Mercedes, meester in het creëren van nieuwe marktsegmenten, bedacht in navolging van de CLS Shooting Brake en als aanvulling op de CLA vierdeurscoupé de CLA Shooting Brake.
Met de CLA Shooting Brake lanceerde Mercedes opnieuw een nieuw marktsegment dat evengoed gezien kan worden als een goedkoper en mooier (?) alternatief voor een C-klasse break en opnieuw veel hoofden doet draaien. Niet lang na de lancering van de CLA Shooting Brake vorig jaar is de tijd reeds rijp voor de facelift en ook een herziening van het motorenpallet. Wij gingen een weekje op pad met de 136 pk krachtige CLA 200d facelift.
Verleidelijk
De CLA facelift kreeg volledig in lijn met de facelift-traditie en de vierdeurs een hertekende voorbumper en achterbumper. De lichten behielden hun vorm maar achter het glas werd er wel wat bijgeregeld. De typische LED butterfly-patroon achterlichten hebben plaatsgemaakt voor ‘opgevulde’ exemplaren. Nog steeds een herkenningspunt voor de CLA, maar de vorige vonden we toch net dat tikkeltje meer.
Het Shooting Brake concept werd geïntroduceerd op de CLS (in de meeste gevallen wel minstens dubbel zo duur is als de CLA) en wist veel reacties te sprokkelen zonder dat het zich voorlopig vertaald naar overweldigende verkoopsresultaten. Mercedes gebruikte hetzelfde recept voor de CLA die een iets breder publiek kan aanspreken, mede door het feit dat de CLA een topper is in de bedrijfswagenmarkt. Net zoals de vierdeurscoupé heeft de Shooting Brake zijn voorstanders en tegenstanders. Persoonlijk maken de looks wel indruk en het geheel oogt ook iets evenwichtiger dan de vierdeurscoupé.
Het ontbreken van een AMG pakket is op ‘onze’ CLA is geen gemis. De CLA Shooting Brake ziet er sowiso al vrij sportief uit en ook de 18 inch velgen (€ 130; prijzen tussen haakjes zijn excl. BTW) passen goed bij de CLA zonder de trillingen door putten naar je rugwervels door te katapulteren. De LED lampen ogen een stuk beter dan de standaard halogeen koplampen maar kosten met € 875 ook een aardige duit. Achter de sieruitlaten zit er in tegenstelling tot veel andere recente Mercedessen geen plastiek, maar echte uitlaten. De slanke achterlichten en de zwart gelakte buitenspiegels maken het geheel mooi af.
Geen Renault
Geen Renault 1,6 liter meer in de CLA 200d, wel de bekende 2,1 liter vier-in-lijn diesel uit eigen huis. Je voelt wel meteen dat het wat meer mag zijn dan de 100 kW. Niet dat de CLA er onvoldoende vlot mee is, maar soms heb je de indruk dat de motor wat pk tekortschiet. Zuinig daarentegen is de 200d wel want met een gemiddeld testverbruik van 5 liter per 100 km valt er weinig te klagen. De keuze voor de 180d zouden we dan ook ietwat afraden puur op basis van het aantal beschikbare pk’s. Een 220d met 163 pk lijkt ons de betere keuze, maar omdat die standaard met 7-traps automaat wordt geleverd moet je minstens € 5.400 ophoesten.
De stuurbekrachtiging is niet zo zelfzeker als in andere Mercedessen die we recentelijk konden rijden, maar behoort nog steeds tot de betere in het algemeen. Eenmaal in de flow is de vlotheid waarmee kilometers afgehaspeld worden meer dan indrukwekkend. ‘Dynamic Select’ die de keuze geeft uit verschillende rijstanden is standaard. Er is keuze uit Eco, Comfort, Sport en Individual, maar het verschil tussen Comfort en Sport is toch opvallend klein. Het was pas toen ik terug in mijn eigen wagen kroop dat het duidelijk werd hoe verfijnd en vlotjes alles aanvoelt in de CLA.
Saillook
Het CLA interieur is quasi gelijk aan dat van de A en GLA en voelt bijgevolg zeer vertrouwd aan zonder dat het er al gedateerd uitziet. De eenvoud en gebruiksgemak van alle knopjes en functies springen nog steeds in het oog. Wat ook letterlijk in het oog springt zijn de reflecties van de aluminium gekleurde luchtventilatiemonden in de ruiten. Nu we toch de pieren uit de neus aan het halen zijn vinden we de regelknoppen van de klimaatregeling vrij diep verstopt en ook de vulling van de overigens knap gevormde stoelen is vrij hard. De kofferruimte is ondanks de sterk aflopende achterklep met 495 liter voldoende.
Net zoals in de A-klasse nemen de achterhoofdsteunen veel van het zicht naar achteren weg. Ook de D-stijl neemt zoals verwacht een stuk van het zicht naar achteren weg. De optionele dodehoekdetectie is dan ook een aanrader (€ 544). De hoofdruimte achterin is voor volwassenen onvoldoende (net zoals in de vierdeurs CLA trouwens). Schoonheid heeft nu eenmaal haar prijs. Een beetje tegen de verwachtingen in konden we af en toe enkele vreemde kraakjes op de boordplank waarnemen. Alsof het dashboard net iets te veel gespannen stond tussen haar voegen.
De sierelementen in sailllook (een soort geribbeld aluminium) dragen bij tot de moderne toets van het interieur die gedomineerd wordt door de typische luchtventilatiemonden. Opvallend is de geringe meerprijs voor een volledig in leder opgetrokken interieur (€ 130). Het panoramasch schuifdak geeft extra ruimtegevoel is een interessante investering (€ 940) waarmee je kinderen trouwens gemakkelijk kan afleiden. Het zwevend infotainmentscherm zien we ondertussen in zowat in elke wagen terug en vraagt dan ook geen gewenning meer. Deze CLA had het optioneel groter scherm (€ 160), zoniet ziet het scherm in kleine versie er ietwat sullig uit omdat de behuizing van het scherm even groot blijft.
Prijzig
Zoals het hoort zijn actieve rem-assistentie (die de afstand tot de voorliggers in de gaten houdt en ingrijpt indien nodig) en een knie-airbag voor de bestuurder standaard. Ondanks de vrij complete standaarduitrusting is de CLA Shooting Brake geen koopje. Onze testwagen had een totaalprijs van € 42.628, maar je kan gemakkelijk enkele duizenden euro’s besparen door luxesnufjes zoals het panoramisch dak, automatische klimaatregeling, verstelbare lendensteunen of verwarmbare zetels aan de kant te laten. Wel interessant is het Professional Pack (€ 1.700 excl. BTW) dat het Garmin navigatiesysteem, een achteruitrijcamera, een metallic lak (hier berggrijs) en het licht-en zichtpakket omvat. Wie ook kiest voor de Urban line (€ 1.310) krijgt 18 inch velgen, een multifunctioneel stuurwiel in leder en een comfortophanging met verlaagd chassis. Het Nightpakket is dan weer een hippere omschrijving voor verduisterde zij- en achterruiten (€ 350).
Mooi alternatief
Letterlijk en figuurlijk een mooi alternatief. Buiten de prijs en de hoofdruimte is er weinig aan te merken op deze CLA 200d Shooting Brake. Een verleidelijk design, een comfortabele ophanging, een snedig weggedrag en een dorst als een mus. Kwaliteiten die ook gelden voor de C-klasse break, maar met een CLA bespaar je wel 6.000 euro ten opzichte van een vergelijkbare C, maar die laatste is natuurlijk een stuk ruimer. De CLA Shooting Brake is dan ook enkel weggelegd voor gezinnen met kinderen die nog niet uit hun kleren gegroeid zijn. De CLA Shooting Brake is wel een vrij unieke wagen waarmee je jezelf kan onderscheiden in de overigens vrij traditionele break-markt.
Specificaties Mercedes-Benz CLA 200d Shooting Brake – Motor: R4 benzine, 2,143 cc – 136 pk tussen 3.200 en 4.000 rpm; 300 Nm tussen 1.400 en 3.000 rpm Transmissie: manuele zesbak Prestaties: Topsnelheid: 200 km/h, 0-100 km/u in 9,7 s Normverbruik: 4,4 l/100 km Testverbruik: 5,0 l/100 km CO2 uitstoot: 111 g/km Basisprijs: € 33.517 Prijs Testwagen: € 42.628 incl. BTW