Dit is de Abarth 595 Competizione en die is gebaseerd op de Fiat 500. Abarth is voor Fiat een beetje als AMG voor Mercedes, M voor BMW en RS voor Audi. En die sub-merken maken leuke auto’s nog veel leuker en spannender.
Er zijn héél wat verschillende variaties beschikbaar, beginnend bij de ‘gewone’ Abarth 500. Die heeft een 1,4-liter viercilinder met turbo en produceert 140pk. Met het EsseEsse-pakket kan je hem upgraden naar 160pk en 230Nm koppel. Vervolgens heb je een sportievere versie, de 595, waar wij mee reden. Die heeft dezelfde motor, met standaard 160pk en dan heb je nog de 695 die een grotere turbo heeft en 180pk op de voorwielen zet.
De 595 is verkrijgbaar in 2 varianten. De Turismo en de iets sportievere Competizione. Die zijn duidelijk te herkennen aan de sportieve voorbumper, de grote velgen met brembo-remklauwen, een spoiler, 4 uitlaatpijpen die een fantastisch lawaai produceren en de nodige Abarth-logo’s.
De 595 Competizione sprint van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 210 km/u. Dat lijkt niet heel spectaculair, maar het is de manier waarop de hij die snelheden haalt dat ervoor zorgt dat de Abarth zo’n leuke auto is.
Het interieur is ook heel wat sportiever aangekleed tegenover een gewone Fiat 500. Het sportstuur ligt heerlijk in de hand en de kuipstoelen van Sabelt sluiten goed aan. Toch is de zitpositie verre van uitstekend. Je hebt het gevoel alsof je op een bureau-stoel zit. Je zit heel hoog en het stuur redelijk laag, waardoor ik soms met m’n knie tegen de onderkant van het stuur zit.
Voor de rest vinden we nog een knopje ‘Sport’. Wanneer je dat indrukt verandert de display en krijg je niet langer een ECO-meter, maar wel een G-kracht-meter, leuk. De sturing wordt ook een stuk zwaarder. Wanneer je terug naar de gewone rijmodus gaat, voelt het stuur dan weer veel te licht aan, waardoor je eigenlijk altijd in Sport-modus wilt rijden.
Het blijft wel een bommetje natuurlijk. De kleine 1,4 liter motor produceert naast heel wat pk’s ook een heerlijk lawaai. Hij pruttelt, knalt en brult alsof hij vanuit de racerij komt. Jammer genoeg kan je er niet van blijven genieten, want eens de snelheid wat oploopt wordt dat uitlaatgeluid overstemt door de rol- en windgeluiden. Zeker op de snelweg heeft de Abarth er last van. Dit is ook deels te wijten aan het niet hebben van een 6de versnelling. Een 6de versnelling zou de motor wat minder onder druk zetten bij de wat hogere cruise-snelheden (op de snelweg) en zou ook het verbruik van gemiddeld 6,5 l/100km naar beneden kunnen halen.
De Abarth 595 Competizione komt pas helemaal tot z’n recht op snelle, bochtige wegen. De Competizione is veel harder afgeveerd dan de 595 Turismo, wat ervoor zorgt dat hij zich heel voorspelbaar gedraagt. Je kan de kleine Italiaan snel de bocht insturen. Hij heeft soms wat onderstuur, maar dat is snel op te lossen door even van het gas te gaan. Opnieuw is hier een compromis te vinden. Want voor dagelijks gebruik en op ons Belgisch wegdek is de Abarth gewoon té hard.
Met andere woorden, deze Abarth 595 Competizione zit vol compromissen. Voor dagelijks gebruik is hij iets te sportief en dan ga je beter voor de 595 Turismo. Maar als je op zoek bent naar een leuke fun-car voor in het weekend, dan is hij zijn € 23.100 zeker waard!
Motor: 4 inlijn benzinemotor, 1.368 cc, 160pk, 230Nm (bij 3.000 tpm) Transmissie: FWD, 5-traps manueel Prestaties: 210 km/u, 0-100 km/u in 7,4 sec Normverbruik: 6,5 l/100km Prijs: 23.100 euro