Met de komst van de GLE Coupé heeft de BMW X6 eindelijk een waardig alternatief gekregen. Voor wie design en opvallen hoog op de prioriteitlijst heeft staan wordt de keuze iets moeilijker. Zowel de GLE 350d als de GLE 450 AMG (binnenkort 43 AMG) passeerden onze testrevue. Een keuze met je hart of toch maar braafjes kiezen met je verstand?
Mercedes is specialist wat betreft het creëren van nieuwe marktsegmenten. Denk maar aan de ML, de CLS, de CLS Shooting Brake, de CLA etc. Met deze X6 uitdager ging het dit keer toch anders. BMW liet zien dat er met de eerste generatie X6 veel geld te rapen viel ondanks een vrij eenvoudig te realiseren concept. Mercedes probeert nu ook in het 4×4-coupé segment een graantje mee te pikken. Bij manier van spreken dan, want de marges in deze prijscategorie zijn iets ruimer dan in de meer modalere segmenten.
Ondanks dat BMW het speelterrein al een 6-tal jaar voor haar alleen heeft, is de timing van Mercedes niet toevallig. De tweede generatie X6 is ongetwijfeld een stuk beter dan de vorige generatie, maar visueel onderscheid met een X4 is miniem. Ook het gedurfd-gevoel is met de vernieuwde, ietwat klinische lijnen voor een stuk verdwenen. Potentiële klanten die eigenlijk vooral willen opvallen of gewoon het nieuwste willen hebben zouden dus wel eens kunnen vallen voor de nog stoerdere lijnen van de GLE coupé. Wel afwachten of de GLC Coupé ook niet als een gekrompen GLE uitvalt, want dan valt dat argument ook weg ten opzichte van de BMW X-familie.
DESIGN
Of je het nu lelijk of mooi vindt, het design zit op één of andere manier wel goed in mekaar. Alles vormt één geheel, misschien niet op foto, maar in real life valt alles in zijn plooi (toch in de gereden configuraties). De gelijkenis met een GLE is overigens vrij miniem. Met het AMG pakket is het voorkomen minstens even stoer, maar de GLE Coupé slaagt erin een extra dimensie présence toe te voegen ten op zichte van die GLE.
Op de 350d kost dat AMG pakket 3.579 euro, een serieus kapitaal, maar het is een must voor de GLE Coupé. Bij de 450 AMG krijg je dat AMG pakket er uiteraard standaard bij. De looks zijn op bepaalde momenten zelfs een beetje beschamend-imposant of is het arrogant zoals sommigen het bestempelen? Zelfs de meest hardnekkige linkervaksrijder gaat braaf aan de kant wanneer dit gedaante in de achteruitkijkspiegel opduikt. De kleurkeuze van de testexemplaren zorgde natuurlijk ook voor extra aandacht en dan vooral bij de 450 AMG in de hyacintrode kleur (€ 1.531). De witte kleur van de 350d (designo diamanthelder wit: € 2.049) accentueert het lijnenspel en lijkt ’s nachts bovendien een knappe matte schijn te hebben.
INTERIEUR
In het interieur ontdekken we een ‘kleine’ voorruit die voor een gezellig compact sfeer zorgt. De instap vooraan is verre van ideaal onder meer door de vrij lage A-stijl. Ook de zichtbaarheid door diezelfde brede stijlen leidt soms tot onaangename verrassingen. Op brede ronde punten verschuilt er zich gemakkelijk een volledige auto achter. De zichtbaarheid naar achteren is ondanks de kleine achterruit en aflopende dakstijlen dan weer beter dan verwacht. De dodehoeksensoren houden gelukkig ook een oogje in het zeil en zijn begrepen in het rijassistentie-plus-pakket: 2.777 Euro.
Het is overigens niet slecht vertoeven in de GLE Coupé. Het afgeplat compact stuur ligt perfect in de hand en het zacht leder is bijna verslavend. Het interieur is quasi hetzelfde als een GLE, dus ook hier zweeft het infotainmentscherm tussen de ventielatiemonden. Als bestuurder kan je kiezen om ofwel de verschillende functies te veranderen of op te roepen via de centrale draaiknop, of via de touchpad. Persoonlijk vond ik de goed in de hand liggende draaiknop niet naar iets anders verlangen. Dankzij het optionele panoramisch schuifdak (€ 2.184) voelt het interieur achteraan ook ruimer aan dan het is. Wat ons verder opviel is de zwarte dakbekleding die in beide testmodellen van (microvezel) topkwaliteit is. Het is dan ook door de designo afdeling van Mercedes ontwikkeld, toch als je die 1.975 euro kostende optie aanvinkt.
De koffer is niet zo groot door de sterk naar de binnenkant aflopende kofferklep. Grote voorwerpen in de koffer krijgen vraagt dan ook vakkundig puzzelwerk. Als je geen passagiers meeneemt kan de achterbank natuurlijk plat. Een ander nadeel aan de aflopende daklijn is dat bij regenweer een plons water in de koffer terechtkomt bij het openen van de koffer. Nuja als dit echt een obstakel vormt moet je niet in dit segment met vreemd gevormde achterkleppen rondneuzen. Indien je echt wild wil gaan in de optielijst kan je kiezen voor de glasheldere Bang & Olufsen BeoSound AMG geluidsinstallatie (€ 5.110) en het multimediasysteem achteraan (€ 2.407).
RIJERVARING
De afmetingen van de GLE Coupé (4,9 m lang & 2,13 m breed) vragen enige gewenning. Enkel al daarom is de 360° parkeercamera een godsgeschenk. Ook de vrachtwagenbrede banden van beide testexemplaren (vooraan 275 mm voor de 350d & 285 mm voor de 450 AMG) compromitteren het stuurgevoel. Bij pittige bochtjes blijft het daardoor moeilijk inschatten hoe hard je het gaspedaal kan vloeren. Het afgeplat stuur ligt dan wel weer perfect in de hand, maar je kan er dus niet aan onderuit dat je met een gigantische massa onderweg bent. De hoge zitpositie geeft daar nog een extra dimensie aan. Kort samengevat is de GLE zo’n auto waarmee je stante pede naar het Zuiden wil trekken. Liefst niet met meer dan 3 personen wel, want de koffer valt daarvoor nogal tegen.
De 450 AMG komt standaard met luchtvering, voor de 350d betaal je daar 2.110 euro voor bij. Als extra bij de 450 AMG kan je ook kiezen voor het Active Curve System dat ervoor zorgt dat de koets niet gaat overhellen bij hoge bochtsnelheden (€ 3.888!). In de comfort stand zorgt het er ook voor dat wegoneffenheden maximaal gereduceerd worden. Het rijgedrag valt uiteindelijk nog het best te omschrijven als ‘zweverig’ en deed me op één of andere manier denken aan dat van de Rolls-Royce Ghost. Het hangt af vanuit welk standpunt je het ziet of dat laatste positief of negatief is.
Eenmaal je de 450 AMG in Sport+ stand plaatst verandert dat zweverig wel in beenhard. In die stand staan uitlaatgeluid en prestaties centraal en ontbreken de schitterende AMG-plofjes uiteraard niet. De gasrespons in Sport+ is vrij direct in tegenstelling tot de ‘trage’ respons in Comfort stand. Met de 450 AMG kan je dus ook wel gezapig rijden, maar vooral de 350d nodigt uit tot rustig rijden. Dat vertaalde zich bij die laatste in een gemiddeld testverbruik van 8,3 liter per 100 km tegenover een officieel normverbruik van 7,3 liter, niet slecht. Het normverbruik van de 450 AMG is 9,4 liter, maar krijg je in de praktijk moeilijk onder 12 liter per 100 km. Opvallend is wel dat eenmaal je begint door te duwen het verbruik niet zodanig veel hoger uitvalt. Dat valt mee want de stoplichtsprintjes vielen in de smaak. Een rood licht is plots zo erg niet meer met de 450 AMG.
VEILIGHEID
Op veiligheidsvlak zijn de mogelijkheden bijna niet op te noemen: actieve remhulpassistent, actieve voetgangersbescherming, cross-traffic detectie, afstandsregelaar met stuurassistent. De cross-lane assistent werkt ook naar behoren en zal niet aarzelen om in te grijpen bij tegenopkomend verkeer door één of meerdere wielen af te remmen.
CONCLUSIE
We hadden het geluk om de GLE 450 AMG te kunnen testrijden ten tijde van ons Cars-4-Life evenement waar de reacties best wel lovend waren totdat we het prijskaartje lieten zien … De meerkost t.o.v. de GLE is bovendien ongeveer 6.500 euro. Wie nog eens € 15k wil uitsparen wacht beter op de GLC Coupé die er zo goed als even opvallend zal uitzien. Los van het prijskaartje is de GLE Coupé de ideale auto voor wie design, een hoge zitpositie, vlotte prestaties en configuratiemogelijkheden belangrijk vindt, maar waar de praktische kant & het verbruik niet prioritair is. Wie zich daarin niet kan vinden zal toch een stuk gelukkiger zijn met de reguliere GLE en kiest in se ook voor de completere auto.
Als je toch voor een GLE Coupé kiest geven we nog mee dat de 450 AMG een € 11.000 tal euro duurder is dan de 350d. Als je kijkt naar de extra standaarduitrusting van de 450 (AMG pakket & Airmatic luchtvering) is het verschil tussen beide motorisaties wel niet zodanig groot. Op het vlak van verbruik en fiscaliteit heeft de 350d wel serieuze voordelen. Voor wie rijplezier niet linkt met uitlaatgeluid en prestaties is de keuze tussen de 350d en 450 AMG snel gemaakt. Wie last heeft van een groen geweten kan beter wachten op de plug-in hybride variant die reeds in de GLE bestelbaar is.
Omdat we er stiekem zot van zijn eindigen we met de 450 AMG, want die maakt de GLE 63 AMG zo goed als overbodig. Wie echt nog sneller wil gaan in een SUV is gestoord. Het V8-charisma argument kan wel aangehaald worden, maar uiteindelijk zal enkel vadertje staat daar beter van worden want je moet € 122.210 op tafel leggen voor de 63 en zelfs € 132.616 voor de 63 S.
GLE 350d 4Matic Coupé – Motor: V6 diesel, 2.987 cc, 258 pk (bij 3.400 rpm), 620 Nm (bij 1.600 rpm) Transmissie: Permanente vierwielaandrijving, 9G-Tronic Prestaties: 226 km/h, 0-100 km/u in 7,0 s Normverbruik: 7,2 l/100 km Testverbruik: 8,3 l/100 km CO2 uitstoot: 187 g/km Basisprijs: € 67.276 Prijs Testwagen: € 96.211
GLE 450 AMG 4Matic Coupé – Motor: V6 benzine, 2.996 cc, 367 pk (bij 5.500 rpm), 520 Nm (tussen 1.800 – 4.000 rpm) Transmissie: Permanente vierwielaandrijving, 9G-Tronic Prestaties: 250 km/h (elektronisch begrensd), 0-100 km/u in 5,7 s Normverbruik: 9,4 l/100 km Testverbruik: 12,5 l/100 km CO2 uitstoot: 219 g/km Basisprijs: € 78.045 Prijs Testwagen: € 113.750