Elke nieuwe S-Klasse is altijd een beetje een feest, maar voor Mercedes is de S-Klasse zo belangrijk voor de winstmarge van moederbedrijf Daimler dat het zich geen slecht feestje kan veroorloven. En zeker niet tijdens een corona crisis. Mercedes verkocht van de vorige generatie meer dan 500.000 exemplaren, de interne druk om het succes te herhalen is dus enorm groot. Het verdict na een weekje met Mercedes haar nieuwste paradepaardje, de S 500.
Waar moeten we beginnen bij een fundament als de Mercedes-Benz S-Klasse? We zouden opnieuw een overzicht kunnen geven van alle waarden die de S-Klasse met zich meedraagt, de vele primeurs die het levenslicht zagen op de S-Klasse, de dienstplicht voor regeringsleiders en royals, of zelfs de race successen die de S-Klasse op haar palmares heeft. Dat laten we even voor wat het is, want dat zou ons te ver brengen van de nieuwe S-Klasse.
Design
Beginnen doen we dan maar met het vernieuwde design. De nieuwe S-Klasse heeft een vleugje elegantie die me doet denken aan de tijdloze W126 S-Klasse. Het design is iets braver tegenover de uittredende S-Klasse ondanks de gigantische grille. De standing die een S-Klasse moet hebben is nog steeds aanwezig en verwarring met de vorige S-Klasse is weinig aan de orde. De nieuwe designtaal van Mercedes (Sensual Purity) betekent ook voor de S-Klasse iets minder frivole lijnen in de flanken. Gorden Wagener houdt het bij één catwalklijn die zich boven de portiergrepen bevindt.
Het parelmoerwit (designo diamant helder wit) van onze S-Klasse wordt wellicht eerder gelinkt aan een foute Amerikaanse limousine, maar de S-Klasse komt er wonderwel mee weg. De 20 inch AMG velgen gereserveerd voor het Night pakket (+ € 2.069) en de visuele AMG opsmuk (+ € 4.598) passen perfect in het plaatje. Het chrome boven de achterlichten die doorloopt op de kofferklep is niet echt een must en de kleinste speling van de carrosserie en de kofferklep wordt er visueel door afgestraft. Ook opvallend zijn de relatief kleine maar elegante zijspiegels en uiteraard ook de ingewerkte portiergrepen zoals we al eerder zagen bij Tesla en Land Rover. Het extra gewicht van de kleine elektromotoren weegt waarschijnlijk niet op tegen de verbeterde aërodynamica.
Digi-dwang
Als je de evolutie van het exterieur als evolutie omschrijft dan is het interieur van de nieuwe S-Klasse een revolutie. Voor de bestuurder staat een zwevend scherm en centraal gaat de middenconsole mooi verder in een schuinopstaand aanraakscherm met onderaan een beperkt aantal fysieke knoppen. Een gewaagde stap van Mercedes. Het centraal aanraakscherm bedien je dus enkel via de knoppen aan het stuur of via de vingers. Een centrale draaiknop of touchpad schittert door afwezigheid. De vraag rest hier wat een traditionele S-Klasse rijder vindt van deze nieuwe S-Klasse binnenin met de nieuwe set-up en vooral met het ontbreken van de traditionele sneltoetsen. Het lijkt tevens de nieuwe designrichting voor de komende Mercedes modellen want in de nieuwe C-Klasse zien we reeds een gelijkaardige set-up.
Dé twee sensaties van het interieur bevinden zich recht voor de bestuurder. Enerzijds het 3D display (standaard) en anderzijds de augmented reality head-up display (deel van het Premium pakket, + € 6.534). Het is moeilijk te beschrijven, maar het effect van de visuals op de display zijn wel degelijk 3D zonder dat je zo’n sullig brilletje moet opzetten. ‘S avonds wordt je wel ietwat dronken van het effect, maar gelukkig kan je gemakkelijk overschakelen naar 2D. De head-up display omvat een kleine gazet, maar het is ongetwijfeld het beste systeem op de markt. Navigatieaanwijzingen worden via pijlen voor je geprojecteerd en worden groter naarmate je het punt van manoeuvre bereikt.
Bij activatie van de afstandsregelaar projecteert het ook een streep onder auto vanaf het moment dat je te dicht bij de voorganger komt om die snelheid te kunnen aanhouden. Het nadeel van deze geavanceerde head-up display met augmented reality is dat er zich voor het display een gigantische projectiebak bevindt die sommigen misschien zullen aanzien als lelijk, of nog erger als opbergvak. Het beeld wordt op een afstand van 10 meter virtueel weergegeven. De hyperscreen van de Mercedes EQS had in de nieuwe S-Klasse wellicht niet misstaan. Mercedes legt de verwachtingen zo hoog bij de EQS dat het bijna zelf vergeet dat de S-Klasse het fundament is waaruit de waarden van Mercedes voortgevloeid zijn. Op een bepaald moment in de toekomst zullen beide modellen wellicht naar elkaar toegroeien.
Sweetspot
Ook nieuw zijn de traploze knoppen voor de zetelverstelling. Daarnaast zijn zwevende elementen in het interieur troef. De portiergrepen zijn verwerkt in de armsteun van de portier. De interieurbeleving is met niets anders te vergelijken. Telkens speelt er zich een lichtshow af die Michael Jackson doet omdraaien in zijn graf. ‘Hey Mercedes’ oproepen of de temperatuur veranderen wordt plots een lichtspektakel. Het systeem herkent nu ook op welke stoel de persoon zit die de actie oproept.
Je moet ervan houden, maar telkens je de portier opentrekt trekt het zadelbruine leder de aandacht. Of ‘siennabruin’ zoals het in de Mercedes optielijst staat. Dit valt enkel te combineren met het zonneschermpakket, het exclusiefpakket (deurgrepen in chroom en laaddrempelbescherming in rvs) en het exclusiefpakket achteraan (draadloos opladen, zijdelingse airbags en gordelaanrijkers), of concreet: ruim 12.000 euro die van je spaarrekening gaat.
De instap achterin in deze verlengde S-Klasse is een makkie. Zelfs Maggie De Block smijt zich met hetzelfde gemak door de achterportieren alsof ze patékes bestelt bij de lokale bakker. Deze 7e generatie S-Klasse is de eerste generatie die als verlengde versie als basis is ontwikkeld, waarvan een korte versie wordt afgeleid. Tegenover de vorige S-Klasse is de nieuwe S 3,4 cm langer, maar wel 2,1 cm minder breed (inclusief zijspiegels). Achteraan komen de passagiers niets tekort. Zelfs de poedelzachte kussentjes op de hoofdsteunen zijn verwarmd.
Rijden
Het blijft iets magisch zo’n ster op de motorkap. De statige ster staat altijd en overal in je gezichtsveld, een voldongen feit waar vele andere Mercedessen enkel maar naar kunnen verlangen. De stevige 20 inch velgen zorgen ervoor dat het comfortgevoel niet buitenaards aanvoelt, maar als je na een ritje in de S-Klasse in een andere auto stapt voel je je al vlug gekraakt. De vorige S-Klasse zit ons nog vrij vers in het geheugen aangezien we vorig jaar nog een uitzwaaitest konden doen. Na de eerste kilometers in de nieuwe S-Klasse wordt het duidelijk dat alles nog net iets verfijnder en comfortabeler aanvoelt.
De type-benaming S 500 doet een V8 vermoeden, maar Mercedes kiest in de S 500 voor de 3 liter zes-in-lijn. Stationair klinkt deze zespitter eerder als een vierpitterje van buitenaf. Binnenin blijft de motor voornamelijk op de achtergrond, enkel bij het loslaten van de nodige power borrelt een aangename ronk op. De 3 liter zes-in-lijn in combinatie met de EQ Power (starter-generator met 48 V batterij) levert dezelfde power als de 53-AMG line-up. De 435 pk plus 22 pk EQ boost zorgt voor een tijd van 0 tot 100 km die AMG waardig is (4,9 seconden).
Als we dan toch even ons hart mogen luchten. De S-Klasse in deze vorm verdient een meer innovatieve aandrijflijn. De S-Klasse streeft in elke aspect innovatie na en dan moet dit meesterwerk het stellen met een vrij oubollige aandrijving. Begrijp ons niet verkeerd, de romige zes-in-lijn willen we niet bestempelen als een oude poederdoos van onze grootmoeder, maar echt vernieuwend is het niet. De net voorgestelde Mercedes EQS is er voor wie zogezegd een elektrische S-Klasse wilt, maar die zal dan wel vrede moeten nemen met een design dat weinig weg heeft van het klassieke Mercedes lijnenspel. Sinds kort kan je de S wel bestellen als 580e plug-in hybride. Het schijnt dat God net zijn bestelbon heeft getekend voor die laatste.
Innovatief op de S-Klasse is wel de vierwielsturing. Het zorgt voor een draaicirkel even groot (of klein) als een A-Klasse, en je geraakt gezwind door de smalle straatjes van pakweg Brugge om even gratis sluikreclame te maken. Om van buitenaf een achterwiel in een hoek van 10° te zien is werkelijk bizar. Je kan ook opteren voor achterasbesturing van maximum 4,5°. De vierwielsturing zouden we zeker aanraden omdat het de draaicirkel met maar liefst 2 meter verkort en de meerprijs is beperkt (+ € 1.573).
Andere technologische noemenswaardigheden:
- Digital light: bij wegenwerken wordt een graafmachine op de grond geprojecteerd, voetgangers worden met een spotlight belicht, er wordt gewezen op verkeerslichten en stopborden en het projecteren van richtlijnen op smalle wegen. Concreet bevinden zich in elke koplampen drie LED lichtbronnen die door 1,3 miljoen microspiegels worden gebroken. Mercedes claimt dat de grootlichtassistent ook 100 maal nauwkeuriger is dan 85-pixel licht bij het niet verblinden van tegenliggers. Bepaalde functies van het Digital Light zijn wel niet in alle landen toegelaten door de verkeerswetgeving.
- MBUX van 2e generatie laat toe dat ook achterpassagiers de spraakassistent kunnen gebruiken. Het systeem legt nu ook voertuigfuncties uit, en voor bepaalde acties is het ‘Hey Mercedes’ voorvoegsel niet meer nodig. Een Smart-home functie laat je zelfs toe om temperatuur, verlichting en bepaalde elektrische apparaten vanuit je S-Klasse aan te sturen.
- Het aanpassen van de zijspiegels kan gewoon door naar de spiegel te kijken die je wilt verzetten en dan op de verstellingsknopjes te duwen.
- Drive Pilot Level 3: alles is aanwezig in de S-Klasse voor level 3 autonoom rijden. Concreet wil dit zeggen dat de auto eenvoudige trajecten (bv. snelweg) autonoom kan rijden en geen waarschuwing geeft wanneer de bestuurder de handen niet aan het stuur heeft, maar de bestuurder moet wel ten allen tijde kunnen ingrijpen binnen enkele seconden. Ook hier ontbreekt voorlopig wettelijk kader.
- Pre-Safe Impuls Side: dankzij het (optionele) E-Active Body Control wordt bij een dreigende zijdelingse impact de carrosserie 8 cm omhoog getild om de impact beter op te vangen. We zagen de techniek al eerder terug op de Audi A8. De Body Control feature op haar beurt stelt de ophanging 1.000 maal per seconde bij afhankelijk van de rijsituatie.
- Frontale airbags achteraan die zich vanuit de rugleuning van de voorstoelen ontplooien. Er kan tot 70 liter lucht in de airbag gepompt worden. De airbag geïntegreerd in de gordels kennen we reeds van de vorige S-Klasse.
- De volledige vloerbekleding is gemaakt uit gerecycled nylon (econyl).
- Minstens 50 elektronische componenten kunnen over-the-air geupdate worden zoals het MBUX systeem, de rijassistentiesystemen, de bestuurdersdisplay en Digital Light.
- Burmest 4D surround system met 30 luidsprekers, twee frontbass woofers, één subwoofer en 8 exciters in de stoelen goed voor een totaalvermogen van 1.750 watt.
Prijs & Opties
Een verlengde S-Klasse start pas vanaf een slordige € 109.000 als 350 d. Deze S 500 4MATIC start zelfs pas vanaf een dikke € 134.000. De S-Klasse kost dus meer dan een nieuw setje organen. Tegenover een gelijkaardige S-Klasse van de vorige generatie betaal je gemakkelijk 10.000 euro meer. De hypermoderne factory 56 waar de S-Klasse gebouwd wordt moet duidelijk afbetaald worden. Waar eindigt die prijzen-wedloop en wie kan en wil dat op termijn nog betalen? In deze categorie van auto’s moet je nu eenmaal veel geld op tafel leggen en wellicht is dat voor de kopers niet het grootste probleem, maar het gat met de concurrentie wordt opnieuw iets groter.
Onze S 500 had aan ruim € 30.000 opties aan boord en dan nog is het einde van de optielijst niet in zicht. Op zich is de standaarduitrusting wel héél compleet: 19 inch wielen, multi-beam LED koplampen met adaptieve grootlichtassistent, 3D-bestuurdersdisplay, 360° parkeerhulp (er zijn zoveel camerastandpunten mogelijk dat je bijna zou vergeten door je spiegels te kijken), panorama schuifdak, Burmester 3D geluidsinstallatie, soft closing van de deuren, Keyless-go, luchtvering en zelfs verwarmde ruitenwissers. De verzonken portiergrepen zijn ook standaard, wat niet in alle markten zo is. De ‘belangrijkste’ opties worden gecombineerd in de volgende pakketten: Premium (+ € 6.534), Premium Plus (+ € 9.559), Rear Executive pakket (+ € 7.744) en Business class (+ € 28.798).
Sprookje met happy end
Bovenop de gekende kwaliteiten brengen technologische snufjes zoals de achterwielsturing, de 3D headup display en de fantastische interieursfeer de S-Klasse naar een hoger niveau. Je waant je telkens opnieuw in een cocon van rust, stilte, luxe en verwennerij en dat in een relatief discrete verpakking. De S-Klasse is een perfect gecomponeerde symfonie en alles is in harmonie met elkaar. ‘S-Klasse’ zou een perfecte omschrijving zijn in het groen boekje van finesse of souplesse. Het zit hem soms in kleine details, maar de feeling van het rempedaal, de verlichte kliksystemen voor de gordels, de manier waarop je de deuren ontgrendelt of de sierlijkheid van de koffersluiting maken de beleving compleet.
Voor wie zich slecht of ongelukkig voelt is de nieuwe S-Klasse een perfecte remedie. Ook mensen met rugklachten vinden genade in de nieuwe S-Klasse. Enkel het prijskaartje lijkt ons geen evidentie. Een eerste stap is bekomen van de bodemprijs, maar de volgende uitdaging is zich een weg ploeteren door de optielijst.
Perfectie bestaat helaas nog niet in deze wereld. Het plastiek van de hendels aan het stuur zijn geen hoogvlieger, en ook achter de klink in de binnenportier vinden we plastiek dat niet thuishoort in een auto in deze prijscategorie. Ook het draaimechanisme van de voorste hoofdsteunen is zo lelijk als de nacht. Als winnaar kan je je nu éénmaal enkele schoonheidsfoutjes veroorloven, want de winnaar heeft altijd gelijk.
Een kleine anekdote als afsluiter. Enkele kilometer na het oppikken van de S 500 stonden we reeds aan de kant op het viaduct van Vilvoorde met een lekke band. Daar sta je dan op één van de minste leuke plaatsen van ons land met wellicht één van de meest veilige auto’s die je kan bedenken. Om maar te zeggen dat je het lot niet ontloopt, zelfs niet met een S-Klasse. Het neemt uiteraard niet weg dat de nieuwe S-Klasse goddelijk is.
Auto | Mercedes-Benz S 500 L 4MATIC V223 |
Motor | 2.999 cc zes-in-lijn benzine |
Maximum vermogen | 435 pk tussen 5.900 – 6.100 rpm + 22 pk EQ Power |
Maximum koppel | 520 Nm tussen 1.800 – 5.500 rpm + 250 Nm EQ Power |
Overbrenging & transmissie | Permanente vierwielaandrijving & 9G-Tronic Automaat |
0-100 km/h | 4,9 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
CO2 uitstoot | 188 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 8,3 l / 100 km (WLTP) |
Testverbruik | 9,2 l / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 134.552 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 168.069 |
BIV | € 1.367,76 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 814,76 |