In 2014 werd de BMW M4 voor het eerst op de markt gebracht. Het was even wennen aan de naam, maar sindsdien is de M4 haast niet meer uit het straatbeeld te denken. Sinds vorig jaar is er nog een straffere M4. BMW creëerde namelijk een rauwere BMW M4 Competition Pack. Een jongensdroom gaat in vervulling toen we deze BMW onder ons gat kregen …
De BMW M4 ruilde de V8 van de M3 in voor een 6-in-lijn. Ondanks twee cilinders minder maakt de nieuwe 6-in-lijn de M4 één van de meest begeerde wagens van de afgelopen jaren. De 6-cilinder is de iconische motor waarmee de M-divisie van BMW het levenslicht zag. De E92 M3 moest het stellen zonder zescilinder, maar in 2010 keerde BMW dus terug naar haar roots met de introductie van de iconische 6-banger in de 1M coupé, drie jaar later kreeg ook de M4 deze schitterende motor.
Agressief en verfijnd
Iedere BMW-fanaat zal de M4 onmiddellijk kunnen onderscheiden van een gewone 4-reeks. De gespierde look en het breder achterwerk zorgen ervoor dat de M4 een ware lust voor het oog is. De zeer agressieve voorbumper zorgt samen met de powerdome op de motorkap voor een angstaanjagende look. De agressiviteit van het design is zeer verfijnd en zit vol details die je niet meteen opmerkt. Zelfs na uren staren ontdek je nog nieuwe details.
Competition Pack
Als alternatief voor de tot 700 stuks gelimiteerde M4 GTS kwam BMW op de proppen met de M4 Competition Pack, een soort light-GTS. Het Competition Pack kost 7.425 euro meer dan een reguliere M4. Voor deze prijs krijg je onder andere een adaptieve M ophanging die permanent de elektronisch gestuurde schokdempers aanpast aan de staat van het wegdek. Daarbovenop kan je via een selectieknop de ophanging in Comfort, Sport of Sport + instellen. Visueel biedt het M Competition Pack specifieke 20 inch velgen en hoogglanzend zwarte sierlijsten van de zijvensters. Ook de buitenspiegelframes en de BMW nieren komen standaard in hoogglanzend zwart.
In het interieur vinden we sportzetels die extra ‘ademruimte’ voor de rug bieden doordat delen waarop de rug niet steunt zijn weggehaald. Bijgevolg een stuk aangenamer op warme dagen. Binnenin is het Competition Pack te herkennen aan een extra detail: de veiligheidgordels zijn namelijk gekleurd in de BMW Motorsport kleuren.
Tot genoegen van de chauffeur, en ook voor alle omstaanders, is de M4 Competition Pack voorzien van een zwart gelakte sportuitlaat. In sport modus veroorzaakt het lossen van het gaspedaal een auditief orgasme. Een symfonie aan ontploffingen en gepruttel verlaat in die modus de uitlaat en weergalmt over de volledige baan, een waar schouwspel.
Onder de motorkap, of beter gezegd in de software, kreeg de M4 Competition Pack een paar aanpassingen zodat het geniet van 19 pk extra. Ook het elektronisch differentieel werd aangepast zodat je de nieuwe ophanging en kracht optimaal kan gebruiken.
In de eerste drie versnellingen schakelt de DTC versnellingsbak zo snel dat de banden het niet altijd meester kunnen. Wanneer je de M4 goed op zijn staart trapt is het grip zoeken tot aan de 4e versnelling, enige rijervaring is dus vereist om dit monstertje onder controle te houden. De tractiecontrole werkt wel uitstekend behalve op nat wegdek waar de minste aanraking van het gaspedaal resulteert in doorslippende achterwielen. Ook in Sport modus laat de wagen een lichte slip toe.
Efficiënt, stil en subtiel
Uiteraard kan er met de M4 ook gewoon gereden worden. Als je de instellingen van de motor verandert naar Efficient-mode, stopt het uitlaatgepruttel. De M4 wordt dan heel wat stiller en ook het gaspedaal reageert trager en is bovendien minder gevoelig. De M4 transformeert zich in die modus in een braaf schaapje waar er best normaal mee gereden kan worden.
De vering en stuurbekrachtiging kunnen op dezelfde manier aangepast worden om zo de M4 iets comfortabeler te maken. De snelheid en brutaliteit van de DTC 7-traps kan ook verkleind worden om van de M4 een rustigere auto te maken, maar het blijft uiteraard een sportwagen. Je kan twee combinaties van rij-instellingen opslaan via de modus knoppen aan het stuur, handig. Deze knoppen laten ook toe de info op de head-up display te veranderen in een toerentalteller.
Conclusie
De verwachtingen van de M4 waren ongezien hoog. Never meet your heroes wordt wel eens beweerd, maar gelukkig worden de hoge verwachtingen ruimschoots ingelost. Het enig probleempje is het gebrek aan grip. Soms is het echt vechten om het vermogen op de grond te houden. In Sport modus rijden in de regen is dan ook een no go, behalve als je overal de banden wilt horen tieren naar grip. Een pluspunt van de M4 is het verbruik, want een auto met dergelijk prestaties die “slechts” 12 l per 100 km verbruikt is relatief weinig. Als je er enkel sportief mee rijdt zal je er wel gemakkelijk 17-20 l/100 km scoren, maar normaal rijden kan zeker. Het prijskaartje zal helaas voor velen de jongensdroom een halt toeroepen. Ons geteste model had namelijk een prijskaartje van maar liefst 110.000 euro. Gelukkig is de BMW-M2 wel wat toegankelijker.
Auto | BMW M4 Competition Package |
---|---|
Motor | 2.979 cc L6 (benzine) |
Maximum vermogen | 450 pk bij 7.000 rpm |
Maximum koppel | 550 Nm bij 1.850 rpm |
Overbrenging | Achterwielaandrijving & automatische zevenbak |
0-100 km/h | 4,0 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
CO2 uitstoot | 204 g/km |
Normverbruik | 8,8 l/100 km |
Testverbruik | 12,0 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 90.475,00 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 110.000,70 |
BIV | € 2.762,71 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 869,76 |