Elke auto van elke autofabrikant moet een aantal officiele veiligheidstesten ondergaan om te achterhalen of de wagen wel veilig genoeg is om verkocht te worden. Onder deze tests zitten er ook crashtests. Voor een merk dat aan massaproductie doet is dit geen probleem om een wagen tegen een betonnen wand te smakken. Maar voor Koenigsegg, waar iedere wagen 2 miljoen euro kost en de productie van 1 wagen enkele maanden duurt, zijn deze crashtests een nachtmerrie, of toch niet?
Christian von Koenigsegg, eigenaar en oprichter van het gelijknamige Zweedse automerk Koenigsegg heeft een vernuftige oplossing voor dit probleem. Bij hun laatste model, de Koenigsegg Regera, repareren ze de wagen gewoon opnieuw na elke test. Zo moeten ze niet telkens opnieuw de volledige wagen herbouwen. Deze tactiek is alleen haalbaar doordat het ‘monocoque’ frame elke crashtest overleeft. Dit is bewijs van een zeer doorgedreven ontwikkelingen in design. Wij mochten de Koenigsegg Regera als eens in levende lijve aanschouwen op het Autosalon van Genève.
Heb je nog niet genoeg van de geniale Christian von Koenigsegg en zijn automerk. Bekijk dan zeker deze documentaire over het merk en hun allerlaatste model.
Zelf je wagen beu? Smak hem niet tegen een betonblok maar laat de waarde ervan schatten via deze link.