Met de 508 PSE komt Peugeot voor het eerst in lange tijd met een middenklasser die sportieve genen belooft te hebben. PSE staat voor Peugeot Sport Engineered, het sub-label waar de Fransen vanaf nu hun sportievere modellen in onder wil brengen. Dit is de wagen die het PSE-label aan de man moet brengen en zo een basis moet leggen voor de komende modellen. Grote schoenen te vullen dus. Dit start al bij de badge, 3 schrammen van een klauw in een Kryptonite-groene tint. Dit is niet toevallig, want de 508 PSE doet geen beroep op een dikke benzinemotor in het vooronder, maar met een hybride-aandrijving onder de kap! Een slimme zet aangezien je zo ook meteen fiscaal aantrekkelijk bent. Maar wat is ons oordeel over de 508 SW PSE?
Le début
Sportieve Peugeots behoorden vroeger tot de top van de top. Er was geen discussie of de 205 GTI de beste was, maar welke GTI de beste was. Kies je de 1.6 of 1.9? Daarna kwamen er af en toe nog eens sportieve modellen, maar weinigen konden datzelfde karakter van de 205 GTI opnieuw doen herleven. De 208 GTI lijkt een stille dood gestorven bij de vorige generatie, aangezien van de nieuwste variant niet meteen een opvolger lijkt klaar te staan. De 308 GTI werd onlangs ook afgeschoten. Daarmee werd de laatste sportieve Peugeot naar de eeuwige jachtvelden gedragen. Of dat dacht je? Tot nu de 508 PSE ten tonele kwam! 360 trappelende hybridepaarden onder de kap in de prachtige koets van de 508. Toprecept!
De PSE doet beroep op het gekende 1.6 Puretech-blok uit de 308 GTI. Hier levert het blok 200 pk en 300 Nm. Tussen dit blok en de EAT8-versnellingsbak hangt ook nog een 110 pk sterke elektromotor. Ook op de achteras vinden we zo’n exemplaar dat daar 113 pk levert. Een ingewikkelde structuur, maar dit zorgt wel voor een opgeteld vermogen van zo’n 360 pk en 520 Nm. Dit recept zorgt ervoor dat dit zomaar even de krachtigste productie Peugeot ooit is! Ten opzichte van de reguliere 508 monteert Peugeot standaard Michelin Pilot Sport 4S banden op geheel nieuwe 20 inch turbinevelgen. Om het sportieve karakter te ondersteunen is de spoorbreedte van de 508 vooraan 24 mm en achteraan 12 mm toegenomen. Dit om de leeuw zo meer gevoel te geven in de bochten en stuurgevoel te verbeteren.
Niet alleen komt dit het rijgevoel ten goede maar ook de looks. De 508 SW is in onze ogen altijd al een mooie rakker geweest, maar met z’n agressieve neus vroeg hij altijd om dat beetje extra. Dit komt nu met de PSE-bumpers die de auto van wat agressievere luchthappers voorziet. Ook hebben de side skirts nu ook kleine vinnetjes. De agressieve tanden komen door de extra spoorbreedte nog beter uit. Langs achter zien we twee mooie ronde uitlaatjes die ingewerkt zijn in de diffuser. Geen fake plastic zoals menig Duitse concurrenten, maar 2 echte zwartgelakte potjes! Onze 508 is uitgevoerd in Perla Nera black. Dit zijn samen met Selenium Grey en Nacré white de enige mogelijke kleuren.
Kijken we even binnenin dan zien we de Fransen op hun toppunt. Dit is geen saaie grijze bedoening met allemaal goedkoop ogend plastic. Hier hebben we een samenspel van verschillende kwalitatieve materialen die tot een schitterend dashboard vormen. Dit is echt een van de sterke punten van de 508. Een BMW van deze klasse bijvoorbeeld mag dan iets beter in elkaar zitten, maar zo mooi vormgegeven zoals deze 508 hebben we ze nog niet gevonden. Standaard hebben we zelfs een infrarood thermische camera met een bereik van 200 meter! Iets wat misschien overbodig lijkt, maar in de donkeren buitenwegen in Frankrijk komt dit waarschijnlijk goed van pas.
Verder gooit de PSE hier wat leuke stiksels en een ander stofje voor de zetels bij. Ja ik noem ze zetels en niet stoelen want wat zitten ze fantastisch! Genoeg houvast maar niet te benepen, genoeg comfort maar niet te zacht. Dit is echt een van de beste autostoelen waar ik het laatste jaar in heb plaatsgenomen. Wanneer ik dacht dat het niet beter kon, vond ik nog een ietwat verborgen knopje onderaan de stoel die de massage bestuurt. Geen eenvoudige massagestand zoals in Volkswagens ErgoTronic systeem maar verschillende massagestanden. Heerlijk! Een knopje dat wel makkelijk te vinden was, is dit om de Lane Assist uit te schakelen. Vaak zit dit diep verborgen in de menu’s van het infotainment, maar niet hier. Erg comfortabele stoelen met massage zetten de toon voor de 508 PSE.
Veel ruimte ook om alles mee te kunnen nemen, zelfs in de cabine! Meningen zijn nog steeds verdeeld over de reeds gekende set-up van het kleine stuurtje en de bovenstaande tellers. Voor ons was het ook even wennen, maar al snel hadden we de juiste positie gevonden. Het dashboard is ingedeeld in verschillende verdiepingen en zoals je misschien al doorhad zijn wij fan. Een materialisatie van het typische eigenwijze Franse karakter. Wat zeker ook lof verdient, is het Focal-audiosysteem. Het infotainmentscherm is een touchscreen, maar onder het scherm hebben we een reeks sneltoetsen in de vorm van een soort pianotoetsen. Is dit de beste manier? Waarschijnlijk niet, maar het is zeker erg mooi! In gebruik is het infotainment niet het beste voorbeeld in ergonomie. Veel zaken zitten onnodig diep verstopt in menu’s en submenu’s.
Achteraan zit je redelijk comfortabel, zolang je voorpassagier niet te groot is. De achterbank ziet er erg mooi uit, maar heeft wel een ietwat harde rugleuning. Door de lage daklijn en de kleine achterruiten kijk je ook al snel tegen de binnenbekleding aan, i.p.v. door de ruit. Willen we de Golden Retriever meenemen, dan zal hij blij zijn wanneer we de kofferklep openen. Desondanks dit een hybride is, bleef de kofferinhoud identiek. Met de zetels rechtop krijgt onze harige blonde vriend 530 liter aan ruimte om het zich comfortabel te maken. Gooien we de zetels plat, dan groeit dit tot een forse 1.780 liter! In al deze zeeën van ruimte hadden we dan wel gehoopt dat Peugeot toch iets meer ruimte had voorzien om de oplaadkabels op te bergen. Er is een vakje onder de koffervloer, dat maar half zo groot is als wat nodig is. Vaak lag de kabel dus gewoon los in de koffer.
En route
We vallen met de deur in huis. De 508 voelt eerlijkgezegd niet echt als een echte sportieveling aan. Wanneer je de bochten aanvalt, gaat hij wel mee in je daden, maar je voelt nooit de joie de vivre die je verwacht bij “de krachtigste productie Peugeot ooit”. Krachtig is hij wel, maar sportief zouden we hem niet meteen durven noemen. Het 1.6 vierpittertje onder de kap moet hard werken en dat hoor je. Ook de versnellingsbak helpt hier niet echt aan mee. Laat de pedels maar voor wat ze zijn, want dit is niet echt z’n sterkste punt. Bovendien is er geen echte manuele modus. Wanneer je dus handmatig terugschakelt, gaat de bak na een tijdje weer in z’n automatische stand. Met z’n bijna 2.000 kg is hij ook niet echt een lichtgewicht. Desondanks laat hij zich met enig genot toch de bochten gooien. Zoals een kat z’n nagels zet wanneer hij wegglijdt, geeft deze leeuw met de Michelin banden geen krimp. Het chassis voelt wat gepeperd aan hierdoor, maar uiteindelijk voel je wel z’n gewicht. Ook de besturing voelt wat doods in je handen, dus echt scherp bochtenwerk zit er niet meteen in.
We nemen de proef op de som en gaan voor een rustige rit. Dit soort reis gaat de 508 veel beter af. De PSE zit altijd vol met opties die het comfort verhogen zoals de eerdergenoemde massagestoelen maar ook driver assist zaken. Deze systemen werken samen met de lane assist en cruise control om zo voor enkele seconden het sturen uit handen te nemen. We reden al met verschillende wagens van verschillende merken en het systeem in de Peugeot verdient een compliment. Niet alleen houdt hij mooi z’n lijn in bochten, ook overdrijft het systeem niet met de afstand met je voorligger. Ook in moeilijkere situaties houdt hij het hoofd koel waar andere systemen de handdoek in de ring gooien en het weer aan u overlaten.
We starten onze rit in de volledig elektrische modus. Hierbij doen we beroep op de eerdergenoemde 11,5 kWh accu. Elektrisch rijden lukt tot snelheden van om en bij de 130 km/h. Aan deze snelheden zal je natuurlijk het opgegeven rijbereik van 42 km niet halen. We schakelen dus door naar de hybride stand, maar gaan meteen door naar comfort. Beiden zijn op technisch vlak identiek, maar de comfortmodus maakt de dempers net dat tikkeltje zachter. Gaan we sneller dan 60 km/h, dan komt de verbrandingsmotor tot leven om zo de accu wat te sparen. Tijdens het rijden in hybride of comfort modus voel je wel echt dat dit geen eenvoudige aandrijflijn is. Bij kickdown heeft het gehele systeem toch echt 2 seconden nodig om alles op een rijtje te zetten vooraleer er iets gebeurt. Erg irritant wanneer je in comfort een vrachtwagen wil inhalen. In deze hybridestanden is de 508 wel nog steeds erg zuinig, aangezien wij zelfs de opgegeven 2 l/100 km haalden! Bang om in de winter vast te raken? Dan is er nog de 4WD-mode die vooral focust op optimale grip. Eens we de batterij volledig leeg getrokken hebben, kan je de wagen aan een gewoon stopcontact opladen in een goede 7 uur. Heb je een 7 kWh wallbox, dan ben je alweer op de baan met een volle accu in een kleine 2 uur. Uiteraard kunnen we ook gewoon doorrijden op de benzinemotor en ook dan valt het verbruik erg goed mee. Wij haalden cijfers tussen de 7 en 8 liter.
Conclusie
De grootste reden waarom weinig Franse merken zich durven te wagen in het D-segment, is omdat hier simpelweg erg weinig vraag naar is. Deze prijscategorie is het territorium van de Duitse drie met hun 3 Reeks, A4 en C-Klasse. Voor wie is deze PSE dan? 67.000 euro is een ferme smak geld om aan een Peugeot te spenderen! We vrezen dus dat dit een eerder zeldzame verschijning zal zijn op de Belgische wegen. Maar wie weet… Misschien verkiezen sommigen deze 508 PSE wel boven een 330 e Touring omdat ze meteen het nostalgische gevoel terugkrijgen naar hun 206 GTI die ze voor hun 23ste verjaardag kochten … Een andere mogelijkheid die Peugeot zelf voorstelt is bijvoorbeeld een private lease zoals via Lease-me.be. Alles bij deze grote leeuw heeft wat tijd nodig om te laten bezinken. Uiteindelijk wen je aan de PSE, maar hij kruipt op één of andere manier nooit onder je vel. Een echte band kweek je er niet mee. Bekijk het van de andere kant. Als een krachtige comfortabele GT is hij erg geslaagd en, het is eens niet een SUV, maar een good-old estate. En alleen daarvoor zouden we hem al nemen.
Met dank aan Automotive Group voor het ter beschikking stellen van de wagen.
AUTO | Peugeot 508 PSE SW |
Motor | 1.598 cc viercilinder turbobenzine Plug-in hybride / 11,5 KWh |
Maximum vermogen | 360 pk (200 pk verbrandingsmotor + 223 pk synchroonmotoren) |
Maximum koppel | 520 Nm |
Overbrenging & transmissie | Vierwielaandrijving & 8-traps DCT |
0-100 km/h | 5,2 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
CO2 uitstoot | 46 g/km (NEDC) |
Normverbruik | 2,03 l /100 km (NEDC) (gecombineerd) |
Testverbruik | 4 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 67.056 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 68.066 |
BIV | € 45,56 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 158,10 |