Het lijkt wel een microbe die alle merken onderling infecteert. Het is de SUV-microbe die praktisch ieder automerk een SUV laat bouwen. Zo ook Jaguar die eerder al met de F-PACE kwam. Maar nu dus ook met de iets kleinere E-PACE.
Velen zullen er toch een beetje hoofdpijn van krijgen, van die naam E-PACE. “Oh is dat die elektrische?”, horen we maar al te vaak tijdens onze test, maar de E in zijn naam staat natuurlijk niet voor elektrisch. Een vlotte benzine met 250 pk lepelde Jaguar in deze P250 E-PACE. Men verwart de E-PACE dus met de bijna gelijknamige I-PACE die we enkele weken geleden konden bewonderen op Cars & Coffee Kortrijk.
Grijze muis in een kattenjasje
Let’s be honest. Vinden we de E-PACE mooi of lelijk? Enerzijds vinden we de E-PACE best wel mooi vormgegeven, anderzijds lijkt deze Jag toch echt wel iets te girly. De E-PACE is dan ook wat compacter dan de F en kijkt precies wat onschuldig. Zeker dankzij de LED-koplampen die wat schattig kijken, we weten het stiekem wel te appreciëren.
De dubbele uitlaat achteraan en de achterlichten zijn wel heerlijk om naar te kijken. Niet te agressief, maar wel lekker strak waardoor de E-PACE toch best fotogeniek is. Op onze testwagen vinden we verder nog prachtige 20″ zwarte velgen die de auto alle eer aandoet. En de kleur van het koetswerk? Tjah dat is ieder voor zich, maar de kleur (Borasco Grey) zal zeker enige aantrek vinden.
Binnenin een echt luxebeest
Binnenin komen we in een interieur dat perfect aansluit bij de rest van de klassevolle Jaguar familie. Onze testwagen heeft een rood interieur en dat is wel wel even wennen. De zetels zijn perfect in harmonie met je lichaam en zo ook het volledige dashboard. Het materiaalgebruik is van uitstekende kwaliteit en voelt heel luxueus en doordacht aan. Voor het ontwerp van het interieur is Jaguar zeker niet over één nacht ijs gegaan.
De extraatjes vinden we terug op de middenconsole en aan het stuurwiel. Zo is er tweezonige automatisch airco zodat zowel passagier als bestuurder apart kunnen instellen hoe warm zij het willen hebben. En Jaguar geeft om haar klanten, want om die lucht te zuiveren is er optioneel een ionisatiesysteem en een automatische recirculatiefunctie met luchtkwaliteitsensor. Voor in de winter kan je ook een voorverwarmingsfunctie nemen, zodat je zeker jaar in jaar uit goed in je vel zit in je JAG (lees met Jeremy Clarkson stem).
Op de middenconsole vinden we geen draaiknop meer die naar boven komt zoals in de F-PACE maar wel een klassieke pook om de 9-traps automaat in vooruit, park of achteruit te zetten. Een nieuw design denken we dan, ze waren die draaiknop misschien beu? Anyway het is mooi afgewerkt.
Het multimediasysteem herkennen we verder uit onder andere de XF die ons een dik jaar geleden onder onze kont krgen. Het betreft een touchscreen, waardoor de gps bijvoorbeeld instellen wel wat gewenning vraagt. Niettemin werkt dit systeem wel vrij goed en kunnen we er alles mee doen dat we nodig hebben.
The art of performance
Over naar de cijfertjes. De 0-100 km/h sprint lukt deze kleine SUV in 7,0 seconden en de topsnelheid bedraagt 230 km/h. Natuurlijk gaat dit enkel op voor de P250. Andere motorisaties hebben (uiteraard) andere prestaties. Doen we de motorkap open van onze E-PACE dan zien we de heerlijke 2,0 l viercilinder die 250 pk levert. Deze viercilinder is gekoppeld aan de 9-traps automaat die Jaguar voor het eerst gebruikt. Alle vorige Jaguars hadden namelijk een 8-traps automaat. We merken wel dat het huwelijk tussen de motor en de versnellingsbak nog niet helemaal klikt als we het gaspedaal induwen. De aandrijving gebeurt bij deze P250 op alle vier wielen, maar wie naar een handgeschakelde E-PACE kijkt kan ook een exemplaar nemen met voorwielaandrijving.
Er is ook keuze uit een 2 liter viercilinder turbodiesel, met drie varianten: 150 pk, 180 pk en 240 pk. Het Britse merk houdt de benamingen simpel door de eerste letter van de brandstof (D voor diesel) en de hoeveelheid pk’s als naam te gebruiken. Op de badges lezen we dus respectievelijk D150, D180 of D240 als het om een dieselvariant gaat. De benzinemotor omvat dan weer twee versies: de P250 en dan nog het krachtigste model de P300, 300 pk inderdaad.
Jaguar Care
Jaguar zou Jaguar niet zijn mochten ze niet goed voor hun klanten zorgen. Daarom hebben ze Jaguar Care in het leven geroepen die onder andere je 3 jaar gratis voorgeprogrammeerd onderhoud aanbiedt zonder moeilijk te doen over de kilometerstand. Bovendien is Jaguar Assistance ook onderdeel van Jaguar Care. Het is een assistentiepakket die je ‘kostenloos’ bij pech of ongeval verder helpt. Anderzijds biedt Jaguar Care ook 3 jaar garantie. Maar die is wel beperkt tot 100.000 km. Het Jaguar Care concept viel ons op dankzij de complete prijslijst die Jaguar altijd verzorgd in een chique mapje met ons meegeeft.
Prijzen
Zoals aangegeven zitten we hier met de optielijst voor ons, maar we gaan natuurlijk niet alle prijzen afzonderlijk noemen omdat het er te veel zijn. Wel geven we graag mee dat er 9 pakketten te verkrijgen zijn wat opties betreft. En elk van deze pakketten heeft keuze uit twee of meerdere motorisaties. De goedkoopste E-PACE kan je krijgen voor € 36.050,00 inclusief BTW. Dit betreft het basismodel met de D150 motor. Onze perswagen betreft de P250 R-Dynamic HSE en kost € 59.850,00 inclusief BTW. R-Dynamic HSE is het op één na duurste pakket op de E-PACE. De allerduurste betreft de E-PACE First Edition met de P250 als duurste motorisatie. Die kost € 64.650,00 inclusief BTW.
Conclusie
Of je bovenstaande prijzen nu duur vindt of niet, wij zijn fan van de E-PACE en vinden hem persoonlijk zeker zijn geld waard. De versnellingsbak was wel niet de best afgestelde waar we ooit mee hebben gereden en het multimediasysteem is niet altijd even praktisch met zijn touchscreen. Op die puntjes na heeft Jaguar wel een héél straffe allrounder met haar E-PACE.
Auto | Jaguar E-PACE P250 R-DYNAMIC HSE |
---|---|
Motor | 2.0 viercilinder turbo benzine |
Maximum vermogen | 249 pk bij 5500 tpm |
Maximum koppel | 365 Nm bij 1200-4500 tpm |
Overbrenging | Permanente vierwielaandrijving met 9-traps ZF-automaat |
0-100 km/u | 7,0 s |
Topsnelheid | 230 km/h |
CO2 uitstoot | 174 g/km |
Normverbruik | 7,7 l/100 km |
Testverbruik | 10,2 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 36.050,00 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 59.850,00 |
BIV | € 1.361,00 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 431,84 |