Op 26 maart is het eindelijk zover voor Stoffel Vandoorne. Dan start onze Belgische F1-belofte aan zijn eerste F1 seizoen met McLaren-Honda. Voor Vandoorne zal het zijn tweede F1 wedstrijd zijn, maar 26 maart 2017 zal toch als Vandoorne’s echte start van zijn F1 carrière in de geschiedenisboeken gaan.
Dinsdag maakte McLaren ook bekend dat het nieuwe chassis van de McLaren-Honda MP4-32 geslaagd is voor de verplichte FIA crashtest. 2017 wordt trouwens een ingrijpend jaar voor de Formule 1. Niet enkel stapt Bernie Eccelstone op nadat Formule 1 in handen kwam van Liberty Media, ook veranderen de F1 bolides drastisch van uiterlijk. Ross Brawn keert trouwens terug naar het F1 circus en wordt verantwoordelijk voor de technische en sportieve Formule 1 reglementen in de toekomst. Hieronder alvast de grootste veranderingen op een rijtje die de F1 wagens een drietal seconden sneller per ronde kunnen maken tegenover vorig jaar.
Banden
De Pirelli banden worden dit jaar 25% breder: 405 mm achteraan en 305 mm vooraan. De diameter van de totale band wordt ook iets groter, maar de 13 inch velgen blijven.
Voorvleugel
De breedte van de voorvleugel groeit van 1650 mm tot 1800 mm. Voornamelijk door de bredere banden groeien de F1 bolides maar liefst 20 cm in de breedte. Dat zorgt er wellicht voor dat inhalen iets moeilijker wordt dit seizoen.
Achtervleugel & diffuser
De achtervleugel wordt drastisch lager, van 95 cm naar 80 cm. De diffuser groeit dan weer in de hoogte tot maar liefst 175 mm.
Staande starts bij regenweer
Tegenwoordig werd bij regenweer altijd gestart achter de saftey car. Dit jaar komt daar dus verandering in om extra spektakel te garanderen.
Afspraak op 26 maart in Melbourne … of gewoon voor de televisie dus?