De John Cooper Works badges zijn duidelijk nog niet aan het einde van hun latijn. Zo kwam Mini enkele jaren geleden met de Mini Countryman JCW. Ook de nieuwe Countryman ondergaat zo’n JCW kuur. Onze bevindingen lees je hier.
De MINI Countryman valt nog steeds niet bij iedereen in de smaak. Zo horen we tijdens de test regelmatig de woorden “opgeblazen Cooper” vallen. Toch doet MINI aan een imagoverandering met deze Countryman. Zo reed MINI tot voor kort alle concurrentie op een hoopje in de Dakar Rally met de Countryman. Nu wil MINI ook aan het grote publiek tonen wat deze SUV kan als “John Cooper Works”. Ook de plug-in hybride variant wist ons wel te overtuigen.
De Countryman JCW (lees: John Cooper Works) maakt ons gedurende de eerste uren van de test meteen al iets duidelijk. Dit is geen gewone Countryman, en ook geen Johnny … Wij merken het achter het stuur aan de awesome soundtrack, de vele popop-geluidjes en de manier waarop de auto op het asfalt plakt. Ook aan de buitenkant is de JCW gemakkelijk te herkennen, maar voor een leek valt het ietwat minder op.
John Cooper Works logo’s everywhere
Ja echt overal vinden we ze: vooraan in de grille, onder de zijspiegels, op de achterbumper, in het interieur … En wie dacht dat de JCW-afdeling van MINI het daarbij zou laten heeft het mis, want er werden ook nieuwe velgen ontwikkeld en een kleur die enkel op de JCW-versie verkrijgbaar is. Een soort British racing green met een prijskaartje van € 735,54. Man, wat zijn wij zot van die kleur. Voor wie extra zot wil gaan, de rode striping van onze testwagen is verkrijgbaar voor € 206,61. De velgen zijn 19″ groot en worden geleverd met runflat-banden. De velgen passen perfect bij deze sportieve Countryman, waardoor ze bijna verplicht moeten zitten op je bestelling.
Ook uniek voor de JCW is de aangepaste voorbumper. De mistlichten hebben nu plaats gemaakt voor de luchtinlaten die dienen om de motor en de remmen te koelen. Alles om die extra pk’s te koelen natuurlijk. Nog altijd niet zeker of je een JCW Countryman spot? Dan kan je hem achteraan ook herkennen aan zijn aerodynamische diffuser en dubbele uitlaat in inox.
Sportief en praktisch
Binnenin herkennen we dezelfde sportieve kenmerken als aan de buitenkant: veel JCW-logo’s en rode stiksels als kers op de taart. Ook mogen de kuipzetels vooraan niet ontbreken in dit verhaal. Ze passen als gegoten bij deze JCW. De uit leder en alcantara vervaardigde zetels zitten bovendien uitzonderlijk comfortabel. Voor een meerprijs van € 280,99 zijn de zetels zelfs verwarmbaar. Op de achterbank zijn er helaas geen verwarmde zetels. Maar er is wel genoeg ruimte voor twee volwassen personen, wat toch iets minder evident was in de Countryman van de vorige generatie.
Duiken we de koffer in dan kunnen we een ruimte benutten van zo’n 450 l. Met andere woorden, we geraken ons materiaal er goed in kwijt. Blijkt die 450 l toch te klein dan kunnen we nog steeds 900 extra liter uitbreiden door de achterbank neer te klappen. Ons wiskundig brein leert ons dat onze kofferruimte in dit geval zo’n 1.350 l bedraagt.
Een leuke optie die verkrijgbaar is voor deze auto is het Travel Pack. Het betreft een pakket van allerhande handigheden voor lange tripjes. Allereerst krijg je met het Travel Pack een grotere brandstoftank en een middenarmsteun op de achterbank. Maar het allerleukste is het opbergpakket met de picknicktafel. Geen idee waarom we het zo cool vinden, maar het idee van een picknickbank bij een merk zoals Mini heeft wel iets. En het is uiteraard handig bij het kamperen. Het Travel Pack is te verkrijgen voor € 818,18.
Sportieve SUV versus Hot hatch
De MINI Countryman is en blijft een SUV, hoe je het ook draait of keert. Een sportieve versie van een SUV kan, of beter gezegd, kon in theorie geen uitzonderlijke resultaten afleveren bij stevig bochtenwerk. We blijven dan ook onder de indruk dat de Mini Countryman JCW het wel kan. Wij hebben tonnen plezier beleefd met deze wagen op binnenwegen. Deze SUV voelt zelfs bijna zo goed als een hothatch. Toegegeven, de Countryman is nu ook weer niet de grootst geschapen auto in het SUV landschap.
Het ALL4 vierwielaandrijvingssysteem van Mini wordt in de JCW gecombineerd met een 231 pk sterke 2,0 l viercilinder met turbo. De krachtoverbrenging is bijzonder efficiënt. Zo breikt deze JCW een topsnelheid van 234 km/h en gaat van 0-100 km/h in 6,5 seconden. Straffe prestaties in combinatie van het normverbruik van 6,9 liter per 100 km/h. Normverbruik wel te verstaan, want ons testverbruik lag rond 8,4 liter per 100 km.
Onze testwagen kwam met de optionele 8-traps automaat met schakelpeddels. Puristen zullen opteren voor de manuele bak maar de automaat schakelt bijzonder snel, maar voldoende comfortabel voor dagelijks verkeer. Voor de automaat moet je wel een gezellig maandloon neertellen: € 1.776,86.
Prijskaartje
Voor een prijs vanaf € 31.983,47 exclusief BTW is er reeds een Mini Countryman JCW beschikbaar. Is dat duur? Jazeker. Voor die prijs heb je veel leukere hothatches met extra opties erbovenop. En dan zijn we nog niet in de optielijst gedoken van deze sportieve SUV. Rekenen we alle opties samen van onze testwagen, dan komen we aan een totale prijs van € 43.446,27 exclusief BTW. oftewel € 52.570,00 inclusief BTW.
Conclusie
Met de Countryman JCW heeft MINI een mooi totaalpakket afgeleverd. De auto is praktisch, levert bijna evenveel rijplezier als een hothatch en klinkt nog eens goed. Dankzij de praktische en plezierige kant heb je als het ware twee auto’s in één. Toch is de hoeveelheid rijplezier en het potentieel als gezinswagen niet genoeg om het dure prijskaartje te verantwoorden.
Auto | Mini Countryman JCW |
---|---|
Motor | 2.0l viercilinder benzine met turbo |
Maximum vermogen | 231 pk |
Maximum koppel | 350 Nm |
Overbrenging | Vierwielaandrijving & 8-traps automaat |
0-100 km/h | 6,5 s |
Topsnelheid | 234 km/h |
CO2 uitstoot | 158 g/km |
Normverbruik | 6,9 l/100 km |
Testverbruik | 8,4 l/100 km |
Basisprijs 1. excl. 21% BTW 2. incl. 21% BTW | 1. €31.983,47 2. €38.700,00 |
Prijs testwagen 1. excl. 21% BTW 2. incl. 21% BTW | 1. €43.446,27 2. €52.570,00 |
BIV | €835,00 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | €402,64 |