Dream Cars 2015: Circuitbeest Nissan GT-R Nismo

Als je vraagt naar de best ‘handling car’ komt de GTR, of door enthousiasten ‘godzilla’ genaamd, zeker in aanmerking. De GT-R heeft een aparte stijl met een mengsel van rechte hoeken en exotische afrondingen.

IMG_2643

Het prachtige geronk van de 3.8-liter V6 motor is gekoppeld met een state-of-the art AWD systeem. Kortom een rasechte supercar, waar geen details over het hoofd werden gezien door Nissan. Nu het circuitmonster al een paar jaartjes achter de rug heeft was het tijd voor een vernieuwing. De nieuwe naam staat niet enkel voor een facelift . Met nogmaals verbeterde aerodynamica en een verbeterde spoiler krijgt de GTR ook grotere turboladers.

IMG_3081

De GT-R wordt verlengd met 1,3 cm en krijgt een ingebouwde frontsplitter en een aangepaste spoiler, beiden in carbon. Deze twee verbeteringen zorgen voor een extra 100kg down-force aan 300km/u. De vernieuwingen slanken de GT-R Nismo tot 1720kg . Zoals zijn voorganger blijft het een zware supercar in vergelijking met concurrenten zoals de Ferrari 458 of de Porsche GTR3 RS. Maar het resultaat is niet slecht met een recordtijd rond de Nürburgring van 7:08:68.

IMG_3107

Onder de motorkap krijgen we ook verandering, het vermogen wordt opgedreven van 545pk naar 600pk en het koppel neemt ook toe. De GT-R Nismo is naar 0-210km/u 0,3 seconden sneller  dan zijn voorganger. De Nismo krijgt ook nog nieuwe regelbare vering en op-maat-gemaakte Dunlop-banden die nog meer grip hebben.
De binnenkant krijgt ook wat aanpassingen: rood detailwerk zoals deze op de voor- en achterbumper en carbon Nismo kuipzetels. Het interieur heeft een zeer agressief ontwerp, maar toch kun je in alle comfort plaatsnemen achter het stuur.
 

IMG_3122