Groot, robuust en enorm luxueus. Zo omschrijf je best de Mercedes-Benz GLE, de opvolger van de ML-klasse. Zoals eerder beschreven zijn er uiteraard tal van motorisaties beschikbaar. AutoJunior ging op pad met de GLE met kleinste cilinderinhoud, namelijk de GLE 250d 4MATIC.
“Wat een grote auto, tjonge”: ik hoor het mij nog altijd denken toen ik op de persparking bij Mercedes-Benz stond. Het was dan ook veruit de grootste auto op de parking. Vreemd genoeg voelt de GLE binnenin niet zo enorm aan als hij in werkelijkheid is. Niet dat deze SUV klein aanvoelt, maar je voelt je er meteen op je gemak. Je denkt er gewoon niet bij na dat deze SUV iets breder is dan het gros van de meeste wagens. Er is gelukkig genoeg zicht rondom om te zien of je ergens in zal passen of niet, een voordeel van de meeste SUV’s, een probleem dat veel lagere auto’s natuurlijk wel hebben.
Interieur
Niet alle SUV’s zijn even luxueus uitgerust natuurlijk, maar deze? Mercedes zou Mercedes niet zijn moest het interieur niet van topkwaliteit zijn. Ondanks de vernieuwde lay-out kan de GLE niet wegsteken dat het interieur voortborduurt op het interieur van de ML. Het voldoet wel aan alle eisen om mooi, aangenaam en zeker niet overdone te zijn. Aangename zetels, goede airco met dubbele zones en een goed werkend GPS-systeem zorgen voor extra verwennerij aan boord. Dat is exact hoe een degelijk Mercedes-interieur hoort te zijn.
De optielijst is naar goede Mercedes-traditie ellenlang. Zo kan je ondermeer het AMG-pakket aanvinken voor het interieur, verwarmde zetels, een dakraam en nog zo veel meer. Enkel de two-tone lederen zetels waarover onze GLE 250d beschikt vielen bij veel passagiers niet in de smaak. Maar dat is dan ook een (vrij dure) optie van €2.653,53.
Over de koffer valt ook zeker niet te klagen met standaard een inhoud van 690 liter. De koffer kan je nog eens vergroten tot 2.010 liter door de achterzetels plat te leggen en het bagagescherm weg te nemen. Zeker geen tekort aan ruimte dus!
Exterieur
Ook het exterieur van deze GLE voldoet zeker aan de verwachtingen. Vooral het front van deze ML-facelift kreeg een grondige opknapbeurt in lijn met de meer recente Mercedessen. Het is de uitnodiging naar het interieur toe en beide zijn dan ook perfect gecombineerd. De GLE doet de ML meteen vergeten dankzij de nieuwe frisse looks. De optionele LED koplampen (€ 1.790) met typisch blauwe schijn komen de présence van de wagen zeker ook ten goede. De GLE is vrij hoekig getekend, waardoor hij een behoorlijk agressieve look krijgt. Een coole maar tegelijk ook decadente optie (voor de echte Mercedes-diehards) zijn de Mercedes-Benz logo’s die vanuit de zijspiegels op de grond geprojecteerd worden bij duisternis.
Rijervaring
Doordat de GLE 250d 4Matic er zo spectaculair uitziet, zou je kunnen denken dat het een beest is op de weg. Helaas, daarvoor hebben we de ‘verkeerde’ versie mee. Tenzij je het vanuit fiscaal oogpunt bekijkt natuurlijk. De 250d heeft ‘maar’ 204 pk voor een gewicht van 2.050 kg, maar met een CO2 uitstoot van 140 g/km kan je t.o.v. de 350d serieus wat geld uitsparen bij de fiscus. Maar hoeft dit wel een pk-monster te zijn? Niet per se. Als autojournalist hoor je altijd een wagen in zijn context te bekijken. De context van de GLE 250d is dan ook een zakenauto voor in de week. Een kilometervreter met een zeker rijcomfort die niet in eerste instantie als ‘funauto’ door het leven hoeft te gaan. Volstaat 204 pk in die context dan voor de GLE? Absoluut, je zult er nooit mee in je zetel geplakt worden, maar om vlot en aangenaam het verkeer door te komen doet de motor uitmuntend zijn werk.
De serene wegligging van de GLE past perfect bij het concept van de GLE 250d. Deze SUV rijdt zo zacht, geruisloos en aangenaam dat je de behoefte om snel te rijden niet hebt. Dat is, zoals eerder gezegd, zeer positief in deze context en voor het verbruik. Het bochtenwerk verloopt natuurlijk wat lomper, maar daarvoor is hij niet gemaakt.
Conclusie
Alles samengeteld mogen we concluderen dat de GLE 250d 4Matic een zeer aangename wagen is waarvan je zeker veel genot zal hebben. Het is de ideale doordeweekse wagen voor elke zakenman die graag hoog en droog in een SUV zit en vlot het verkeer tegemoet gaat.
Wat moet dat kosten zo’n GLE 250d? Prijzen starten vanaf € 58.201 voor de vierwielaangedreven versie en kan afhankelijk van de opties oplopen tot ongekende hoogte. Wie toch meer pk verlangt, maar toch zijn ecologische voetafdruk probeert te beperken raden we de GLE 500e plug-in hybride aan. Die kan pronken met een gemiddelde CO2 uitstoot van 78 g/km maar met een prijskaartje van € 76.956 moet wel dieper in de geldbeugel getast worden.
Geïnteresseerd? Hier zetten we de specificaties nog even op een rij.
Motor: 2,1 l 4-cilinder diesel, 204 pk (bij 3.600 rpm), 500 nm (bij 1.600 rpm)
Transmissie: permanente vierwielaandrijving, 9 traps automaat
Prestaties: 210 km/h, 0-100 km/u in 8,6 seconden
Normverbruik: 5,4 l / 100 km
Prijs: vanaf €55.418 incl. BTW