De BMW 1-reeks is en blijft een verkoopkanon. En zeker na zijn facelift ziet de 1-reeks er beter uit dan ooit. Daarnaast is hij ook verkrijgbaar met de combinatie, diesel en vierwielaandrijving. De moeite? Wij gingen er mee op pad.
Vlotte diesel
De BMW 118d heeft een 2-liter grote 4-cilinder turbodiesel. De benamingen hebben al lang niets meer te maken met de motorinhoud. Dat motorblok, die ondertussen in bijna het volledige gamma te verkrijgen is, produceert 150 pk bij 4.000 tpm en 320 Nm koppel tussen 1.500 en 3.000 tpm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens BMW 4,3 l/100 km. Maar ook deze door de fabrikant opgegeven cijfers geven al lang niet meer de realiteit weer. Ons verbruik was gemiddeld rond de 7 l/100 km. De motor is verder uitstekend, voldoende kracht en koppel om de kleine BMW vlot door het verkeer te loodsen. BMW gebruikt deze motor niet zomaar in bijna al zijn modellen…
Geen lelijk Eéntje meer
De facelift heeft de 1-serie deugd gedaan. Hij kreeg iets fijnere nieren vooraan en over het algemeen werden de lijnen wat strakker getrokken waardoor het geheel veel dynamischer oogt. Zeker in combinatie met de optionele sportbumpers en 17-duims velgen van onze testwagen. De achterste lichtblokken zijn misschien net iets te groot, maar je went er snel aan.
Sportief pookje
Binnenin zijn er geen al te grote wijzigingen merkbaar. Onze testwagen was uitgerust in mooi zwart leer en rode accenten. Het geheel oogt best sportief en ook de zithouding is uitstekend. Achteraan heb je net als bij de vorige generatie niet super veel beenruimte en ook de koffer is niet van de grootste.
De wegligging is heel stabiel en neutraal, de perfecte 50-50 gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras, zal daar voor iets tussen zitten. Dat je met een vierwielaangedreven wagen onderweg bent merk je amper. De xDrive van BMW zorgt voor bakken grip en stabiliteit, maar dat maakt het rijden niet minder leuk. BMW’s hoeven niet altijd dwars te gaan, toch?
Fleet-lieveling
De BMW 118d is en blijft een ideale premium bedrijfswagen. Inderdaad premium… Liever een goed uitgeruste Einser dan een kale 3-reeks. En de Duitsers kennende, ook onze testwagen zat weer boordevol opties; multifunctioneel stuur, led koplampen, cruise-control met remfunctie, navigatie, enzovoort. Waardoor onze testwagen met een prijskaartje van 41.685 euro uit de fabriek reed.
Een kale 118d Xdrive heb je vanaf 28.800 euro. Niet goedkoop, maar BMW bewijst nogmaals dat ze wel degelijk een premium hothatch kunnen bouwen mét diesel én vierwielaandrijving. En tenslotte rijdt hij nog eens goed ook. Als je bedrijfswagen aan vervanging toe is, neem je baas even mee naar de dichtstbijzijnde BMW-dealer.
Specificaties
Motor: 4 cillinder, 1.995 cc, 150 pk, 320 Nm (benzinemotor)
Transmissie: xDrive (4WD)
Prestaties: 210 km/h, 0-100 km/u in 8,4 seconden
Normverbruik: 4,3 l/ 100 km
Gewicht: 1500 kg
Basisprijs: €28.800 incl. BTW
Prijs testwagen: €46.685 incl. BTW