Tot op heden kreeg AutoJunior nog niet de kans om met een Tesla Model S te rijden. Stephen Sarre van Collage d’Images had wel het genoegen om een week een Model S 85D uitvoerig aan de tand te voelen. Hij deelt alvast zijn Tesla-rijervaring met ons. Graag in stilte lezen …
Diegenen die nog twijfels hadden over het bereik van elektrische wagens liepen de Tesla Model S 85D nog niet tegen het lijf. Tot voor kort was dit de Tesla met het grootste bereik. Stel wel “tot voor kort” want Tesla is non-stop bezig met het updaten en verder ontwikkelen van haar modellen. Zo kan je Model S 85D sinds kort upgraden naar een 90D waarmee je het 528km tellende rijbereik opkrikt met 6%. Laat ons eerlijk zijn, de term pionier is nu net waar het bij de Model S allemaal om draait. Het bedrijf dat 12 jaar terug nog in startfase was lijkt nu niet alleen helemaal opgenomen te zijn in de autocultuur maar staat vanwege zijn innovatie en prestaties bovenaan in haar segment. Zelfs wie weinig van auto’s afweet kent het merk en droomt bewonderend weg als de naam Tesla valt.
“Model S, een rollende (r)evolutie”
Tesla’s Model S is zoals het merk zelf aangeeft een van de belangrijkste evoluties inzake het ontwikkelen en produceren van wagens sinds jaren. Schrijf dat maar toe aan de compleet andere benadering die ze bij Tesla namen toen ze in 2003 besloten auto’s te gaan bouwen. De enthousiaste ingenieurs die eerder witte raven leken, startten destijds met een hele andere kijk op de zaken in vergelijking met andere conventionele autobouwers. Het beeld van een elektrische automobiel moest en zou er geheel anders gaan uitzien. Van meet af aan had men bij Tesla bepaalde competitieve doelen. Het bedrijf zit echter nog steeds in die lijn want het lijstje met primeurs en nieuwe technologische prestaties blijft in sneltempo groeien. Wekelijks valt er iets nieuws te ontdekken over plannen en realisaties. Laatst brak Tesla haar eigen record door de Ludicrous-Mode voor te stellen. Een sport-modus waarmee de grote luxueuze sedan in slechts 3 seconden naar 100 sprint, wat gelijk is aan 1G. Deze modus is enkel te activeren op Model S P90D.
Noem de Model S gerust een rollende (r)evolutie. Het is duidelijk dat Tesla op alle vlakken het voortouw neemt en op ongeziene wijze uit de hoek komt. Permanent gratis 3G internet voor elk Model S, levenslang gratis gebruik van Tesla Supercharger-laadstations en het feit dat alle servicecenters door Tesla zelf uitgebaat worden onderstrepen de aparte aanpak die Tesla hanteert. Tesla murwde zich op slechts enkele jaren tijd door tot het premium-segment. Waar andere merken jarenlang zwoegen om een zekere vorm van credibiliteit te verkrijgen doet Tesla dit met de spreekwoordelijke vingers in de neus. Helemaal niet onlogisch dat Tesla momenteel nummer één gerankt staat in de “creative company list” van het befaamde “Forbes Magazine”. Elon Musk lijkt een visionair als Steve Jobs en Tesla ging duidelijk aan de haal met de C- (creativiteit) Factor van Apple. Die laatste blijkt momenteel te werken aan een revolutionaire wagen en gaat dezer dagen met een aanzienlijk deel van de Tesla-techneuten aan de haal.
“Critici stelden hun mening dadelijk bij”
De sublieme wegligging van Model S 85D is onder meer te wijten aan de ideale gewichtsverdeling (49/51) en de vierwielaandrijving. De elektronische technologie stelt het mogelijk om 100 maal per seconde het koppel voor elk wiel afzonderlijk aan te passen. Uiterst veilig en efficiënt dus. Maar dit biedt meer mogelijkheden. Wanneer de wagen accelereert wordt het koppel op de achterwielen opgevoerd omdat het gewicht zich naar achteren begeeft. Bij het remmen neemt de elektromotor van de vooras meer energie terug dan de achteras. Iets wat men met niet zou kunnen toepassen op een vierwielaangedreven wagen met een enkele motor. Koppel en pk’s kunnen danig worden opgesplitst door gebruik te maken van 2 motoren wat zich uit in een aandrijving die perfect is aangepast aan de ondergrond en de weersomstandigheden. Omdat het grootste gewicht, de batterij en de motoren zeer laag in de wagen gemonteerd werden vertoont de wagen geen rolneiging. Daarnaast is de wagen voorzien van elektrische sturing en voel je nagenoeg geen trillingen of “lag” in het stuur. Tel die factoren samen en je krijgt een wagen die zich tot op hoge snelheid toch lekker in de bocht laat sturen en ondertussen echt aan de aan de weg blijft kleven.
Bij het ontwikkelen van deze luxe sedan werd tot het uiterste gegaan om de wagen zo aerodynamisch mogelijk te maken. De koetswerklijnen zijn special gevormd om de wind uit de voorste wielhuizen te houden. Op hogere snelheid zakt de wagen tot zijn minimum bodemvrijheid waardoor de luchtweerstand vermindert. Naast het feit dat de luchtinlaten geblokkeerd worden wanneer er geen luchtcirculatie vereist is en de deurklinken telkens in het koetswerk verzinken, worden “lift” en “drag” tot een minimum gereduceerd door tal van minieme aanpassingen onder en rond de wagen. De twee elektromotoren van Model S 85D hebben elk slechts één bewegend deel namelijk hun rotor. Hierdoor kan de wagen zich op een vlotte en haast geruisloze manier begeven in het verkeer. Dit doet niet af aan de veiligheid in het verkeer want vanaf 30 km/u is het rolgeluid van de aanzienlijk grote banden (19” & 21”) duidelijk merkbaar voor voetgangers. Critici die nog voor ze de wagen instappen vermelden dat het uitblijven van een verbrandingsmotorgeluid hetgene is wat ze meest zullen missen stellen hun mening dadelijk bij wanneer ze plaatsnemen in Model S. Je moet het echt voelen om het te geloven…
“Op visite in de toekomst”
Plaatsnemen in de model S is zoals op visite gaan in de toekomst. Je grootouders zouden hun ogen namelijk niet geloven. Dit is het interieur van de toekomst in een hedendaagse wagen. Nauwkeurig nageteld komen we op een totaal van twee drukknoppen op het hele dashboard. Enkel de vier richtingsaanwijzers en het handschoenkastje worden nog via een aparte druktoets bediend. Daarnaast resten er enkele klassieke functietoetsen op het aangename sportstuur en ook de ruitbediening zit op het stuur. Alle ander functies worden aangeboden in het aanzienlijk grote touchscreen. Het interieur van de Model S straalt rust en ruimte uit. Ook de console tussen bestuurder- en passagiersstoel is opmerkelijk laag vanwege het feit dat deze elektrische bolide geen versnellingsbak hoeft mee te zeulen. In de snelheidsmeter zien we netjes het verbruik en de regeneratie van de motorrem terug. Wie aandachtig is merkt zelfs de aanwezigheid van dodehoekdetectiesignalen in de snelheidsmeter. De menu’s waar we doorheen scrollen zijn uiterst intuïtief waardoor we alle functies snel kunnen terugvinden.
“85D, het beste compromis tussen pluspunten en kostprijs”
Naast de 85D is Model S ook leverbaar in andere uitvoeringen zijnde 70, 85, 70D, P85D, 90D en P90D. Tot zover het Tesla-alfabet. Maar waarom kiezen we nu net de 85D uit het rijtje? Wel de nummers staan voor kWh waardoor de hogere cijfers net wat performanter voor de dag komen. De letter “D“ indiceert dat het om een “Dual Motor” gaat en de P staat voor “Performance”. De 70D wordt aanzien als een uiterst complete entry-level Dual Motor Model S. Omdat de 85D voorzien is van een 85 kWh accu-pack presteert hij zowel op het vlak van acceleratie als bereik beter dan de 70D. De toevoeging van de tweede motor draagt bij tot een grotere autonomie waardoor de 85D net een groter bereik heeft dan de P85 en de P85D. Omdat dat de P(-erformance) versies dan weer een iets grotere motor dienen mee te zeulen scoort de 85D met zijn 2 kleinere maar zeer efficiënte motoren beter. Indien je wil genieten van het royale 528km tellende bereik is de 85D de Tesla bij uitsek. Je hoeft dus niet de kostprijs te betalen van de “top of the line Model S” om te genieten van de royale autonomie. Wie dit nog te weinig vindt kan zijn 85D upgraden tot een 90D wat 3.200 euro kost en je rijbereik nog eens met 6% vergroot. Maak je het compromis tussen pluspunten en kostprijs, dan kom je momenteel ongetwijfeld bij de 85D uit.
“Overtuigender kon Tesla’s Model S 85D echt niet zijn!”
Wat ze in de U.S. range-anxiety noemen en in Brussel lacherig het “angsti-radius” heb ik met de 85D op geen enkel moment moeten ervaren. Naast het feit dat ik zoals iedere Tesla eigenaar gratis gebruik kon maken van het Supercharger-netwerk kon ik de wagen thuis telkens opladen. Daar speelde mijn ontoereikend huishoudelijk stopcontact me eerder parten. Ik kon Model S slechts 13km laden per uur waardoor ik gedoemd was de wagen overal waar ik kwam dadelijk aan te schakelen op het net. Maar mits een kleine aanpassing aan de wagen en zekeringskast thuis kan men 40 tot 50km laden per uur als de wagen ingeplugd zit. Op geen enkel moment ging de actieradius van de 85D onder de 180km. Verbazend genoeg merkten we dat wanneer we een sportievere rijstijl hanteerden dit zeer weinig impact op de laadstand en actieradius van de batterij. Dit is vermoedelijk te wijten aan het zeer efficiënte energie-recuperatiesysteem waar de Model S van voorzien is. Een elektrische wagen die je dus fulltime kan gaan gebruiken. Overtuigender kon de Model S 85D echt niet zijn!
Met dank aan Collage d’Images voor het delen van deze knappe rijtest!