Dit is de gefacelifte BMW X3. Heel veel is er niet veranderd, maar hier en daar zijn toch wel enkele interessante vernieuwingen te vinden.
De grootste verandering bevindt zich onder de motorkap en dat is de komst van een nieuwe 2-liter dieselmotor, die later ook in de andere BMW-modellen verkrijgbaar zal zijn. Die motor produceert nu 190pk en 400Nm koppel. Van 0-100 doet hij in een degelijke 8.1 seconden. Hij is vooral veel zuiniger geworden, zo hoort dat tegenwoordig. De nieuwe generatie van de bekende motor heeft nu een C02-uitstoot van 136 g/km.
Wij gingen echter op pad met de nieuwe X3 sDrive18d. Die heeft 150pk, een CO2-uitstoot van 124 g/km en een gemiddeld verbruik van 4,7 l/100km. De motor wordt optioneel gekoppeld aan een vlotte 8-traps automaat met dubbele koppeling. Bij deze kleine dieselmotor moet hij wel veel schakelen, waardoor hij soms een seconde twijfelt als hij wel of niet een versnelling lager moet gaan tijdens het accelereren.
Aan de buitenkant is er niet veel veranderd, het gaat tenslotte om een facelift. Enkel iets andere bumpers en nieuwe koplampen, waardoor hij wat beter op zijn grotere broer, de X5, lijkt.
Deze vernieuwde X3 komt wel met wat meer standaarduitrusting. Lederen bekleding, cruise-control, digitale radio, navigatie en verwarmende voorzetels zijn vanaf nu standaard. Hij is te verkrijgen vanaf €37.750. Aan de ophanging en de stuurinrichting werd niets veranderd. Wat overigens niet nodig was, want de X3 blijft één van de best rijdende auto’s in zijn klasse. De auto rijdt zo vlot als een stadswagentje, maar met het formaat van een SUV.
Conclusie, de X3 is een ruime, goed sturende gezinswagen die net nog stuk beter geworden is.