Toch straf aan welk tempo Koenigsegg erin slaagt om als kleine speler met nieuwe modellen komt aandraven. In Genève stelde Koenigsegg haar nieuwe megacar voor, de Koenigsegg Jesko. Het salon van Genève blijft toch altijd een beetje dromen …
Velen hadden ‘Ragnarok’ verwacht als naam voor de nieuwste Koenigsegg, maar Christian von Koenigsegg koos ervoor om haar nieuwste creatie naar zijn vader te vernoemen. Mama Brita doet nu eenmaal meer aan een waterfilter denken. Heeft Christian dan toch het bestaan van zijn automerk aan zijn vader te danken? Wellicht wel …
Onderhuids ligt een vernieuwde versie van de 5 liter V8 twinturbo die 1.280 pk levert op standaard super ’98 en zelfs 1.600 pk op E85 biobrandstof. Het koppel bedraagt een bijna niet te vatten 1.500 Nm. De Jesko kan ook rekenen op een vernieuwd koolstofvezel chassis dat zorgt voor extra hoofdruimte en betere zichtbaarheid. Ook actieve achterwielsturing moet voor nog betere rijprestaties zorgen.
Onderhuids vinden we ook een gloednieuwe versnellingsbak met 9 verzetten en meerdere koppellingen. Koenigsegg noemt het de Light Speed Transmission. De versnellingsbak zorgt voor onmerkbare overgangen tussen versnellingen dankzij de UPOD technologie. Die Ultimate Power On Demand zoekt continu de beste versnelling in voor maximale versnelling. Dankzij de multikoppeling kan je maar liefst 5 versnellingen instant lager of hoger schakelen.
In het interieur valt vooral de meedraaiende tellerpartij op, of SmartCluster in Koenigsegg termen. Verder is er ook nog een centraal aanraakscherm voor de bediening van de infotainment en andere functies. Ook opvallend is de analoge G-force meter bovenop het dashboard. De klant kan zelfs kiezen of die voor de bestuurder of voor de passagier komt. Wie meer technische details wenst kan terecht op de site van de Koenigsegg Jesko.
Als extraatje nog een naked carbon Regera.