De Subaru BRZ is in deze tijden de vreemde eend in de bijt: een rauwe sportcoupé gevoed door een atmosferische boxermotor. Enerzijds bepalen SUV’s steeds meer de huidige markt en anderzijds maken autoconstructeurs gretig gebruik van turbo’s in hun sportieve modellen. Daarnaast bieden merken graag iets meer comfort en luxe bij die modellen. De BRZ is dus een uitzondering op de regel. Is er wel nog vraag naar zo’n analoge sportcoupé en geeft die de nodige voldoening tijdens het rijden?
Een tiental jaar geleden sloegen Toyota en Subaru de handen in elkaar om een betaalbare sportcoupé te ontwikkelen. In 2012 lanceerde Toyota de GT86 en Subaru de BRZ. Een eeneiige tweeling dus, want bij beide wagens zijn interieur, exterieur, technologie en motor quasi identiek. Zelfs na de eerste facelift bleven de sportwagens, behalve minimale wijzigingen aan het exterieur en interieur, gelijkend.
Het recept
De BRZ kan grofweg vergeleken worden met de Mazda MX-5: beide brengen een eerbetoon aan rijplezier. Cruciaal hierbij is de motor. De BRZ gebruikt een boxermotor, iets wat we meteen linken met het Japanse Subaru. Daarbij maakt hij geen gebruik van turbo’s waardoor de motor heerlijk lineair opbouwt. Aan de ander kant heb je natuurlijk een CO2-uitstoot van 196 g/km voor de manuele versie en 183 g/km voor de automaat, en een opgegeven normverbruik van 8,5 l/100 km. Dat laatste is een zeer representatief cijfer, aangezien we tijdens onze testkilometers nagenoeg exact hetzelfde cijfer behaalden. Het blok levert 200 pk bij 7.000 rpm en 205 Nm tussen 6.400 en 6.600 rpm. Met een 0 naar 100 km/h in 7,6 seconden en een top van 226 km/h heb je voldoende, maar is het soms niet uitdagend genoeg. Dat zeker voor een sportcoupé die slechts 1.241 kg weegt. Tussen 4.500 en 7.500 rpm merk je tevens dat de motor echt tot leven komt. Toeren maken is dus de boodschap!
Bijgevolg hebben schakelluie petrolheads geen baat bij deze Subaru, want die motor kan je niet van onderuit op koppel rijden. Hierbij is de manuele zesversnellingsbak stroef, maar nauwkeurig. Ook als je eens wilt uitschuiven in een uitdagende bocht, komt het van pas om de motor in hogere toeren te houden. Een leuke truc hierbij is de knop ‘Track’ aan jouw rechterkant, die versoepelt het ESP en bezorgt je meer fun in die bochten, maar houdt jou aan het einde van de dag nog altijd veilig op de baan. Op nat wegdek valt het speelse chassis met achterwielaandrijving nog meer op. Een kleine input van het gaspedaal is al genoeg om de achterkant te doen schuiven. Dat is echter zeer gemakkelijk te corrigeren d.m.v. de communicatieve besturing en de wendbaarheid van de wagen.
Comfort
Voor een sportwagen is de BRZ qua ophanging zeer vergevingsgezind. Hij biedt een mooi evenwicht tussen comfort en sportiviteit. Ook de zetels borduren hierop verder: ze grijpen je voldoende vast in bochtenwerk, maar zijn comfortabel genoeg bij langere ritten. Aan de praktische kant is de Subaru met een kofferruimte van 243 liter groot genoeg, als je weet dat een Porsche Cayman – die zowel vooraan als achteraan kofferruimte biedt – slechts 275 liter gecombineerd heeft. Nog een pluspunt t.o.v. de Cayman is dat de BRZ beschikt over twee noodzitjes die indien nodig neergeklapt kunnen worden voor een setje racebanden of twee sets golfclubs. Wat ons wel opviel, is dat het interieur grotendeels afgewerkt is met goedkope materialen. Hierdoor verlies je vaak het gevoel van premium.
Op het eerste gezicht heeft de optielijst weinig te bieden. Al is dat niet meteen negatief, want de BRZ heeft een rijke standaarduitrusting. Het infotainmentsysteem beschikt bijvoorbeeld standaard over navigatie, DAB+, Bluetooth, Apple Carplay en Android Auto. Verder beschikt de Subaru over automatische airco met twee zones, cruise control, automatische ledkoplampen, keyless toegang, een Torsen-differentieel met beperkte slip, stoelverwarming, mistlampen etc. Allemaal zaken die bij concurrenten vaak naar de optielijst worden verwezen.
De portefeuille
Onze Subaru BRZ had naast die uitgebreide standaarduitrusting ook lederen zetelbekleding (1.795 euro), metalen lakkleur (500 euro) en parkeersensoren achteraan (532 euro). Dat maakte een totaalprijs van 37.122 euro incl. BTW. Indien je een automaat verkiest, leg je 1.500 euro extra bovenop de standaardprijs. Tot slot bestaat er buiten de gewone BRZ – genaamd Sport Premium – ook de Salon Edition. Voor die versie betaal je 700 euro meer. Hiervoor krijg je bovenop de standaarduitrusting SACHS-schokdempers, 17” lichtmetalen velgen met exclusief dark metallic design, carrosseriekleur Cool Grey Khaki en lederen interieur met zonbruine accenten.
Het verdict
Binnenkort krijgt de BRZ zijn laatste facelift, maar hierna houdt het op voor de huidige generatie. Zal deze wagen de laatste ‘hoera’ zijn van de pure, sportieve, betaalbare coupé of gaat zijn opvolger met hetzelfde recept verder. Een ding is zeker: de huidige Subaru BRZ heeft zijn missie als pure en betaalbare speelvogel waargemaakt. Als je hem feitelijk bekijkt, is de BRZ niet de snelste of de meest praktische wagen. Een dergelijke wagen koop je dan ook niet met het hoofd, maar met het hart.
AUTO | Subaru BRZ |
---|---|
Motor | 2,0 l atmosferische viercilinder-boxermotor |
Maximum vermogen | 200 pk bij 7.000 rpm |
Maximum koppel | 205 Nm tussen 6.400 en 6.600 rpm |
Overbrenging & transmissie | Achterwielaandrijving, handgeschakelde zesversnellingsbak |
0-100 km/h | 7,6 s |
Topsnelheid | 226 km/h |
CO2 uitstoot | 196 g/km |
Normverbruik | 8,5 l /100 km |
Testverbruik | 8,6 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 34.295 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 37.122 |
BIV | € 3.188,39 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 468,95 |
Foto’s door Speed Spots.