Er zijn nog zekerheden in het leven, en dan hebben we het niet over de verkeersbelasting die op de mat valt via de brievenbus. BMW gaf ons een model mee dat ondanks alle nieuwigheden; gewaagd, geslaagd of net niet, garant staat voor kwaliteit, comfort en veiligheid, de BMW 320i xDrive Touring.
De buitenkant: Koning van de breaks
Veel valt daar niet over te vertellen. Zet je een Mercedes-Benz C-klasse en deze naast elkaar in zij-aanzicht, je merkt het verschil niet. Het silhouette van beide lijkt afgekeken te zijn. Zet je de vorige generaties BMW 3 Touring naast elkaar, je merkt nog niet veel verschil op. Zekerheid nr. 1.
Het kleur van onze testwagen heeft wat discussie veroorzaakt tijdens de testrit, is het lichtgoud, lichtbeige of zelfs heel lichtbruin? We gaan toch maar voor lichtbeige gaan. BMW zelf zegt ‘Platinsilber’. De 18 inch alu-velgen waren net gepast niet te groot of te klein. Voor een kleine meerprijs van €750 (ex.btw) zijn ze van jou. Onze testwagen was voorzien van een Luxury Line, op het eerste zicht dachten we dat je voor die €4.185,95 (ex.btw) enkel de badge kreeg op de voorste vleugel. Na een snelle blik op de BMW-configurator merk je dat je voor dat geld heel wat terugkrijgt, en vooral in het interieur. Leder, een sportstuur, parkeersensoren, cruise control met remfunctie en kwalitatieve sierlijsten.
De binnenkant: Ademt BMW
Hoe BMW-ish kan een BMW zijn. Het typische BMW-interieur is natuurlijk als geen ander in de 3 Touring gebouwd. Zoals reeds vermeld krijg je bij het instappen meteen het sportstuur in jouw gezicht gedrukt. Jammer genoeg in deze testwagen geen head-up display, dat zal continu naar de snelheidsmeter kijken worden vanaf nu. De navigatie van het beeldscherm en alle daarbij horende functies worden zoals steeds bediend op verschillende manieren. Aan het stuur, via voice-recognition of met de grote knop op de middenconsole. Dat is toch een sterkte van BMW, de gebruiksvriendelijkheid van alle technische snufjes.
Het Dakota Zadel-bruin leder maakt het interieur af. Bovendien past de buitenkleur goed met de kleur van de bekleding. De edelhouten afwerkingen met metaalinleg en chromen sierlijsten doorbreken het contrast. In dergelijk interieur wil ik gerust enkele honderdduizenden kilometers vertoeven.
Waar er positieve punten te noteren zijn kunnen ook minder goede zaken op te merken zijn. Zo zit de knop om de kofferklep te openen (door de bestuurder) bijzonder diep weggestoken. Je moet al bijna onder het stuur kruipen om dit gedaan te krijgen. Nog een klein minpuntje is de voice-recognition techniek, door het rolgeluid is een tweede of derde poging nodig om vocaal van radiozender te wisselen. First world problems.
Rij-ervaring: Perfecte voeling met de weg
Vraag aan 10 mensen welke auto het beste rijdt, minstens de helft antwoordt automatisch BMW. Of dat het juiste antwoord is laat ik in het midden, ik geef ze wel een groot stuk gelijk. De voeling tussen bestuurder, stuur en wagen is bijna perfect. Het sturen zelf is dan iets zwaarder dan bij bijvoorbeeld Mercedes, maar die is dan ook weer té gemakkelijk te besturen. De 320i xDrive Touring die we meekregen was voorzien van de Steptronic-automatische transmissie met 8 verzetjes. Die hebben we net daarvoor ook getest in de BMW X1. Niets op aan te merken, behalve de hogere toeren bij het schakelen. Omdat de wagen op 18-inch velgen loopt is de absorptie van oneffenheden op de weg meer voelbaar dan bij kleinere velgen. Je kan het rijcomfort vergelijken met een 1-serie. Het is een zachte ophanging maar op kasseien zou je iets anders denken. De zitpositie hangt dan weer af van hoe dicht je bij de grond wil zitten. Je kan de stoel zeer laag plaatsen waardoor je bijna op de sofa ligt, maar zeer hoog plaatsen is eveneens mogelijk, al heb je dan een probleem bij het in- en uitstappen met het hoofd.
Accelereren is geen probleem dankzij de 2-liter benzinemotor die 184 pk produceert. Al is het zeker geen raspaardje dat aan een stoplicht potten breekt bij groen. Eenmaal op snelheid is een acceleratie tot bijvoorbeeld 180 km/u niet echt een probleem. Remmen doet hij trouwens briljant. Het pedaal ‘pakt’ meteen en met de gewenste remkracht. Remmen voor een opkomende file kan zo perfect uitgemeten worden.
Het verbruik tijdens het testrijden lag continu op 8,0 liter per 100 kilometer. Bij zoverre dat de collega hilarisch genoeg suggereerde dat dit een sticker zou geweest zijn. Maar niets is minder waar. Dat testverbruik werd bereikt bij een tamelijk sportief rijgedrag. BMW zelf geeft tussen 6,1 l en 6,5 l op, niet veraf dus. Wat wel opvalt is het verschil in Co²-uitstoot en verbruik tussen de tweewielaangedreven 320i Touring en onze 320i xDrive met vierwielaandrijving. De Co²-uitstoot van deze testwagen ligt op 151 gram per kilometer terwijl dat bij een tweewiel-aangedreven variant zo’n 20 gram minder is. Fiscaal gezien interessanter die laatste. Ook het fabrieksverbruik ligt een litertje lager bij de 320i Touring.
Prijs & Opties
Zo’n BMW 320i xDrive Touring is natuurlijk niet goedkoop, maar wat wel tegenwoordig? Wil je kwaliteit dan betaal je gewoon dat tikkeltje meer. Een exemplaar zoals onze testwagen start vanaf €40.240 inclusief Belgische btw. Dat is €2.000 duurder dan de handgeschakelde versie. Kies je voor de tweewiel-aangedreven 320i Touring (wat wij aanraden) dan ben je €2.500 minder kwijt die je aan sportieve of luxueuze opties kan hangen. De goedkoopste 320i Touring, tweewiel-aangedreven met handgeschakelde transmissie kost je €35.600. Bovendien verbruikt die minder en is fiscaal interessanter voor jouw werkgever en portemonnee.
Onze testwagen met alles er op en er aan kost €52.455. Een dikke €12.000 aan opties dus.
Conclusie: Ideale ’13 in een dozijn’
Het is en blijft een meer dan degelijke wagen, die BMW 3-reeks. Dat is ook meteen de hoofdreden waarom je ze zo vaak in het straatbeeld ziet verschijnen. Uniek ben je niet meer, tenzij met een gepeperde 3 Touring met M-Pack. Maar dan ben je natuurlijk direct €60.000 kwijt. Om dan te eindigen met dezelfde drie kenmerken als in de inleiding: zeer kwalitatief, hoog rijcomfort en uiterst veilig.
Specificaties BMW 320i xDrive Touring
Motor: diesel (1.998 cc) – 184 pk
Transmissie: 8-traps Speedtronic-automaat
Normverbruik: 6,1-6,5 l/100 km
Testverbruik: 8,0 l/100 km
CO2 uitstoot: 151 g/km
Basisprijs: € 40.240 incl. BTW
Prijs Testwagen: € 52.455,00 incl. BTW