Velen aanzien de Formule 1 GP van Monaco als de meest prestigieuze autosportwedstrijd van het jaar. Kon Ferrari vanop de eerste startrij voor het eerst nog eens winnen in Monaco sinds 2001? Met sprekend gemak …
De kwalificaties gisteren bracht enkele verrassingen: Ferrari palmt de eerste startrij in, Hamilton geraakt niet verder dan een veertiende plaats in Q2 en een zeldzaam foutje van Stoffel Vandoorne. Raïkkönen veroverde zelfs de pole, dat was al van 2008 geleden. Voor een tweede maal papa worden kan dus wonderen doen. Stoffel reed de 7e tijd in Q2, maar in een nieuwe poging om nog sneller te gaan toucheerde Vandoorne de vangrail nabij Piscine waardoor de voorophanging afbrak en een crash in de daaropvolgende vangrail onvermijdbaar was. Door de penalty die Vandoorne opliep bij een aanrijding met Massa in Spanje moest onze landgenoot bovendien 3 plaatsen achteruit op de startgrid.
De start verliep naar Monaco normen vlekkeloos. Enkel vernoemenswaardig was Hamilton die voorbij ging aan Vandoorne. Button die Alonso vervangt in Monaco moest vanuit de pitlane starten wegens verschillende penalties en de Brit dook meteen terug in de pits voor supersoftbanden. ‘Goed’ nieuws voor Stoffel als Hulkenberg motorproblemen krijgt en de auto genoodzaakt aan de kant moet zetten. Zo wint Vandoorne en ook Hamilton een plaatsje.
YELLOW FLAGS
Major gearbox problems for HUL
His race is over with oil and smoke coming out of the rear of his Renault ?#MonacoGP pic.twitter.com/mMrXGKarix
— Formula 1 (@F1) May 28, 2017
Verstappen die in ronde 33 al enige tijd vastzit achter Bottas probeert een undercut af te dwingen door relatief vroeg te pitten, maar zonder veel succes. Een ronde later komt leider Raïkkönen ook binnen. Het managen van het verkeer en de timing van de pitstops is de sleutel in Monaco. Vettel en Ricciardo profiteerden van die mogelijkheden en bleven een 7-tal ronden langer op de baan. Vettel kwam zo aan de leiding en Ricciardo ging ruim voorbij aan Bottas en Verstappen. Of was het van Ferrari haar kant een bedachtzame zet om kampioenschapsleider Vettel 7 belangrijke punten extra te laten scoren?
Spanning was er pas tegen het einde van de race. Button en Wehrlein hadden een akkefietje net voor het ingaan van de tunnel. Wehrlein zal het niet snel vergeten, want zijn wagen werd verticaal op haar zijkant gekatapulteerd tegen de watermuur. Gelukkig zonder erg, maar de comeback van Button zal toch zuur nasmaken. De daaropvolgende safety car periode was geen cadeau voor Vandoorne want bij de herstart kwam Pérez langszij Stoffel en om een nog vreemde reden slaagde Vandoorne er niet meer in om Sainte Devote mooi in te sturen. Voor een tweede keer dit weekend stond een duidelijk aangedane Stoffel geparkeerd in de vangrail.
SAFETY CAR: Incident at Portier involving WEH and BUT
Medical car deployed – WEH has confirmed he is ok on team radio#MonacoGP pic.twitter.com/tRVU0s0Pdf
— Formula 1 (@F1) May 28, 2017
Vooraan verliep alles gesmeerd voor Ferrari en Vettel. Met relatief gemak wist de Duitser na 78 rondjes als eerste over de finish te komen, voor Raïkkönen en Ricciardo. Ferrari en Vettel doen een gouden zaak in de strijd om het kampioenschap, want eerste Mercedes was Bottas op een vierde plaats. De vanop de 13e plaats gestarte Hamilton wist als 7e over de streep te komen en zo ziet Hamilton Vettel verder uitlopen in het puntenklassement.
First #MonacoGP win for @ScuderiaFerrari since 2001 ?
First 1-2 for VET and RAI as teammates ? pic.twitter.com/26LqHaPDhn
— Formula 1 (@F1) May 28, 2017
PROVISIONAL CLASSIFICATION: The final running order from today's #MonacoGP ??? pic.twitter.com/Pb3NMJxCXy
— Formula 1 (@F1) May 28, 2017
UPDATED DRIVER STANDINGS ?
25 points for a win
25 points between Vettel and Hamilton #MonacoGP ?? pic.twitter.com/icgMDv3otl
— Formula 1 (@F1) May 28, 2017