De Gallardo is definitief verleden tijd, dat wisten we al een tijdje. De vervanger, de Huracán, is dus ook aanwezig op het speciale Dream Cars-salon op de Heizel in Brussel.
Hij is er al een tijdje maar toch blijft het een interessante wagen. Een ‘kinderdroom’, een ‘wall-paperwagen’, misschien zelfs een ‘levensdoel’ op zich, er zijn veel synoniemen voor deze Italiaanse bolide. De naam was niet onverwachts. Al in April 2012 nam Lamborghini een patent op de naam Huracán. Die komt overigens van een spaans stierenras. Want zeg nu zelf, hoe noem je een Lamborghini anders? Een rasechte stier met grollende 10-cilinder en 610 pk. Ruim 40 pk meer dan zijn (geografisch) dichtste concurrent, de Ferrari 458 Italia. De 5,2-liter V10 met directe inspuiting sprint in nog geen 3,2 seconden naar 100 km/u. Ook de kaap van 200 km/u wordt vlotjes bereikt in net geen 10 seconden.
Het vermogen wordt overgebracht dankzij een supersnelle 7-traps dubbelekoppelingstransmissie die alle 610 ongeduldige paarden automatisch verdeelt over de vier wielen (vierwielaandrijving). Als bestuurder kan je beschikken over drie rijmodi. Strada, Sport en Corso. En net als elke degelijke sportwagen wordt gebruikgemaakt van supersterke, maar bovendien ultralichte materialen zoals aluminium en koolstofvezel.
Een rasechte Lamborghini doet menig harten sneller slaan. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen het eens is over de looks van de wagen. Het uiterlijk lijkt verdacht veel op de Aventador, en dat is misschien niet echt een slimme zet. Zo creëer je immers een mini-Aventador en de eigen identiteit van de Huracán verliest aan kracht, wat nefast is voor de verkoop. Laten we toch eindigen met een positieve noot; een V10 met 610 pk blijft super!