Hier heb ik zeer lang naar uitgekeken, eindelijk een Tesla onder het achterwerk. En wat voor één. De gefacelifte topversie van Tesla’s bekendste (en momenteel enige) model, de Model S P90D. Mogen we de positieve stemmen zomaar aannemen zonder korreltje zout? Of is het een overroepen hype?
Eerste Tesla-kennismaking
Tesla wil concurreren met de Duitse topmerken en dat merk je ook geografisch als journalist. Op een steenworp in de regio Woluwe-Evere zit de hele autowereld bij elkaar gepakt. Mercedes-Benz, BMW, Fiat-merken en dus ook Tesla. Naast een Carglass-filiaal en ietwat verscholen achter een witte gevel ligt de Belgische Tesla-poot. Een eenvoudig kantoortje maar kraaknet. In dit geval zou ‘je kan er van de vloer eten’ nefast zijn om te zeggen hoe proper het atelier er bij ligt.
Na wat als een eeuwigheid aanvoelde kreeg ik de juiste man te pakken die me meenam naar een Deep Blue Metallic exemplaar boordevol opties gestouwd. Het testexemplaar had overigens slechts 1.700 kilometer gereden aangezien het de facelift is met de gesloten Model X-neus als voorbumper.
Een kant-en-klare uitleg later was het tijd om de Model S P90D zelf te ontdekken. De eerste kilometers gingen vrij vlot. En da’s niet onlogisch te bedenken. Tesla heeft namelijk een samenwerking met Daimler AG waardoor het interieur en het gebruik heel wat overeenkomt. Aangezien Mercedes-modellen geen geheimen meer hebben voor AutoJunior is dit dus een koud kunstje.
Interieur van de toekomst
Het eerste wat opviel is hoe stil de wagen is. Je wordt direct gedwongen de radio (met gratis Spotify) in te schakelen als compensatie. Dat doe je uiteraard via het enorme touchscreen van 17 inch in de middenconsole. Buiten dat is het autorijden met een Tesla voor een autoliefhebber redelijk saai. Tenminste als je dagelijks verkeer trotseert. Meteen valt ook het typisch Amerikaanse interieur op. Zeer simplistisch, zonder knoppen maar wel met hoogwaardige materialen (met dank aan Mercedes-Benz).
De ophanging kan in comfort of sport geplaatst worden en als optie kan je ook de rijhoogte van High tot Very Low instellen. Dit doe je allemaal in het tabblad ‘Driving Controls’. Met die tab kan je ook het elektrisch schuifdak openen en sluiten tot op 1% nauwkeurig. De gekste instelling is uiteraard de Ludicrous-modus (nog wat geld over?). Die verandert jouw Tesla in een echte rollercoaster met een waanzinnige acceleratie van 0-100 km/u in 3,0 seconden. De luchtverplaatsing en buikgevoel bij dergelijke acceleratie bezorgde menige passagiers een ongelofelijke ervaring. Toch niet zo saai dus.
De Autopilot kreeg heel wat te verduren de afgelopen weken door een dodelijk ongeval in de Verenigde Staten. Al is dat ongeval te wijten aan reflectie van de zon in een achterligger’s chromen afwerking waardoor de Tesla het noorden kwijt raakte. De eerste trip van Brussel naar Kortrijk, waar AutoJunior op een beurs aanwezig was met een grote stand, gebeurde volledig in Autopilot. Tijd genoeg dus om e-mails te checken.
Het gigantische aanraakscherm is, à la Apple-stijl, zeer gebruiksvriendelijk opgebouwd. Van links naar rechts heb je verschillende icoontjes voor: Radio (inclusief Spotify en Tuneln Radio), Google Maps die je naar elke vierkante meter in de wereld kan sturen; met adres of zonder, Trips; waarmee je jouw gemiddeld ‘verbruik’ kan waarnemen per gereden trip, Chrome; om steeds verbonden te zijn met internet in de wagen, Camera, die in haarscherp beeld de omgeving toont en tot slot, niet te vergeten, Telefoon, om steeds handenvrij te kunnen bellen. Ook de instellingen voor klimatisatie en rij-instellingen zijn te bedienen via het scherm.
Qua kofferruimte hoeft de Tesla niet onderdoen, integendeel. Tot 900 liter kan je kwijt in de Model S. Een kleine kofferbak waar in een normale wagen de motor zit en een grotere kofferruimte achterin. Daar zitten onder de vloer ook de oplaadkabels die redelijk wat ruimte eisen. Ook keyless-entry is standaard op de Model S P90D. Net als het gratis gebruik voor alle Superchargers.
Alledaags gebruik
Een van de dingen die ik wou testen met de Tesla Model S is de mogelijkheid om de wagen alledaags te gebruiken net zoals een BMW 5-serie of Mercedes-Benz E-klasse. Mits een niet al te zware voet en bereidheid tot jezelf aanpassen aan de actieradius is dit zeker mogelijk. ‘Vol’ geraak je op papier met de Model S P90D 509 kilometer ver, zo’n 50 kilometer minder dan bij de 90D, die iets minder krachtiger is. Bij aankomst is de tank volgeladen met tot mijn grote verbazing slechts 416 kilometer. De informant vertelde me dat ik een dikke 350 kilometer ver zou geraken. Al heel wat minder dan op papier dus.
Gelukkig zorgt Tesla goed voor zijn klanten en installeerde het enkele SuperChargers. Zeg maar snelle laadstations op centrale plaatsen. Dat kwam als geroepen na een hele dag rondrijden en accelereren. Waar je thuis met het stekkertje in de muur slechts 12 kilometer/uur oplaadt en de volgende dag opstaat met het bericht ’20 hours remaining’, zie je de kilometers erbij komen aan de Supercharger. Afhankelijk van het moment laadt de wagen zo’n 400-500 kilometer per uur bij een Supercharger. In België heb je slechts enkele locaties waar dit mogelijk is. Ik koos voor de Supercharger aan Holiday Inn in Gent. Daarnaast heb je ook nog stations in Aartselaar en Diegem.
De Tesla Model S P90D mag dan nog een van de beste wagens zijn die ik ooit gereden heb (persoonlijke mening uiteraard), het eeuwige heikel punt bij elektrische wagens is de actieradius. We zijn allen té verwend om onze wagen te nemen zonder te kijken naar de hoeveelheid brandstof dat we nog bezitten, omdat we toch bij het eerstvolgende tankstation kunnen stoppen en de bak volgieten. Net als bij de Mercedes B Electric Drive die ik ook getest heb is ook hier de stresserende factor van rekenen in kilometers en narekenen niet afwezig. Nog meer omdat iedereen wel eens de acceleratie naar 100 wil meemaken waardoor de actieradius zienderogen als een financieel aandeel op stormachtige beursdag naar beneden zakt.
Tesla-community
Er heerst een gezamenlijk gevoel van trots en passie bij Tesla-eigenaars. Dat kon ik zelf ondervinden aan de Supercharger in Gent. Een spontane ‘hallo’ is courant. Met een compleet uitgeruste, gefacelifte, krachtige Model S P90D is de interesse van andere eigenaars nog groter. Niet iedereen heeft, hou u vast, €157.000 inclusief btw veil voor de testwagen die we meekregen. Een Tesla Model S is er in de 60D-versie vanaf €84.000, zonder één enkele optie. Vergelijk het met iemand die een BMW 5-serie rijdt en interesse toont voor iemand met een M5.
Zo sprak ik met een man uit Antwerpen die 65.000 kilometer per jaar doet met zijn Tesla. Iets wat ik moeilijk kon geloven. “Het is een kwestie van plannen en een beetje vooruit kijken”, zei de Tesla-rijder. “Ik bespaar zo’n €7.000 per jaar aan brandstof”. Met een instapversie kan ik best geloven dat het voordeliger uitkomt. Zeker fiscaal aangezien de man ondernemer is, iets wat je bij bijna alle Tesla-eigenaren zal zien. Maar met een exemplaar zoals onze dure Model S P90D goedkoper uitkomen dan met een diesel of benzine-Duitser? Dat weet ik nog zo niet.
Rij-ervaring
Het rijden zelf voelt niet veel anders aan dan in bijvoorbeeld een Mercedes-Benz S-Klasse, een statige wagen die zeer goed op de weg ligt, wat zeg ik, plakt. Da’s logisch te verklaren dankzij de enorme batterijen (90 kWh) die in de vloer worden verwerkt. Een voordeel van geen zwaar motorblok in het vooronder te hebben liggen is dat de Tesla Model S licht aanvoelt tijdens het rijden. Je voelt dat gewichtsverlies nog meer wanneer je accelereert en meer gewicht op de achteras komt te liggen.
De besturing is nog meer te vergelijken met Mercedes-Benz. Namelijk een zeer lichte besturing. Ietwat muggenziften is het feit dat als je aan het stuur draait je meer bandengeluid hoort dan motor … want er is gewoonweg geen ander geluid om op onze zenuwen te werken.
De Autopilot zoals hierboven beschreven is handig om tijd op de smartphone in te halen. Toch is het systeem niet onfeilbaar. Als testrijder ben je niet zo verwonderd van Tesla’s Autopilot, terwijl de rest van de wereld dat wel is. Waarom niet? Het bestaat gewoon al enkele jaren, bijvoorbeeld bij Mercedes. De S-Klasse reden we ook nu en dan zonder handjes. Al vroeg die wagen na 30 seconden wel om de handen op het stuur te houden. Tesla’s Model S neemt iets meer vrijheid en bestuurt de wagen helemaal zelf zonder enige menselijke tussenkomst. Uren aan een stuk autostrade afrijden zonder ook maar één vinger aan het stuur is dus zeker mogelijk. Hij herkent de markering van de rijbaan, kies zelf je snelheid via cruise control, regel de afstand die de Tesla op voorgangers moet houden en je bent vertrokken.
Verbeterpunten aan de Autopilot zijn er genoeg. Zo is het wisselen van rijbanen, bijvoorbeeld van rechtervak naar middenvak, niet op punt gebracht. Je zet de richtingaanwijzer aan, geeft een trekje aan het stuur naar links en dan neemt de Model S P90D bruusk over door een bochtige beweging naar het middenvak. Niet echt een elegante beweging zoals een mens dat zou doen. Bovendien, nog veel gevaarlijker, is het feit dat als je dat tikje geeft aan het stuur, de wagen soms de ‘AutoSteering’ uitschakelt. Let je op dat moment niet goed op dan riskeer je zomaar tegen de middenberm te rijden. Een ander werkpunt is het feit dat als een andere bestuurder bruusk invoegt, de Autopilot niet meer de beoogde afstand heeft t.o.v. de voorganger en zeer hard afremt. Je wilt niet gedroomd hebben dat dit gebeurt op de Brusselse ring en er plots een vrachtwagen een Tesla’s achterkant aantikt.
Prijs & Opties
Ik zei het al, een dikke, vette, bomvolle, zuurverdiende zak geld heb je nodig voor onze testwagen: €157.000. Duurder dan dat kan je trouwens niet gaan, als dat een geruststelling kan zijn. De Model S P90D die ik meekreeg is het neusje van de zalm voor Tesla. Even de opties overlopen:
- Deep Blue Metallic (€1.150)
- Glazen panoramadak (€1.700)
- 21 inch zilveren Turbine velgen (€5.100)
- Mat Obeche houtinleg interieur (€850)
- Zwarte Next Generation stoelen (€2.800)
- Ludicrous Speed Upgrade (€11.300!)
- Koolstofvezel Spoiler (€1.150)
- Rode remklauwen met wit Tesla-logo (standaard op de P90D)
- Autopilot comfortfuncties (€2.800)
- Premium upgradepakket inclusief Bioweapen Defense Mode (€3.400)
- Intelligente luchtvering (€2.800)
- Ultra High Fidelity geluidspakket (€2.800)
Als klant krijg je bij Tesla wel veel meer dan bij een ander automerk. Zo is er 8 jaar garantie op de batterijen en aandrijflijn ongeacht het aantal kilometers. Nu en dan krijg je ook een gratis update van de wagen met alle nieuwtjes. En vergeet vooral de besparing op het vlak van belastingen en brandstof niet te verrekenen in de aankoopprijs.
Dat Tesla de meest vooruitstrevende automaker van het moment is staat buiten kijf. Waar grote merken jaren nodig hebben om iets gelijkaardig op punt te zetten, zit de productie bij Tesla al op volle toeren. Het is wel afwachten hoe Tesla in de komende vijf jaar zijn productie zal bolwerken met de Model X en komende Model 3 die nu al zeer succesvol zijn. Intussen zitten ook andere merken niet stil. Mercedes brengt niet al te ver in de toekomst een C-klasse uit die volledig elektrisch zal zijn. Hopelijk is het dan niet te laat voor Tesla.
Conclusie
Heb je het geld liggen, twijfel dan niet en kies voor de Model S P90D. Ben je eerder op zoek naar iets van €100.000 euro of minder? Kies dan gerust voor de minder krachtige Model S’en, zoals de 60D met 400 kilometer bereik of de 75D met 480 kilometer bereik.
Meer info https://www.teslamotors.com/nl_BE/