De nieuwe generatie C-klasse is een schot in de roos. Het meer gematigd design lijkt iedereen te smaken en de C is dan ook meer dan ooit een leasetopper in België. Deze zachte lijn werd dan ook doorgetrokken op de C-klasse coupé, al aast de coupé niet meteen op het leasepubliek. Benieuwd of onze C180 met basis 1,6 liter benzinemotor in combinatie met een manuele zesbak kan overtuigen.
Oer-Mercedes
We staan oog in oog met een vrij subtiel ogende C180 coupé die het zonder sexy AMG pakket moet stellen. Door het ontbreken van een typeaanduiding op de kofferklep ziet de C180 er nog net dat tikkeltje subtieler uit. Daarmee lijkt het net alsof deze C180 coupé onder tafel wil steken dat het een C-klasse is … Gelukkig zijn er wel de full-LED lichtunits die toch enigszins voor een uitdagende blik zorgen. Toegeven, ook zonder AMG pakket is de profiellijn van de nieuwe C coupé een pareltje ondermeer dankzij één lijn die zelfzeker over de zijflanken loopt. Ook de vrij kleine, maar toch geslaagde 17 inch velgen (€ 50 ochot, wel in combinatie met het 900 euro kostende Design pakket) passen perfect bij de présence van de C coupé.
Het vrij subtiel geheel zorgt ervoor dat alle aspecten aanwezig zijn om als oer-Mercedes door het leven te gaan en daar kunnen we best mee leven. Uiteindelijk zijn dit de Mercedessen waarmee de oer-Mercedes kwaliteiten (degelijkheid en comfort) extra in de verf gezet zouden kunnen worden. Het spaarde ons trouwens ook een hoop tijd uit om achteraf door een lange optielijst te moeten ploeteren.
De vorige C coupé generatie (C204) kon rekenen op stoere lijnen, de nieuwe C205 is daarentegen iets zachter gelijnd. Een AMG pakket is een must voor wie er een visueel feestje van wil maken, of voor wie gewoon extra wil opvallen in het straatbeeld. De strakke kont van de C coupé heeft wel als nadeel dat de kofferruimte een vrij platte vorm heeft. De diepte zorgt er wel voor dat er zeker en vast voldoende kofferruimte is. De achterbank kan wel via enkele handige hendels vanuit de koffer plat gelegd worden. De ietwat sullige chromé accenten op de achterbumper moeten waarschijnlijk denkbeeldige uitlaten voorstellen, maar het ziet er echt niet uit. Gelukkig went het snel.
Ideale reisgenoot
Als jaarlijkse traditie stond de 6 uur van Spa-Francorchamps op de agenda, en de C coupé was dan ook ideaal gezelschap voor 600 km die er voor de boeg stonden. De manier waarop de C-coupé snelwegkilometers afhaspelt is ronduit indrukwekkend. Dit is bovendien zonder twijfel één van de meest comfortabele Mercedessen die ik al onder de kont kreeg. Het ontbreken van een AMG pakket heeft dus ook zeker zijn voordelen. De standaard besturing is opvallend direct en vereist weinig stuurcorrecties tijdens het rijden. De C coupé kan ook standaard rekenen op het agility control ophanging systeem waarbij de ophanging met selectief dempingssysteem is uitgerust. Bij een wegdek in slechte staat zorgt dat er bijvoorbeeld voor dat de volledige passieve schokdemping ter beschikking staat.
Zowel de voor- en achterruit zijn gezellig compact zonder dat er een gebrek aan licht is in het interieur. Door de hoge achterruit en de brede C stijl achteraan is het zicht naar achteren geen topper, maar dat is nu eenmaal inherent aan coupés. De zijspiegels zijn niet volledig in de punt van de A stijl geplaatst, maar gepositioneerd net iets meer naar de passagier toe. Dat levert een goed zicht op naar achter, maar de grootte van de spiegels heeft als nadeel dat het zicht naar linksvoor ietwat beperkt is bij een lagere zitpositie. Met het parkeerpakket kan je wel opteren voor een handige achteruitrijcamera (€ 300).
Automatisch aangereikte gordels
Het zwart plastiek is een domper op de interieurfeestvreugde dat er voor de rest piekfijn is. In de deuren was plastiek met aluminiumlook geplaatst (optioneel) en Mercedes biedt de optie om ook de middenconsole een volledig aluminium look te geven. Een must, want het zwart is nu eenmaal kras- en stofgevoelig en ook een beetje cheap. Nadeel is wel dat de volledige aluminiumlook enkel mogelijk is in combinatie met een automaat. Achteraan vinden we knap gevormde zetels met voldoende beenruimte, maar ondanks de diepe zittingen is de hoofdruimte beperkt. Met net geen 1m70 zat ik zelfs al tegen de dakstijlen. Een E coupé of S coupé hebben dus wel degelijk een bestaansreden.
Buiten het zwart plastiek ziet het interieur er strak uit: knap gevormde zetels, degelijke knoppen en zoals de Mercedes traditie dat wil, automatisch aangereikte gordels. Onze C180 was uitgerust met het Professional Pack (€ 1.900) dat ondermeer de Tempomat snelheidsregelaar en Garmin Map Pilot navigatiesysteem omvat.
Moet er nog diesel zijn?
Onderhuids schuilt een 1,6 liter viercilinder benzinemotor die 156 pk en 250 Nm levert vanaf 1.200 toeren per minuut. Daarmee snelt de C180 in 8,5 seconden naar 100 km/h en in het dagelijks verkeer heb je dan ook niet het gevoel dat je meer pk nodig hebt. Na een 850 tal kilometer inclusief enkele toeristen- en wegenwerkenfile kwam het gemiddeld verbruik uit op een vrij aanvaardbare 6 liter per 100 km. Een traject Brussel-kust was zelfs mogelijk met een gemiddelde van 5,4 liter per 100 km. Dan moet je wel anticiperend rijden en ook de schakelindicator volgen. Bij een snelheid van 57 km/h vraagt die immers al om naar vijfde versnelling te schakelen. De schakelafstanden van de versnellingsbak zijn misschien net iets te lang, maar de C180 heeft dan ook niet echt sportieve ambities. De zuinigheid van de C180 past ook perfect in de huidige tijdsgeest waar de dieselmotor het stilaan moeilijker begint te krijgen (eindelijk?).
Voor het leven
Deze C-Klasse coupé is een auto waarmee je gerust de rest van je leven kan slijten. Comfortabel, degelijk, net snel genoeg, zuinig, kilometervretend en voldoende sexy. Met een basisprijskaartje van € 34.458 kan je bij manier van spreken ook niet sukkelen. Mercedes lanceert later dit jaar de coupé versie van de nieuwe E-klasse, maar indien je van plan bent de achterbank nooit te gebruiken zien we daar de meerwaarde niet echt van in.
Specificaties Mercedes-Benz C180 Coupé C205 – Motor: R4 benzine, 1.595 cc – 156 pk bij 5.300 rpm; 250 Nm tussen 1.200 en 4.000 rpm Transmissie: manuele zesbak Prestaties: Topsnelheid: 225 km/h, 0-100 km/h in 8,5 s Normverbruik: 5,3 l/100 km Testverbruik: 6,0 l/100 km CO2 uitstoot: 122 g/km Basisprijs: € 34.458 incl. BTW Prijs Testwagen: € 41.412 incl. BTW