Falcon Doors is de veiligheid bij het sluiten. Sensoren zouden bepaalde objecten, zoals mensen, moeten signaleren wanneer een van de deuren sluit. Laat dat nu net het probleem zijn bij onze testwagen. We zochten een Chinese vrijwilliger met een ongezonde dosis levensmoeheid en stelden hem onder de geopende Falcon-deur. De deuren worden gesloten met behulp van een elektrische knop (die aan de verkeerde kant van de deur zit?) en hakt de persoon onder de deur gewoonweg in twee. Enkel wanneer je enige weerstand biedt en duwt tegen de sluitende deur wordt de actie onderbroken. Net zoals het principe bij een elektrische kofferklep.
Om de Falcon-tirade af te sluiten een weerkundig ongemakje. Bij regenval of sneeuw de ochtend nadien de Falcon-deuren openen is misschien toch niet zo’n slim idee. Je legt beter eerst een dweil ter hoogte van de middenste zetel. De druppels en sneeuw vallen immers zomaar door de gleuf naar binnen.
We moeten toegeven, dit zijn kleine minpunten maar die wegen niet op tegen de ‘coolheid’ en het verdomd slimme concept van deze unieke deuren. Alleen daarvoor al zouden we een Tesla Model X P90D onder de kerstboom willen.
Interieur: Model S-copy maar dan beter
Het interieur van de Model X ziet er exact hetzelfde uit als dat in de Model S. Geen enkel probleem, het interieur van de Model S was immers meer dan behoorlijk te noemen. Toch zijn er enkele veranderingen. Zo is de zitpositie uiteraard veel hoger in de Model X. De inleg in het interieur is in de Model X echt koolstofvezel, een optie van €1.100. Voor de rest is heel het interieur naadloos perfect afgewerkt en ook hier is de leuze “Less is More” terug te vinden. Een leuk feature op de Tesla Model X P90D: als je van plan bent te vertrekken en je duwt het rempedaal in om te schakelen, sluit het portier automatisch. Een gegeven dat ik enkel ken van in Rolls Royces. Het leder in de Model X kost je €2.800. Er is iets met de kwaliteit van dat leder dat me niet meteen overtuigd, of toch?
Een sleutel heb je niet meer nodig om de Model X in gang te krijgen. Ook een start/stop-knop is uit den boze. Eenvoudigweg een voet op het rempedaal en de ‘pook’ (Zoals in elke automatische Mercedes zit dit aan het stuurwiel) in D (Drive) plaatsen en je bent vertrokken.
Schuiven we een bank naar achter dan heb je drie volwaardige stoelen met heel wat beenruimte. Wellicht een van de ruimste achterbanken die ik al gezien heb. Zeg nu nog eens dat de Model X té lomp is. De ruimte komt goed van pas. Ook op de achterbank geen overdaad aan knopjes. Eentje voor de Falcon-portieren te openen, een knop om de ruiten te bedienen en that’s it. Schuif je liever nog een bank naar achter dan kan je automatisch de tweede zitrij naar voren schuiven. Zo krijg je toegang tot twee extra zetels. Deze twee extra stoeltjes gaan gepaard met kleine beenruimte. Hoofdruimte daarentegen is er meer dan voldoende. Kleine bedenking bij de achterkant van de tweede rij stoelen, de glanzende diepzwarte plastic cover zal weldra voorzien zijn van de nodige krassen. Niet zo duurzaam dus. De zevenzitsconfiguratie kost je overigens een slordige €4.400 extra.
Nu we toch over ruimte bezig zijn.. De Tesla Model X is de beste in zijn klasse wanneer het gaat over opbergruimte. Door de overbodigheid van een stinkende brandstofmotor is er voorin (zoals bij Porsche’s het geval is) een mooie extra ruimte voorzien om een reiskoffer in te verstoppen. Om nog maar te zwijgen van de daadwerkelijke koffer. Doodleuk een groot meubelstuk vervoeren is kinderspel geworden. Door alle elektronica wordt de wagen hervormd tot een ware lichte vracht met een zee van ruimte. Tot 2.180 liter kan je meenemen.
Mercedes-lichte besturing met enorme Tesla-power
De besturing is Mercedes-afstandelijk, dat zijn we inmiddels al meer dan gewoon met de vloot aan testwagens die Mercedes ons voorziet. De kracht die de Tesla Model X P90D onder zijn stalen huid schuilhoudt is een als geen ander. We mochten die kracht al ervaren in de Model S P90D. Exact dezelfde ervaring is het niet. Het blijft natuurlijk wel een Performance-model (P) met vierwielaandrijving (D). Wanneer er plankgas gegeven wordt lijkt de wagen trager op gang te komen. Logisch ook, de wagen weegt liefst 2,5 ton en is niet de meest aerodynamische te noemen. Maar het blijft toch een gigantische ervaring. Zeker voor buitenstaanders die een Tesla enkel nog maar op de openbare weg hebben gezien. Je wordt serieus in de stoel gedrukt en krijgt een ‘rollercoaster’-gevoel in de onderbuik.
Hij mag dan wel heel wat wegen, het blijft een waar kanon. Nooit meer gedachten zoals “Oei, zal ik die vrachtwagen nog kunnen inhalen voor de afrit?” Het kan gewoon allemaal met de Ludicrous Speed Upgrade. Dit kost je wel een halve nieuwe hatchback, €11.100. Al is de verleiding bijzonder groot om na slechts enkele seconden snelheden te behalen die politierechters in dit land alleen maar kunnen bespuwen. De topsnelheid van de Tesla Model X P90D ligt op 250 km/u. Sprinten naar 100 doet hij in 3,1 seconden, of een fractie trager dan de Model S die we eerder testten.
De ophanging is dan weer zo stijf als een conventionele autoverkoper, Emotieloos en verre van comfortabel. De 22-inch velgen zijn hier de boosdoeners. Je kan heel simpel via de gigantische tablet de ‘Driving Controls’ raadplegen en aanpassen naar ieders wens. Wil ik eerder sportieve besturing of comfortabele ophanging, alles is mogelijk. Alleen is het verschil in onze testwagen door de grote wielen niet echt merkbaar. Alleen aan de besturing kunnen we een verschilletje opmerken. Zetten we de wagen op sportieve besturing dan wordt het stuurwiel iets lastiger om een draai aan te geven.
De luchtvering is nog zo een briljant gegeven. Bij offroad wordt de wagen hoger geplaatst. Rij je van een modderweg zo de geasfalteerde wegen op met stijgende snelheid, dan zakt de wagen vanzelf om zo minimale luchtweerstand te bekomen.
Conclusie: Meest unieke SUV momenteel te verkrijgen
Laat er geen twijfel over bestaan. Als je er nog steeds niet uit bent of een Tesla Model X P90D wel voor jou is en je eerder voor een hybride BMW X5 of Volvo XC90 zou gaan, dan kom ik jou persoonlijk even uitleggen waarom dat een foute keuze is. De Tesla Model X is de meest creatieve SUV momenteel te verkrijgen. Weliswaar aan een zeer creatieve kostprijs, maar als money no issue is, kies dan absoluut voor een Model X. De komende periode is niet gunstig om nog steeds een hybride te kopen. Fiscaal gezien zullen hybrides alleen maar afgestraft worden door hun dubieuze gebruik. Want geef toe, gebruikt iemand maar dan ook iemand een oplaadkabel op zijn Cayenne Hybrid? Nee, de tijd van 100% electric vehicle is aangebroken en Tesla zet meteen de toon. Ik sprak bij de Model S P90D-rijtest over “de beste wagen die ik ooit gereden heb”. Zou ik die uitspraak nu durven herhalen? Met een gerust hart zeg ik volmondig ‘Ja’. Weliswaar met enkele aandachtspunten voor Tesla. Finaliseer even de Falcon-deuren. Maak ze veiliger, volledig geluidloos en zorg voor een sluitend systeem zodat sneeuw e.d. niet binnenin de wagen terechtkomen.
De Tesla Model X P90D is momenteel niet meer te verkrijgen. Wil dit impliceren dat deze volledige rijtest zomaar de vuilbak in kan? Absoluut niet. De vervanger is de P100D, nog beter en nog sneller met grotere actieradius, Autopilot 2.0 en nog meer vermogen. Of die deze P90D kan kloppen zal blijken uit een volgende rijtest.
Specificaties Model X P90D – 90 kWh-batterij, vierwielaandrijving Prestaties: Test-topsnelheid: 227 km/u; 0-100 km/h in 3,1 s Normverbruik: 0 l/100 km Testverbruik: 0 l/100 km CO2 uitstoot: 0 g/km Basisprijs: € 159.400 incl. BTW (P100D) Prijs Testwagen: € 173.000 incl. BTW BIV € 0,00 Jaarlijkse Verkeersbelasting € 0,00