De tijden van limousines met enkel zware achtcilinder motoren zijn voorbij. Ze bestaan nog wel degelijk, maar langzaamaan wordt de showroom gevuld met meer alternatieve motoren onder de motorkap. In alle segmenten zien we een revolutie, of moeten we evolutie zeggen? Want die overgang lijkt trager te gaan dan verwacht. We reden al eerder de Mercedes S-klasse 500 Plug-in Hybride, ditmaal nemen we de BMW 740e iPerformance onder de loep. Welke is goedkoper? Welke is luxueuzer? En vooral, welke is de beste?
Het zijn elkaars aartsrivalen. BMW en Mercedes-Benz vechten een robbertje voor elk segment. Komt BMW met een atypisch model op de markt, dan mag je er prat op gaan dat de mannen uit Stuttgart snel volgen. En dat is niet alleen wat betreft het gamma, ook bij de motorendivisie zien we hetzelfde verhaal. Hybrides zijn nu eenmaal aan de orde in tijden van klimaatverandering en z’n gigantische orkanen die een honderdduizenden auto’s oppakken en wegslingeren. De BMW 740e iPerformance is in dat opzicht niets speciaal. Gelukkig wil het oog ook wat en kunnen we een rijtest neerpennen over onze ervaring met dit model.
Looks
Oké ik ben geen BMW-fan in hart en nieren, maar wat doet BMW met de neuzen van hun nieuwe modellen? Het lijkt alsof de tekenaars geen sterke lijnen durven tekenen. Elk nieuw BMW model lijkt me ‘softer’ qua looks. Vergelijk even de BMW 5 E60 met de nieuwste 5-reeks, wat een wereld van verschil. Bij de 7-reeks is die ‘softheid’ iets subtieler, maar toch is ze aanwezig. Het blijft een zeer statige wagen maar de neus lijkt me alvast niet bijzonder te bekoren. De 7-lijnen blijven ongeveer ongewijzigd. Bekijken we de achterkant dan zien we een opvallende chromen strip op de kofferklep. Die achterkant lijkt dan weer iets logischer en eleganter in elkaar te zijn gepuzzeld dan bij de vorige generatie BMW 7.
Een BMW 7 blijft een statige limousine waarbij vooral de lengte en het interieur telt. Van het feit dat we met een hybride rijden is overigens niet veel te merken aan de buitenkant. Buiten enkele badges ‘e-drive’ op de C-stijl is niet veel te merken van het feit dat we met een ‘groene’ jongen rondrijden.
Onder de motorkap
Wanneer we de motorkap openen kunnen we, klassiek, niet veel opmaken van wat er onder het grote stuk plastic zit verscholen. Gelukkig krijgen we de specs altijd mooi op een lijstje. Onderhuids krijgt de BMW 740e iPerformance een tweeliter viercilinder benzinemotor mee met daaraan een elektromotor gekoppeld. Samen levert dit 326 pk op. Dit lijkt in nominale cijfers misschien veel, maar als je ziet hoe groot de 7 is dan zal je wellicht beseffen dat die 326 paarden welgekomen zijn. Dat brengt ons bij de sportiviteit van de 740e iPerformance. Op een schaal van 10 noteer ik een 5 wat betreft sportiviteit. Indien je een sportieve limousine wenst zou ik toch opteren voor een achtcilinder-versie van de BMW 7 of Mercedes-Benz S-klasse. Accelereren doet deze BMW alvast uitstekend, dit dankzij de elektromotor. Die stuurt alle kracht direct naar de wielen bij intrappen van het gaspedaal.
Rijgedrag
Een BMW 7 wordt nog altijd hoofdzakelijk zelf gereden, ook al is dit een luxesegment met heel lange wielbasis. We durven ons hand in het vuur steken dat er meer S-klasse’s met chauffeur rondrijden dan dat dit het geval is bij BMW 7’s. De wagen opstarten gebeurt uiteraard geruisloos en ook de eerste lage snelheden worden zonder enig motorgeluid voltrokken.
Waar ik al jarenlang bij BMW’s vond dat ze te hard waren afgesteld, gericht op sportiviteit, vond ik deze 7-reeks eindelijk eens wat zachter. Iets wat een absolute vereiste is in dit segment. Een Rolls-Royce rijdt overigens ook even zacht als een eitje, dus dan moet de 7 wel volgen. Ook al staat onze BMW 740e op 19 inch sloffen, hij bewijst dat looks en comfort samengaan. De wegligging in bochten is verraderlijk. Aangezien we te maken hebben met een zeer lange wagen kan de achterkant snel uitbreken. Dat is geen gegeven dat enkel bij BMW van toepassing is natuurlijk. De bochten zelf neemt de 740e iPerformance perfect. De vooras is bijzonder goed afgestemd op de stuurimpulsen, wat rijden aangenaam maakt. Achterin is de rit dubbel zo comfortabel als bij de bestuurder. Een naadloze overgang naar de lofrede van het interieur.
Interieur: luxe luxe luxe
Het blijft een ware competitie. We kunnen het ons levendig inbeelden hoe het er in de vergaderzaal van elk premium merk aan toe gaat. “Hoe kunnen we een nog luxueuzer interieur uit onze hoed toveren?” Het lijkt te gek voor woorden als je kijkt naar interieurs bij Bentley of Rolls-Royce. Wat die über-luxemerken typeert is dat ze aan een hoog tempo worden ingehaald door merken zoals BMW, Mercedes-Benz en Audi. De kwaliteit van die interieurs stijgt met elk nieuw gelanceerd model. Ook de technologie die erin vervat zit is steeds meer à point.
De BMW 740e iPerformance heeft het allemaal. Elektrisch verstelbare en verwarmde zetels vooraan, elektrisch schuifdak, elektrische zonnegordijnen, je kan het zo gek niet bedenken of het zit op één of andere manier in de 740e geïnstalleerd. Het audiosysteem van Harman Kardon is formidabel voor een avondje cruisen met een streepje muziek. Nog een leuk maar compleet overbodig feature is de BMW Gesture Control. Daarmee kan je met een draai met de vinger het volume verhogen of verlagen. Klinkt als magie en dat is het stiekem ook. Tot slot is ook de bekleding van de hoogste kwaliteit, het prachtige exclusieve Nappa Mokka volleder, en ook het dashboard in hetzelfde leder gehuld.
Prijzen
Kwaliteit kost geld. Nog meer als het een BMW-badge draagt. En nog veel meer als het gaat over een nieuwe aandrijving (hybride). Kortom, een kale BMW 740e iPerformance staat op uw oprit vanaf €81.157,02 excl.(!) btw. Onze testwagen zit natuurlijk tjokvol opties, waardoor we aftikken op zo’n €122.000 incl. btw. Zo’n €20.000 aan opties (excl. btw) is er voor ons in de hybride-limousine gestopt.
Conclusie
Is dit z’n geld waard? Als je een typische CEO bent met een eigen (management)vennootschap die teert op heel wat middelen en fiscaal opperbest wil handelen, waarom ook niet. Het kunnen tenslotte niet alleen Porsche Panamera Hybrides zijn die omwille van die reden enorm populair zijn. Mocht je evenwel met een iets nuchtere portefeuille kijken om dergelijke wagen aan te kopen, dan adviseren we een portie geduld. Geduld tot het moment elk automerk in elk segment komt met een hybridevariant van het huidige gamma. Hopen dat wagens zoals de BMW 740e of Mercedes S500 PIH goedkoper worden in de toekomst door het veelvuldig gebruik van hybridetechnologie is natuurlijk een illusie. Tot die tijd kunnen we alleen maar bijzonder dankbaar zijn dat een merk zoals BMW dergelijk staaltje kwaliteit van de loopband kan doen rollen.
Auto | BMW 740e iPerformance |
---|---|
Motor | 1.999 cc viercilinder (benzine) + elektromotor + 9,2 kWh batterij |
Maximum vermogen | 258 pk (benzinemotor) + 95 pk (elektromotor) |
Maximum koppel | 400 Nm (benzinemotor) + 250 Nm (elektromotor) |
Overbrenging | Achterwielaandrijving & achttrapsautomaat |
0-100 km/h | 5,5 s |
Topsnelheid | 240 km/h |
CO2 uitstoot | 50 g/km |
Normverbruik | 2,2 l/100 km |
Testverbruik | 7,9 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 99.000 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 122.985 |
BIV | € 0 (tot 2020) |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 0 (tot 2020) |