De markt van coupé-achtige SUV’s werd gedolven door BMW, met de X6. Aangezien niet iedereen dergelijke zeecontainer kan aanschaffen boorden autofabrikanten maar een nieuw gat. Dat van de mid-size SUV’s met aflopende daklijn. Zo bestaat naast de Mercedes-Benz GLC Coupé de BMW X4 al even. Die laatste is nu vernieuwd en voorgesteld op het Salon in Genève.
De eerste indruk bij de nieuwe BMW X4? De kont neigt naar die van de Mercedes-variant. Met spitse achterlichten, heel wat overhang en een loodrechte kofferklep. De voorzijde van de vernieuwde X4 ziet er dan weer heel wat meer BMW-traditioneel uit. Op de beursvloer in Genève stond uiteraard het lekkerste van het aanbod X4’en die te verkrijgen zijn, de BMW X4 M40i. Een 360 pk sterke Duitse kwaliteitsmotor. De diesel-variant daarvan is de BMW X4 M40d. Die krijgt 326 pk uit zijn blok. Op de foto’s een 30i omdat de M40i omsingeld was door hardnekkige curieuzeneuzen.
Minder zware motoren zijn ook te verkrijgen, zo heb je keuze uit drie benzine- en drie dieselversies. Twee daarvan zijn hierboven al genoemd, het minst snelle spul is de BMW X4 20i. Die produceert 184 pk en 290 Nm koppel. Alle voorgestelde motorisaties zijn trouwens vierwielaandrijving. Van een sDrive is voorlopig nog geen sprake. Nog wat meer cijfers, de BMW X4 (2018) is 8 cm in lengte gegroeid en is ook een fractie breder geworden. Ze zien het dus heel groots bij BMW. In België zijn dergelijke modellen vooral populair op de leasingmarkt.
Meer kunnen we echt niet uit onze hoed toveren over de X4. Alles wat je wilt krijgen op een BMW, en vandaag de dag kan krijgen op andere modellen, is beschikbaar om aan te vinken. Prijzen zijn voorlopig nog niet beschikbaar.