Jaguars en breaks, het blijft een lastige combinatie als we de verkoopstabellen mogen geloven. Maar is dat wel terecht? Hoe verhoudt een Jaguar XF Sportsbrake zich tegenover de gevestigde waarden. We zochten het uit tijdens een lange trip met als einddoel de Formule 1 in Monaco.
Jaguars en breaks, tot voor kort was het dus geen succesvolle combinatie. Enkele decennia geleden hield Jaguar nog een serieuze kater over aan de X-Type Estate. Een concurrent voor de zoveelste A4 Avant, 3 Touring, of C-Klasse break. Het bleek een auto die maar weinig mensen kon warm maken. Niemand kon uitleggen waarom precies. Met de gefacelifte XF Sportbrake ondernam Jaguar een tweede poging in 2012, de naam was alvast veelbelovend. Met iets meer succes al was het ook geen kaskraker, zeker in vergelijking met de A6 Avant, 5 Touring en E-Klasse break die je op iedere hoek van de straat tegen het lijf loopt. Ook de nieuwe XF (codenaam X260) kreeg vorig jaar de Sportbrake benaming op de overigens gigantische kofferklep opgespeld.
Enige Jaguar break
Ook bij Jaguar is het tegenwoordig niet evident om alle modellen vlotjes uit elkaar te houden. De XE en XF sedan zijn zo gelijkaardig dat je toch enkele trucjes nodig hebt om ze van elkaar te onderscheiden. Bij de Sportbrake van de XF is dat anders aangezien het de enige break in het gamma van Jaguar is. Als je door de achteruitkijkspiegel kijkt, lijkt er geen einde te komen aan de achterkant. De lengte van de XF komt dan ook maar net onder 5 meter uit. Je krijgt deze XF dan ook niet eender waar ingeparkeerd. Gelukkig is de parkeerhulp wel top. De 360° parkeerhulp maakt deel uit van het Advanced Parking Assist Pack, maar maakt je wel bijna € 3.000 ‘armer’.
We kunnen er inkomen dat er toch enige twijfels zijn omtrent de grootte van de achterlichten, maar gewenning treed vlug op. De geteste XF was getooid in S opsmuk: een extra sportieve voorbumper, twee gigantische uitlaapijpen achteraan, rode remklauwen, geaccentueerde dorpellijsten en een setje knappe 19 inch velgen. De Jag nog een chiquere look geven? Dat kan met de full LED koplampen met J-blade signatuur, bijbetalen is de boodschap. Of dankzij een hele resem 20 inch velgen zoals onze 5-Split Spoke Gloss Dark Grey velgen die werkelijk perfect bij zilverkleurige lak van de XF past. In combinatie met de zwart gelakte raamllijsten is de XF Sportbrake ongetwijfeld de meest sexy break in deze klasse.
Sportbrake S
De Sportbrake S krijgt als extra uitrusting de Adaptive Dynamics, sportstoelen met bekleding in leder/suède en het multifunctioneel sportstuurwiel met S logo. Dat stuur is overigens bekleed met uitermate zacht leder dat bijdraagt tot het algemeen comfortgevoel. De sportstoelen zijn standaard bekleed met zwart of rood leder in combinatie met suède. Onze testwagen had de vollederen ‘Brogue’ (bruin) bekleding, je moet er aan zijn (je portefeuille ook), maar best wel stijlvol.
De beste plaatsen in deze Jag vind je … achteraan. Onze rit richting Monaco F1 was de ultieme comfort test voor de Jaguar. De voorstoelen bieden dan wel de juiste ondersteuning, maar zijn gewoon te hard. Dat komt wellicht de duurzaamheid ten goede, maar onze rug en achterwerk lieten toch regelmatig van zich horen tijdens de lange trajecten. Het gigantisch vast glazen panoramadak komt tegen een meerprijs van € 1.428 maar geeft het interieur van de Jaguar XF Sportbrake nog dat tikkeltje extra.
825 W
Het Jaguar interieur is sowiso een klasse op zich. Alle materialen voelen hoogwaardig en degelijk aan, maar het is vooral de sfeer die het hem doet. De boordplank is zo strak, een waar plezier voor het oog. Minder is de scherpte van de tft schermen. Vooral die van de tellerpartij mist enige scherpte, het lijkt wel dezelfde leverancier als Volvo. Een detail, maar toch jammer op een auto op dit niveau. De digitale tellerpartij is bovendien enkel verkrijgbaar als deel van het Touch Pro Navigatie & Meridian Audiosysteem (€ 2.758 voor het pakket met 380 W en € 4.173 voor het pakket met 825 W). Het grijs generfd ebbenhout zal wellicht niet ieders ding zijn, maar er is ook keuze uit zwart glanzend fineer.
Het gemak waarmee deze Jaguar kilometers afhaspelt is de sterkste kant van deze XF. Het algemeen ophangingscomfort draagt bij tot de serene rijervaring. Enkel jammer dus van de minder comfortabele stoelen, wellicht zijn de niet-sport stoelen iets comfortabeler. Ondanks de aanwezigheid van een volwaardig (!) reservewiel onder de kofferbodem bedraagt de kofferruimte standaard 565 liter. Met de in 3 delen neerklapbare achterbank staat er zelf 1.700 liter ter beschikking.
Adaptive Dynamics
Het Adaptive Dynamics systeem dat standaard op de S-versie aanwezig is probeert een optimale balans te bieden tussen dynamiek en rijcomfort door elektronisch gestuurde schokdempers die continue worden bijgeregeld. Met Jaguar Drive control kan de bestuurder via knoppen op de middenconsole de afstelling van de XF in Eco, Comfort of Sport plaatsen. Eco & comfort spreken voor zich, maar de Sport stand wist ons toch positief te verrassen. Ondanks het formaat en gewicht van deze auto (bijna 1,9 ton) is de auto in Sport stand zo vinnig, en ook het stuurgevoel wordt een stuk strakker. 700 Nm is natuurlijk redelijk pittig en het geeft de Jaguar een dubbel karakter. Via het helm-knopje kan de bestuurder bovendien zijn favoriete afstellingen opslaan (afstelling van de motor, het schakelen, het stuur en de wielophanging).
Voor wagens van dit formaat blijft een diesel de betere keuze (naar gebruikskosten toe gezien). De vraag wat je binnen 4 jaar voor een diesel krijgt kunnen ook wij niet beantwoorden, maar de mindset omslag van diesel naar benzine (en toch ook een beetje naar andere aandrijfmogelijkheden) zal er geen goed aan doen. De voornamelijk in aluminium opgetrokken 3 liter diesel kennen we reeds van nicht Range Rover Velar. Het is één van de meest romige en best klinkende diesels op de markt vandaag. Het verbruik is met gemiddeld 8 liter per 100 km wel vrij pittig, we zijn toch ondertussen al 2018.
Nice-to-have snufjes die ontbraken op de geteste XF: dodehoekspiegels en adaptieve cruise control. Twee veiligheidssnufjes die tegenwoordig niet mogen ontbreken op nieuwe wagens, zeker in deze categorie. Beide maken deel uit van het Active Safety Pack dat ook actieve rijstrookassistent omvat (€ 2.601). We hadden ook enige problemen met het klimaatsysteem dat moeite had om iets tussen koud en warm te vinden, redelijk ambetant. De geluidsinstallatie van Meridian was dan weer meer dan redelijk schitterend. Over prijzen gesproken, de XF Sportbrake is er vanaf een kleine € 43.000 (2 liter diesel E-Performance), de 30d met de 3 liter zoals wij die konden rijden start pas vanaf € 68.000. Niet zonder veel moeite loopt de prijs zelfs op tot € 90.000 dankzij enkele leuke opties waarvan er eigenlijk maar enkele echt noodzakelijk zijn (visuele opsmuk & veiligheidssnufjes).
Conclusie
De Jaguar XF Sportbrake niet overwegen bij de keuze van je nieuwe executive-bedrijfswagen is een gemiste kans op zich. Zijn prijs is competitief, er is een voldoende ruim motorenpallet, de mix tussen comfort en dynamiek is ‘boem er op’ en de looks en interieursfeer vind je nergens anders. Enkel het verbruik is ietwat aan de hoge kant, de verfijning van het digitaal instrumentpaneel kan beter en ook het comfort van de sportstoelen zijn eigenlijk niet Jaguar waardig. Maar los van die puntjes is de XF Sportbrake een bijzonder stijlvolle kilometervreter.
Auto | Jaguar XF Sportbrake S 30d RWD |
---|---|
Motor | 2.993 cc V6 twin turbodiesel |
Maximum vermogen | 300 pk bij 4.000 rpm |
Maximum koppel | 700 Nm bij 2.000 rpm |
Overbrenging | Achterwielaandrijving & 8-traps automaat |
0-100 km/h | 6,6 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
CO2 uitstoot | 154 g/km |
Normverbruik | 5,9 l/100 km |
Testverbruik | 8,0 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 68.100 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 86.096 |
BIV | € 1.186,65 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 1.007,06 |