Groene kat
Een tijdje terug hadden we de gelegenheid om te rijden met de nieuwe Jaguar F-PACE P400e AWD SE. Een hele mond vol. De plug-in hybride trend zijn we al gewoon van andere modeltypes bij soortgelijke merken. Maar is het werkelijk een mode of een must? Dat kan, maar het is een zekerheid dat alles tegenwoordig ook geëlektrificeerd wordt. Net zoals deze Jaguar F-PACE. Het model is het eerste SUV-model van Jaguar dat sinds 2015 op de markt terug te vinden is. De Britten keken niet de kat uit de boom (lees: jaguar uit de boom) en waren relatief vroeg bij de SUV-hype. Dat resulteerde in een verkoopsucces, want de F-PACE is het meest verkopende model van de laatste jaren bij het merk. Jaja, de SUV-hype is nog steeds levendig. We zijn intussen toch een 6-tal jaar verder en het werd tijd voor een opfrisbeurt, dus reden de ontwerpers met de eerste generatie F-PACE langs de ontwerptafel met een aanpaslijstje. Omdat elektrisch rijden een ding is tegenwoordig, opgelegd om klimaatsverandering tegen te gaan, gingen de ingenieurs in Coventry (Verenigd Koningkijk) verder aan de slag om de wagen milieuvriendelijker te maken. Dit resulteerde dus in de F-PACE P400e.
Blauwe kat
Toen we de wagen gingen ophalen bij de invoerder viel ons onmiddellijk de prachtige kleur op. De wagen was gelakt in het zogenaamde ‘Portofino Blue’ metaalkleur (€ 953 excl. btw). Prachtig kleurtje, zeker als de zon erop schijnt. Het is fris, aangenaam, klassevol en niet te uitbundig. Ideaal voor een Jaguar eigenlijk. Het is ook een verademing tussen de vele grijze en zwarte wagens die op ons wegennet te vinden zijn. Doordat het model onder het mes is gegaan, ziet de F-PACE er tegenover de pre-facelift ook veel aantrekkelijker en jeugdiger uit. Net zoals je zelf dus verwacht als je buitenkomt na een bezoek aan de plastische chirurg. Het Pre-facelift model ziet er toch plots best gedateerd uit. Zeker ook mede door de lichtunits. Toen we de wagen openden werden we aangenaam verrast met een leuke lichtshow van zowel de voorste als achterste lichtunits. We zagen toen ook dat deze wagen ‘sweeping indicators’ heeft. Iets waarmee Audi begon, en nu ook zijn weg gevonden heeft naar andere merken. Leuk, maar een echte meerwaarde is het niet (persoonlijke mening van de schrijver van dit artikel. Dat mag ook eens, niet?).
Subliem interieur
Eens we de deuren open trekken worden we geconfronteerd met een prachtig (koning-) rijkelijk interieur. De afwerking is gewoonweg subliem. De stoelen, de stiksels, de kleurencombinatie… Wat een plaatje. Eindelijk zien we hier een vleugje van de Jaguars van weleer in terug. Toen een Jaguar enkel voorbestemd was voor de rijken der aarde. De F-PACE bezit diezelfde verfijnde, duurzame en zorgvuldig gekozen materialen. Een afwerking om ‘U’ tegen te zeggen. Waar alles in harmonie is. Een puntje van kritiek is wel dat het interieur zakelijk aanvoelt. Zakelijk in de context van relatief sober, met een soort van kille uitstraling. Enorm klassevol en mooi, maar sober. Het straalt niet zozeer gezelligheid uit. Dit kan misschien te maken hebben met de kleur van het interieur zelf. Het interieur van onze testwagen is, en ik citeer: “Zetelbekleding Light Oyster geperforeerd generfd leder met Ebony/light Oyster interieur”. Een klassevol interieur waarvoor je geen meerprijs betaald, maar je kan het interieur verder nog upgraden. Dit bijvoorbeeld met 12- of 16-voudig verstelbare voorzetels (al dan niet met koel/verwarmbare zitting, aangevuld met geheugenfunctie, massagefunctie, verstelbare hoofdsteunen etc.). Mogelijkheden zijn legio, en dat kost natuurlijk geld.
Cijfertjes en consorten
Standaard komt de facelift F-PACE met LED-lichtunits voor en achter, airco in twee zones, groot 11.4” TFT aanraakscherm, enz. Dat verwacht je enigszins ook wel bij een Jaguar die een startprijs heeft vanaf € 56.210. Onze testwagen is de P400e AWD SE die een vanaf prijskaartje heeft van € 81.020 (de standaard uitrustingslijn is er vanaf € 73.460). Op onze testwagen zitten daarbij ook bijvoorbeeld de optionele Pixel LED koplampen met LED signature op twv € 1.556, de getinte ruiten achter (€ 442), het surround sound audio systeem van 650W en 17 luidsprekers (€ 2.034) of nog als laatste voorbeeld de 21” lichtmetalen velgen (€ 1.677). Het loopt snel op zoals je kan merken. Aan de kassa zal je dus tegen de € 90.000 gaan betalen voor deze uitvoering. Stevig! De P400e is wel fiscaal interessant door zijn (vanaf) CO2 (WLTP) uitstoot van 49 g/100 km. Op onze testwagen is dat 51 g/100 km door de gekozen opties.
Maar je hebt wel controle over een 2.0 liter viercilinder turbo benzine met een vermogen van 300 paarden. Daar komt nog de elektromotor bij met 143 pk en max 275 Nm Koppel. Mooie cijfers! Niet overbodig ook als je een wagen rijdt die 2.189 kg op de weegschaal zet. Elektrisch rijden doe je max 53 km met een volle ‘tank’ elektriciteit. Verder kan je met de optionele trekhaak een maximum sleepgewicht van 2 ton meeslepen mocht je dat willen. Het is een SUV voor iets natuurlijk. Door de vierwielaandrijving zal alles soepel en baanvast verlopen. Zo hoef je geen schrik te hebben van een uitbrekende achterkanten of van onderstuur. Oja, de acceleratie van 0 tot 100 km/h gebeurt in 5,3 seconden en zo kan je doorgaan tot een top van 240 km/h. Zo, de cijfertjes hebben we gehad. Nu gaan we op weg!
Op weg
Het eerste wat we doen bij testwagens is de tellers resetten. Alles op 0 zetten. Zodat we op het einde van onze testrit een algemeen gemiddelde kunnen bekomen op onze totale rit. Desalniettemin vond ik niet direct hoe de tellers op 0 te zetten, na een aantal stuurwielknopjes of knopjes op de hendels geprobeerd te hebben. Helaas. De uiteindelijk verbruikscijfers zijn niet de meest accurate, daar ze niet getest zijn in optimale omstandigheden.
Na de eerste uren met de P400e bleek nogal snel dat deze Jag een uiterst comfortabele wagen is, zoals je dus wederom van een Jaguar kan verwachten. Boterzacht zoef je doorheen het landschap, maar in de bochten neem je best wat gas terug. De P400e is geen bochtenwonder, en bochten zal je aldus niet scherp moeten aansnijden. Niet dat dit hoeft in deze Jaguar, maar je wilt er toch vlotjes door kunnen. De F-PACE P400e heeft ook verschillende rijmodi, zoals Dynamic, Comfort, Eco en Rain-ice-snow. In Eco kan je nog zuiniger rijden en geeft de P400e (op papier alleszins) een gemiddeld verbruik aan van 2,2 l/100 km. In de rijmodi ‘Dynamic’ wordt de kat écht een wilde kat. Je voelt en ervaart een compleet ander rijgedrag dan in Eco en Comfort.
Daar waar in Eco de Jaguar een slomer weggedrag vertoont en zwaarder aanvoelt, is dit in Dynamic het tegenovergestelde. Het is een wagen met twee gezichten, net zoals een kat kan zijn. Lief aan aaibaar het ene moment, monsterlijk en wild het andere moment. De aard van het beestje wordt in deze Jaguar goed tastbaar. De ‘Dynamic’-modus is dus gevaarlijk voor de iets sportievere rijder want je zou de wagen constant in deze rijmodi laten staan. Alleen al voor het sportgeluid van een ware 6 (of 8, te zien hoe u als chauffeur dit zelf ervaart) cilinder, die elektronisch via het soundsysteem geblazen wordt, zou u de ‘Dynamic’-modus aantikken. Leuk weetje: als je de rijmodi wijzigt, verandert ook de sfeerverlichting mee. In Dynamic verandert de sfeerverlichting naar rood, in Eco, Comfort en Rain-ice-Snow is dit blauw.
Verder ervaren we de telematica als ingewikkeld. Als de DAB+ radio niet werkte, probeerde ‘het systeem’ een andere radiobron te nemen. Dat was dan via de TuneIn-radio (internet-radio), maar die sloeg ook niet aan. Voor het terug willen switchen naar de DAB+/FM-radio bleek bijzonder omslachtig en inefficiënt. Ook andere instellingen zaten best ‘ver weggestoken’ in het besturingssysteem. Iets wat efficiënter zou kunnen. Het gevolg van het vele zoeken op het 11.4” grote aanraakscherm is dat het vol vingerplekken stond. Verder hadden we ook een akkefietje met het alarm. Wil je de wagen sluiten en klik je eenmaal teveel op de sluit toets, dan gaat het alarm op een of andere manier af. Lag het aan mij of aan de Jaguar? Dat laat ik in het midden. Desalniettemin bijzonder irritant als je ’s avonds laat thuis komt. Leuk is dan wel weer de 3D-animatie in augmented reality van je voertuig als je gaat parkeren op dat moment. Zodat alles net dat iets beter zichtbaar wordt als je je kolos wilt gaan manoeuvreren.
Conclusie
Je kan stellen dat Jaguar terug op goede weg is om te worden van wat ze ooit waren. Ze leveren rijcomfort en kwaliteit af in combinatie met state of the art technologie. Met hun mooi en bijzonder aantrekkelijk design lijken ze ons klaar voor de (elektrische) toekomst. Vanaf 2025 wil Jaguar enkel elektrische wagens leveren, en deze F-PACE is daar een mooie voorbode van. Als de Britten (met goedkeuring van het Indische Tata) deze weg blijft bewandelen lijkt het een mooie toekomst weggelegd, maar niets is zeker in deze wereld natuurlijk. De F-PACE P400e AWD SE biedt het beste van twee werelden door een zuinige en krachtige motor i.c.m. een elektromotor. Daardoor is hij schoon in uitstoot, overal welkom en kan hij nog voor jaren mee. De F-PACE P400e is écht is een wagen voor alledaags gebruik, met top-comfort en sublieme afwerking.
Auto | Jaguar F-PACE P400e AWD |
Motor / Batterijcapaciteit | 1.997 4-in-lijn turbobenzine + elektromotor / 13,6 kWh batterij |
Maximum vermogen | 404 pk (300 pk verbrandingsmotor + 143 pk synchroonmotor) |
Maximum koppel | 640 Nm |
Overbrenging & transmissie | Permanente vierwielaandrijving & 8-trapsautomaat |
0-100 km/h | 5,3 s |
Topsnelheid | 240 km/h |
CO2 uitstoot | 49 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 2,2 l / 100 km + N.B. kWh / 100 km (WLTP) |
Elektrisch normrijberijk | 53 km (WLTP) |
Testverbruik | 8,6 l / 100 km + N.B. kWh / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 73.460 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 88.532 |
BIV | € 245.25 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 46,23 |