Rijtest: Jaguar XF-S 3.0 V6 Supercharged AWD

Wie denkt aan luxe en styling, denkt aan Jaguar. Het merk staat al decennia bekend voor geweldige Britse styling en comfort. Een Jaguar straalt eveneens succes uit en de XF-S die we konden testrijden past perfect in dat plaatje!

De modelnaam XF gaat ondertussen al een 10-tal jaar mee. Het allereerste exemplaar voor productie werd voorgesteld in Frankfurt in 2007 en was bedoeld als opvolger van de klassiekere S-Type. Doorheen de jaren zijn er verschillende versies van de XF uitgekomen in zowel diesel als benzine-variant. Onder andere ook enkele sportieve modellen zoals de XF-R en XFR-S die het de RS’en en AMG’s van deze wereld moeilijk wilde maken. Voor velen was het opgefriste design van de XF een verademing ten opzichte van de klassieke S-Type.

Aerodynamisch design

In 2015 vond Jaguar het wel genoeg geweest met de eerste generatie XF en besloot het merk om een nieuwe XF op de markt te brengen. De wagen kreeg een andere styling en zag er in één klap een heel stuk moderner uit. Al leunt de styling van de XF nu meer en meer aan bij die van de kleinere XE. Het exterieur wordt dan ook gekarakteriseerd door een vloeiend en agressief design. Jaguar heeft dan ook haar best gedaan om het koetswerk er zo natuurlijk mogelijk uit te laten zien en er zeker de nodige downforce mee te creëren. Zoals Jaguar het mooi verwoordt in haar brochure: “De geavanceerde vormen van de Jaguar XF onderstrepen wendbaarheid, dynamiek en verfijning“.

Het subtiele spoilertje bijvoorbeeld op onze XF-S in de kleur Farallon Black is één van die ingrepen die Jaguar heeft gedaan om de aerodynamica ten goede te komen. Dit spoilertje onderscheidt meteen ook de XF-S van de meeste andere versies van de XF. De XF-S is ook te herkennen aan rode remklauwen, een specifieke ‘S’-voorbumper en ‘S’-badges op de grille en kofferklep. Verder is de nieuwe generatie XF te herkennen aan een nieuw design van de achterlichten, geïnspireerd door de achterlichten van de Jaguar F-Type.

Binnenin sportief, maar toch klassevol

Eenmaal je de deuren geopend hebt van de XF-S kom je in een aparte wereld terecht. Het is een ongewone maar aangename combinatie van sportief en klassevol. We noemen het sportief klassevol. Druk je op de startknop, dan pas merk je met wat voor kaliber je onder de motorkap te maken hebt. Een heerlijke grom volgt, het dashboard licht op en de ventilatieroosters rijzen omhoog. Met de draaiknop in de middenconsole zet je de Jaguar in versnelling en wil je hierna alleen maar nog rijden.

Toch is het interessant om eens doorheen het menu te scrollen in het scherm midden op het dashboard. In dit scherm vind je het multimediasysteem inclusief de klimaatregeling en alles wat met connectiviteit te maken heeft. Ook het GPS-systeem is hiermee in te stellen en ook het gemiddeld verbruik vindt je er terug. Standaard is dit een touchscreen van 8 inch. Wil je een groter scherm, dan kan je opteren voor een touchscreen van 10,5 inch. Het achterliggende systeem blijft in die versie hetzelfde en is bovendien een toonbeeld van gebruiksvriendelijkheid.

Achterin de XF staat vrijwel alles in teken van luxe en ruimte. De achterbank is enkele centimeter ruimer geworden ten opzichte van de voorganger. Hierdoor is de XF één van de betere auto’s in deze klasse. Je kan nu bijvoorbeeld wat makkelijker mails beantwoorden of ontbijten op de achterbank terwijl je naar je werk wordt gebracht door jouw privéchauffeur.

Rijgedrag

Eén druk op de startknop is genoeg om de 3 liter V6 van de XF-S te laten grommen. Deze Jaguar is een echt beest. Dat merkten we vooral op de binnenwegen waar duidelijk wordt hoe strak de XF aan de baan plakt. Het is ondermeer het resultaat van Torque Vectoring technologie die tegenwoordig wel bij meerdere merken terug te vinden is. Concreet doseert de Torque vectoring de remkracht in de bocht per wiel. Met name de wielen die zich aan de binnenkant van de bocht bevinden worden gedoseerd afgeremd zodanig dat scherpe bochten makkelijker te nemen zijn. Dankzij deze technologie zit de XF-S al op sportwagen-niveau wat het bochtenwerk betreft.

Niet alleen het bochtenwerk maar ook de acceleratie van de XF-S is indrukwekkend. Dankzij de 3.0 V6 Supercharged die we in onze testwagen hebben kunnen we in theorie al in 5,3 seconden naar 100 km/h accelereren. Deze acceleratie wordt mede mogelijk gemaakt door de 8-trapsautomaat. We geven toe, er zijn snellere wagens maar in het segment van de XF-S zijn dit mooie cijfers. De topsnelheid is zoals gebruikelijk begrensd op 250 km/h.

Conclusie

De Jaguar XF-S 3.0 V6 Supercharged is een mooi voorbeeld van wat Jaguar in petto heeft met haar XF. De XF-S smaakt naar veel meer. We zijn ervan overtuigd dat dit model de strijd kan aangaan met auto’s zoals de Mercedes-Benz E 43 AMG en dat was in onze ogen al een moeilijk te overtreffen auto. De AMG kost in de basisversie € 1.750 meer maar heeft ook meer opties die je kan aanvinken bovenop de basisprijs. De keuze laten we natuurlijk aan jou over.

AutoJaguar XF-S 3.0 V6 Supercharged AWD
Motor3,0 l V6 Supercharged Benzine
Maximum vermogen380 pk bij 6.500 rpm
Maximum koppel450 Nm bij 4.500 rpm
OverbrengingAll Wheel Drive met 8-traps automaat
0-100 km/h5,3 s
Topsnelheid250 km/h begrensd
CO2 uitstoot204 g/km
Normverbruik8,6 l/100 km
Testverbruik12,5 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 62.200
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 77.745
BIV€ 2.763
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 869,76