Wrangler

Jeep Wrangler 4xe Plug-in Hybride

Autoland ondergaat één van de grootste revoluties ooit. Vele modellen zullen binnen 10 jaar, of dat beloven de merken dan toch, enkel nog in elektrische variant te verkrijgen zijn. Maar wat met de brontosaurussen onder de vierwielers? De wagens die nauwelijks aan verandering onderhevig zijn. Dan springen meteen twee voorbeelden in ons hoofd. De Mercedes-Benz G-Klasse en de Jeep Wrangler. Beiden zijn enkele jaren geleden vernieuwd, maar de twee dinosauriërs zweren nog steeds bij een rechtopstaande voorruit en uitstekende wielkasten. In de wandelgangen wordt intussen gesproken dat Mercedes-Benz met een volledig elektrische G-Klasse komt. Gelukkig voor Jeep is er momenteel nog een soort overgangsperiode met hybrides en daarom komt Jeep nu met de Wrangler 4xe.

De Wrangler staat nu niet echt gekend als een hypermoderne wagen. Met de aerodynamica van een tuinhuis dat op bladveren staat, en toch is het net dit wat hem z’n charme geeft. Wrangler cliënteel wil niet per se het nieuwste hebben. Een Wrangler koop je niet met je hoofd, maar wel met je hart. Je houdt van z’n design en denkt diep vanbinnen soms eens terug aan de Willys waar hij in een ver verleden op gebaseerd was. Maar met de eerdergenoemde veranderingen in de autowereld stond Jeep voor de keuze: ofwel laten we deze soldaat op pensioen vertrekken, of we geven hem een nieuw hart zodat hij er nog voor enkele jaren tegenaan kan. Het feit dat je dit aan het lezen bent, verklapt hun keuze waarschijnlijk wel. Ze beloven zelfs om 70% van het Jeep-gamma tegen 2025 aan te bieden met een optie voor een geëlektrificeerde aandrijflijn.

Een 4x-watteuh?

Eerst en vooral even wat uitleg over de naam. Het is niet de “vier-x-eee”, maar de “four-by-e” waar de “e” voor electric staat. Onder de lange kap van de 4xe is dus geen grote benzine slurpende V8 te vinden, maar een drukgevoede 2,0 liter viercilinder in combinatie met twee elektromotoren. Hieraan gekoppeld vinden we een automatische 8-versnellingsbak. De Wrangler 4xe plug-in hybride levert een maximaal gecombineerd vermogen van 380 pk en een koppel van 637 Nm. Hiermee accelereert hij van 0 naar 100 km/h in 6,4 seconden. Dit is wanneer je alle pk’s naar de achterwielen stuurt. In 4WD Auto kan de Jeep de kracht veel beter omzetten in snelheid en gaat dit beest in zo’n 5,5 seconden naar de 100 km/h!

De elektromotoren worden gevoed door een 17.3 kWh accupakket dat onder de achterste zetels geïntegreerd is. Wil je lekker milieuvriendelijk zijn, dan kan je met je Wrangler ongeveer 50 km puur elektrisch rijden. Dit klinkt erg goed voor zo’n vierkante blokkendoos, maar onthoud dat 17.3 kWh bijna een halve Mini Cooper SE aan accucapaciteit is. Dan lijkt die 50 km toch niet zo veel meer. Maar natuurlijk moeten we wel onthouden dat de Wrangler niet echt bepaald een lichtgewicht is met bijna 2.3 ton. Desondanks al deze maatregelen gokken we deze Wrangler niet vaak te zien op de Belgische wegen. Fiscaal is hij namelijk, voor de zakelijke rijder althans, niet echt interessant met z’n CO2 uitstoot van 79 gram per kilometer. Dit is 29 gram te veel om 100% aftrekbaar te zijn. Jammer, want ik denk dat er wel zelfstandigen eens lekker zot zouden doen en dit boven de zoveelste BMW X5 45e zouden verkiezen. Voor particulieren daarentegen is deze hybride toevoeging een heel pak interessanter. Dit omdat de taksen die hierop geheven worden een heel pak lager zijn.

Steek je de Wrangler in een huis-tuin-en-keuken stopcontact, dan duurt het zo’n 7 uur om hem volledig op te laden. Duurt dit je te lang? Dan geeft Jeep je de mogelijk om voor 550 euro een easyWallbox te installeren. Dit kort de laadtijd in tot minder dan 3 uur. Kan deze elektromeuk je niet veel bommen en zie je het sukkelen met die kabel niet zitten, dan kan je ook de e-Coasting-functie gebruiken. Dit zorgt ervoor dat de auto tijdens gas lossen meteen begint te regenereren.

Sahara – Rubicon

De Wrangler 4xe komt er in twee smaakjes. De Sahara, waar eigenlijk alles op en aan zit, en de Rubicon die nog meer de nadruk legt op het hardcore offroaden. Kort door de bocht: koop je je Wrangler om de show te stelen en de indruk te geven dat je elk weekend gaat offroaden, dan neem je de Rubicon. Benut je liever de elektrische range maximaal en zal je Wrangler nooit meer dan een uit de kluiten gewassen plas water voor z’n kiezen krijgen op je lokale Colruyt parking, dan neem je best de Sahara. Deze krijgt zoals we eerder zeiden een grote reeks aan standaard opties. Een full-LED verlichting, het UConnect 8,4 inch touchscreen infotainmentscherm met navigatie, een 552W Alpine geluidssysteem met 9 luidsprekers, inclusief een waterdichte subwoofer, parkeersensoren met achteruitrijcamera en active cruise control. De Rubicon krijgt af fabriek een setje zware mud-terrain banden mee. Dit samen met de antiroll-bars, die elektronisch los te koppelen zijn en individuele diff-locks zorgen ervoor dat je al aardig uit de voeten kan met je Jeep waar het asfalt eindigt. Waar de reguliere Wrangler zowel als twee- en vierdeurs te verkrijgen is, is deze hybride enkel als vierdeurs te verkrijgen. Prijzen zitten eigenlijk erg dicht bij elkaar. De 4xe Sahara, die wij bij ons hebben, start aan 74.100 euro, terwijl de 4xe Rubicon “maar” 2.000 euro extra kost. Bij Audi krijg je hiervoor een ander setje velgen…

Looks

Plaats je de Wrangler op je gemeentelijke parking, neem dan van ons aan dat je hem niet zal kwijtraken. De Wrangler is hoog en lang, dus tussen de Citroën C3’s en Fiat 500’tjes steekt hij met kop en schouders bovenuit. Stappen we recht op de Wrangler af, dan is dit onmiskenbaar een Jeep. De 7-sleuven samen met de twee ronde koplampen zijn al sinds 1945 de vaste kenmerken van een echte Jeep. De dagrijverlichting zit mooi ingewerkt in de uitstekende fenders. Wat meteen ook opvalt als je dicht bij de Wrangler komt, is de ver uitstekende voorbumper. Een Range Rover is voorzien van een achterklep die in twee delen opengeklapt kan worden en waarop je, al dan niet tijdens de jacht, kan zitten. Eigenlijk kan je hetzelfde doen, maar dan op de grote voorbumper van de Wrangler!

Verdere details die we herkennen van de oude Wrangler zijn de klemmen waar de motorkap mee vastgezet wordt. Links, voor het bestuurdersportier, hebben we de oplaadpoort voor de accu. Twijfel je of zo een stekkerhybride dan wel ergens raakt in het terrein? Als we Jeep mogen geloven dan wel, want onder de oplaadpoort krijgt ook deze 4xe een “Trail rated 4X4”-badge. Zijn die handvat-achtige dingen je al opgevallen op de motorkap? Neen, ze dienen niet om een vers geschoten dier op vast te binden, maar voor een veel leuker detail! Aan jullie om al even te denken waar deze zouden voor dienen. Verder in de review geven we je het antwoord. Iets wat we ook niet meer gewoon zijn van te zien is een fullsize reservewiel dat achterop aan de achterklep hangt. Geen klein thuiskomertje dus waar je 80 km/h mee mag rijden.

Zetten we de nieuwe 2022 Wrangler naast een Wrangler van bijna 20 jaar geleden, dan moet je al goed zoeken naar de verschillen. Die typische looks, de brede wielkasten, de rechtopstaande voorruit. Dit is nog steeds op en top een Wrangler. Opa is trots op je jongen!

We blazen het dak eraf!

Het leukste van de Wrangler is eigenlijk z’n versatiliteit. Je Wrangler is namelijk één groot bouwpakket! De twee panelen boven de voorpassagiers worden met 5 hendels elk vastgehouden. Doe je die simpelweg met de hand los, dan kan je ‘à la Aventador Roadster’ het paneel er uit heffen. Standaard krijg je een tas meegeleverd om deze stukken veilig in op te bergen. Maar hier stopt het nog niet. Je kunt namelijk de gehele daksectie, samen met de achterste ruiten er ook in één stuk afhalen.

Bij ons nam het zo’n dik kwartier en enkele YouTube tutorials in beslag tot we uiteindelijk wisten dat er zich 6 vijzen bevinden achteraan in de koffer en 2 vooraan aan het dak. Vergeet ook de leiding van de achterruitsproeier niet te ontkoppelen samen met een elektrisch contact. Kleine tip: zorg dat je ten minste met 2 sterke en grote personen bent. Het dak mag dan wel uit polyester zijn gemaakt, het blijft een groot onhandig stuk om af te halen. Wil je genieten van deze openluchtsensatie, maar niet het gepruts met die vijzen en het dak? Dan kan je je Wrangler ook laten uitrusten met een groot stoffen dak, dat elektrisch kan opgerold worden.

Inside

Verder verraste het interieur van de Wrangler ons positief met het materiaalgebruik en de lay-out. Alles binnen handbereik, goede kwaliteit en het voelt niet goedkoop aan. Enkel misschien de wat lompe versnellingspook met een wat cartoonachtige grote ontgrendelknop aan de achterkant. Het is een verademing dat we nog eens wat echt fysieke knoppen terugvinden. We hebben zelfs een stel analoge tellers voor onze neus.

Buiten het touchscreen is alles zo simpel te gebruiken dat je het zelfs kan doen met handschoenen aan. Misschien wel best, want met de eerdergenoemde optie om het dak eraf te halen zal je het niet bepaald warm hebben. Tenzij je het 300 euro kostende pakket van de verwarmde stoelen en het verwarmd stuurwiel aangevinkt hebt. De stoelen voorin zitten comfortabel maar zijn wat te plat vormgegeven. Bijgevolg is er dus weinig steun om je echt aan vast te houden tijdens het rijden.  Hopelijk ben je ook geen al te moeilijk iemand als het aankomt op zitpositie, want veel verstellingsmogelijkheden zijn er niet. Wil je de hoek van de rugleuning aanpassen, dan gebeurt dit met een lus die ons doet denken aan de deurlus die je in een GT3 RS kan vinden.

Stap je voor het eerst in dan zijn de instap-handvaten aan de A-stijl een echte hulp. Aan het treeplankje heb je namelijk niet veel. Het is net te klein om een voet op te kunnen plaatsen. Bijgevolg zorgen ze eigenlijk enkel bij het in- en uitstappen voor vuile plekken op de achterkant van je broek. Vooral wanneer je net even de terreincapaciteit van de Wrangler benut hebt maar hierover later meer… Achterin kan je redelijk zitten maar heb je veel bagage mee, dan kan dit nog moeilijk worden. De koffer op zich is ten eerste al wat moeilijk toegankelijk door de zware deur, hierna moet nog apart de achterruit omhoog. De koffer heeft officieel een inhoud van 533 liter. Heb je meer plaats nodig en gooi je de achterbank plat, dan zit een vlakke laadvloer er niet in. Ook in de breedte is de Wrangler niet zo ruim als je zou verwachten van zo’n grote auto.

Eerlijk toegeven, het eerste idee dat wij hadden van de Wrangler was “oeioei… Een blokkendoos met klein viercilindertje en hybride technologie.” De waarheid is daarentegen veel rooskleuriger. We beginnen op het asfalt. De Jeep start standaard in zijn hybride stand. Hierbij leunt de Wrangler nadrukkelijk op zijn elektromotoren voor de aandrijving. Pas wanneer je echt diep het gaspedaal induwt, schrikt de benzinemotor met een schok in leven. Wil je echt enkel elektrisch rondzoeven, dan kan je de electric modus kiezen. Uiteraard hebben we ook weer een rijmodus “E-save” die je batterijstatus behoudt. Kleine sidenote, de rijmodi zitten op een erg irritante plaats linksonder het stuur. Op de plaats waar je linkerknie eigenlijk zit. Tijdens het rijden wisselen van rijmodus is dus puur gokwerk. Ironisch genoeg zit links van de drie rijmodus knoppen ook het knopje om je tankklep te ontgrendelen! Even snel van rijmodus veranderen aan de lichten doe je dus best niet zonder kijken.

Jammer genoeg is er geen optie voor gedeeltelijk autonoom rijden. Dit had het comfort op de autosnelweg namelijk veel kunnen verhogen. De erg lichte besturing is handig om te manoeuvreren, maar op de autosnelweg zit er zo veel speling op het stuur dat het bijna gevaarlijk is. Door zijn ‘aerodynamica van een stacaravan’ kan je bij sterke wind zomaar een half rijvak opgeschoven worden als je even niet aandachtig genoeg bent. Ga je over een verkeersdrempel dan voel je duidelijk dat deze Jeep nog op oude techniek berust in de vorm van z’n starre assen. Die typische schommelbeweging is duidelijk voelbaar en geeft hem een onwennig gevoel.

Trail rated 4×4

Maar waar klagen we eigenlijk over… De gemiddelde auto heeft natuurlijk een betere wegligging, maar probeer maar eens verder te gaan waar het asfalt stopt. Dan pas wordt het je duidelijk waar deze Wrangler voor gemaakt is. Wij namen de proef op de som door de Wrangler z’n mooie velgen onder te dompelen in de modder op de offroad/greenlane wegeltjes in en rond het Kluisbos in Kluisbergen. Ook al is dit niet de meest hardcore versie, het blijft nog steeds een Trail Rated Wrangler.

Eerst en vooral kunnen we wel stellen dat de hoge zitpositie, samen met de nogal vierkante motorkap, de auto eigenlijk makkelijker inschatbaar maakt tijdens het offroaden. Je weet exact waar de voorvleugels en de motorkap stoppen. Vergeet enkel de ver uitstekende voorbumper niet! We plaatsen de Wrangler 4WD in de juiste mode met de grote hendel links naast de versnellingspook. In deze pandemietijd kan ik uit ervaring zeggen dat, als je net je vaccinatie in die arm gehad hebt, je op geen enkele manier die hendel met één hand kan verschuiven.  Voor gewoon dagelijks verkeer raden we aan dat je in 2WD blijft. Dan stuurt de Jeep al z’n kracht naar de achterwielen. We vermelden er wel graag bij dat je bij de minste vochtigheid op de weg al stevig gripverlies hebt in 2WD. Naar het Nederlands vertaald, wil je het echt, dan kan je stevig zijwaarts glijden bij bruusk vertrekken. Dus bij regen of andere glibberige omstandigheden kan je de hendel, met twee handen, naar je toe trekken en 4WD Auto selecteren. Hierbij gaat de kracht enkel naar de voorwielen en kan de auto zelf aanvoelen wanneer er gripverlies is om vervolgens via een centraal differentieel de achterwielen bij te koppelen.

Ben je echter zeker, zoals wij, dat je offroad gaat en alle extra grip kan gebruiken, kies dan voor de 4WD Part Time. Hierbij gaat opnieuw zoveel mogelijk kracht naar de voorwielen, maar helpen de achterwielen permanent ook mee. Wordt het echt moeilijk, dan kan je nog gaan voor de 4WD LOW die de low ratio van de versnellingsbak aanneemt. Kies je voor deze laatste optie, dan moet je wel te allen tijde zorgen dat je niet sneller dan 40 km/h gaat, want meer dan dit kan de transferbox niet aan.

Goed, we selecteren 4WD Part Time en gaan rijden. Al staat deze Wrangler op normale banden, door zijn techniek maakt hij van modderige paden klein werk. Het feit dat de Wrangler een bodemvrijheid heeft van 24 cm helpt hem de diepste uitgereden tractorpaden te trotseren. Ook water schrikt deze Wrangler niet af. Met een doorwaaddiepte van 76 cm zal je al goed je best moeten doen om in België deze Wrangler te doen verdrinken. Zelfs in het terrein kan je de groene man afhangen. De elektromotoren zitten namelijk niet op de manier zoals een gewone stekkerhybride. Die zitten namelijk vaak achteraan om enkel de achteras te voorzien van kracht terwijl de kracht van de benzinemotor vaak enkel naar de voorwielen gaat. Deze Wrangler doet het anders. Één elektromotor zit namelijk in de transmissie verwerkt en één net erna. Wil je dus in 4WD volledig elektrisch door de modder ploeteren, dan kan dat perfect!

Conclusie

Er valt veel te zeggen over deze Wrangler en dat is zeker positief bedoeld. Deze Jeep probeert niet alles voor iedereen te zijn. Wil je een SUV die rijdt als een stationwagen, ja dan zal deze Wrangler absoluut niks voor jou zijn. Rij je graag wat sportiever met je SUV, ook dan zal dit een teleurstelling zijn. Hou je echter van z’n boxy-vormgeving en ga je graag in de weekends eens offroad. Of woon je afgelegen en trotseer je af en toe water en modder, dan is deze Wrangler perfect voor je! Nog steeds even terreinvaardig zoals vroeger, maar op het asfalt een heel stuk capabeler en bovendien voorzien van een goed afgewerkt interieur. Deze hybridevariant maakt het zelfs nog makkelijker door de taksen, voor particulieren alvast, zo goed als nihil te maken. Rijd je nu in een oude Land Rover Defender en ben je op zoek naar iets nieuws dat het net zo ver brengt in het terrein? Vervang die oude Defender en neem een kijkje in deze Wrangler!

AUTOJeep Wrangler 4xe Plug-in Hybride
Motor + Batterij2,0 l viercilinder turbobenzine + 2 elektromotoren & 17.3 kWh batterij
Maximum vermogen380 pk (270 pk verbrandingsmotor + 178 pk elektromotoren)
Maximum koppel637 Nm (400 Nm verbrandingsmotor + 298 Nm elektromotoren)
Overbrenging & transmissieHandmatig te selecteren achter- of vierwielaandrijving & 8-traps automaat
0-100 km/h6,4 s (RWD) of 5,5 (4WD)
Topsnelheid177 km/h
CO2 uitstoot79 g/km (WLTP)
Normverbruik3,5 l /100 km (WLTP) (gecombineerd)
Testverbruik11 l/100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 74.100
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 65.535
BIV€ 46,23
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 120,49
Design
90
Interieur
75
Motor & Verbruik
65
Rijgedrag
55
Comfort
60
Prijs & Opties
75
Reader Rating1 Stem
70
Iconisch design
Capabel offroad
Rijdt zoals hij eruitziet
Fiscaal niet voordelig voor de zaak
70