X2 25e

BMW X2 25e – Rijtest

Crossovers, we zijn intussen gewoon ze vaak in het straatbeeld te zien. De ruimte van een hatchback maar dan met een iets hogere zitpositie. Een breed aanbod is intussen voorhanden en daar maakt de BMW X2 ook sinds enkele jaren deel van uit. BMW breidde onlangs zijn motorengamma uit met de nieuwe fiscaal voordelige X2 25e plug-in hybride versie. Zou dit een mooie instap vormen om als particulier om in het hybrideverhaal mee te gaan? Wij zetten alvast ons groene petje op.

Waar positioneert een X2 zich nu weer precies? In de BMW-logica is een oneven getal altijd een wagen die zich toespitst op ruimte en bruikbaarheid. Zo hebben we bijvoorbeeld de X5 die iets rechter vormgegeven is ten opzichte van de coupélijnen die we verwerkt zien in een X6. De X2 is echter een even nummer. In basis staat hier dus eigenlijk een X1 waar de designers zich iets meer op mochten loslaten. Vorm boven functie.

Ruimte

Denk daarom niet dat je ruimte tekort zal komen want met 410 liter aan kofferruimte is dit een verwaarloosbare 40 liter minder dan de directe concurrent in eigen gamma: de X1 25e. Met de zetels volledig plat beschik je over 1.290 liter aan laadvolume. Waar je wel het verschil ziet t.o.v. zijn praktische broer is de ruimte op de achterbank. De daklijn is 7 cm lager dan die van een X1 en dit is toch wel merkbaar. Een volwassene, groter dan 1m 80cm zal al snel met de dakhemel in aanraking komen. Beenruimte daarentegen is wel nog steeds keurig voor deze klasse.

Design

Zoals eerder gezegd is deze X2 dus in basis een X1 in galakledij. Vergeet echter bij het samenstellen van je X2 zeker het M-pakket of M-pakket X niet aan te vinken. Dit zorgt voor een bumperpartij die de sportievere lijnen van de wagen des te beter laten uitkomen. Onze testwagen stond op winterbanden, maar als je het ons vraagt, zit BMW op een sweatspot op het vlak van velgen. Ook al zijn deze velgen “maar” 17 inch (optioneel kan tot 19 inch), toch vinden we ze wel goed passen. Leuke details, zoals het BMW-logo op de schouderlijn achteraan, zijn een throwback naar de oude coupés zoals de 3.0 CS. Niet iedereen bleek hier fan van, maar wij vinden dit wel een tof idee dat gerust mag terugkomen op andere modellen. Ook het mooie diepblauwe Phytonic Blue dat debuteerde op de X2 25e is subtiel, maar het doet de auto er toch een beetje uitspringen in het grotendeels grijze Belgische wagenpark.

Aandrijving

Onder de motorkap vinden we een bekend blok, namelijk de 1,5 l driepitter benzine die ook te vinden is in bijvoorbeeld de 1 Reeks. Dit blok, gecombineerd met een elektromotor op de achteras, betekent dat de X2 25e motorisatie altijd voorzien is van xDrive. Dit zorgt voor een meer dan gezonde 220 pk en het gecombineerde maximumkoppel piekt bij 385 Nm, wat volstaat om deze X2 in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/h te jagen. Bijkomend voordeel van de driecilinder is de fruitige soundtrack die erbij hoort wanneer we wat druk zetten. Niets echter dat het comfort stoort, wat natuurlijk deel van de aantrekkingskracht is van een hybride aandrijving.

Vooral bij stadsverkeer is zoeven in volledig elektrische eDrive modus aangeraden. BMW claimt een elektrische range van 52 km. Wij kregen er echter niet meer uit dan 35 km ondanks een gevarieerde rit. De SAVE Battery rijmodus bleek dan wel weer erg handig om dit probleem deels op te lossen. Dit programma laat je de resterende elektrische range sparen voor later en zorgt ervoor dat de wagen overschakelt op enkel de benzinemotor. Door te ‘zeilen’ naar de stoplichten zal hij, door middel van regeneratief remmen, ook wat extra elektriciteit winnen en zo de batterij opladen.

Interieur

Stap in de BMW en je voelt je meteen thuis. Alles is waar je het verwacht en is makkelijk te bedienen. De airco activeer je nog steeds met een reeks fysieke knoppen en met de iDrive controller kunnen we makkelijk het infotainmentsysteem bedienen. De X2 is één van de laatste BMW’s die nog de analoge witte ronde tellers meekrijgt. De keerzijde van de medaille is dat deze handigheden het interieur een ietwat verouderde look geven. Ergonomisch is dit de beste optie, maar het ziet er allemaal net iets meer gedateerd uit dan pakweg het interieur van de Mercedes-Benz GLA. De zitpositie is, zoals het in een BMW betaamt, erg goed. Je kan lekker laag zitten, wat meteen het sportieve gevoel verhoogd. Ook deze optionele sportzetels zijn fantastisch. Wanneer je iemand bent die graag een zetel heeft die je op z’n plek houdt in de bochten, dan zullen deze zetels zeker niet teleurstellen. Ondergeschrevene rijdt dagelijks een Fiesta ST met Recaro-stoelen en de BMW-stoelen moeten er niet veel voor onderdoen.

Wanneer we verder kijken in het interieur, valt de versnellingspook ons al snel op in negatieve zin. Deze is makkelijk 3 keer groter dan wat hij had kunnen zijn. In tijden waar het versnellingspookje van een Volkswagen Golf kleiner is dan een luciferdoosje, doet de hendel van de BMW denken aan de seinhendels die men gebruikte in de tijden van de Titanic, om signalen door te geven naar de machinekamer. De 25e motorisatie is de enige versie die deze versnellingspook heeft. De gewone benzine en dieselvarianten krijgen reeds een nieuwere versie. Waar we niks op aan te merken hadden, was de algemene kwaliteit van de materialen en afwerking van het interieur. Dit voelt premium aan, zoals je mag verwachten van een BMW.

Rijden

Wanneer we gaan rijden, voel je al snel dat dit chassis sportief gedrag goed ondersteunt. De directe besturing, in combinatie met de relatief lage zitpositie doet je vergeten dat dit eigenlijk een cross-over is. Reden hiervan kan het gedeelde chassis met de Mini Countryman zijn. Ook wanneer we de bochten ingaan, houdt de X2 zich sterk en kan je zowaar fun hebben! Bij het induiken van een bocht voelt de vering wat onwennig, maar eenmaal die zich zet, kan je vlot de bocht door. We testten eerder deze 1,5 l driepitter in de nieuwe 1-reeks. Daar bleek de combinatie motor en versnellingsbak net niet genoeg op elkaar afgestemd.

Dezelfde motor vinden we nu terug in de 25e, mits ondersteuning van een elektromotor en dit blijkt de perfecte oplossing te zijn voor wat de BMW 118i tekortkwam. Wanneer de driecilinder buiten adem is, helpt de elektromotor met het extra duwtje. Ook heeft de versnellingsbak meer het vertrouwen om goed op te schakelen wanneer nodig. Niet alleen helpt de elektromotor dus om het verbruik te drukken, maar in sportmodus ook voor extra trekkracht. Een echte win-win situatie.

Onlangs werd in de media de vraag aangehaald: “Is een plug-in hybride wel een goede tussenoplossing?” Wij kunnen na onze week met de X2 25e volmondig “JA” antwoorden. Wanneer je de wagen echt als een stekkerhybride gebruikt, dan is het de bedoeling dat je de wagen zoveel mogelijk elektrisch rijdt en zo vaak mogelijk de batterij terug oplaadt aan de kabel. Via een gewoon huishoudelijk stopcontact duurt dit 5 uur, heb je een BMW i Wallbox dan duurt laden slechts iets meer dan 3 uur. Zo kan je makkelijk de helft van je kilometers in de werkweek elektrisch volbrengen. Voor een weekendtripje naar zee kan je dan beroep doen op de verbrandingsmotor ter ondersteuning.

Verdict

De X2 25e is een heerlijke uitbreiding op het BMW X2 gamma. De X2 25e kan je zowel als een bompa op pantoffels, volledig elektrisch, naar de bakker rijden, als in sport-modus, de elektromotor en verbrandingsmotor combineren om BMW’s slagzin “Freude am fahren” eer aan te doen. Al voelt het interieur ietwat gedateerd aan, toch overtuigt de X2 ons met z’n toffe looks, goede rijeigenschappen en fijne aandrijving. Is dit dan de perfecte instap in het hybrideverhaal? Wanneer wij de keuze hebben tussen een gelijkaardige 20i of de 25e weten we alvast wat onze keuze zou zijn, al moet je voor die laatste wel extra diep in je portefeuille tasten.

AutoBMW X2 25e
Motor/Batterijcapaciteit1,5 l 3-in-lijn turbobenzine Plug-in hybride / 10kWh
Maximum vermogen220 pk (125 pk verbrandingsmotor + 95 pk synchroonmotor)
Maximum koppel385 Nm
Overbrenging & transmissieVierwielaandrijving, 6-trapsautomaat met dubbele koppeling
0-100 km/h6,8 s
Topsnelheid195 km/h
CO2 uitstoot43 g/km (WLTP)
Normverbruik1,9 l / 100 km (WLTP)
Testverbruik5,5 l / 100 km
Basisprijs (incl. 21% BTW)€ 47.350
Prijs testwagen (incl. 21% BTW)€ 56.835
BIV€ 45,56
Jaarlijkse verkeersbelasting€ 130,55
Design
75
Interieur
75
Motor & Verbruik
70
Rijgedrag
80
Comfort
80
Prijs & Opties
70
Reader Rating1 Stem
78
Looks
Sportief Rijgedrag
Afwerking interieur
Prijzig
Gedateerd interieur
Snelladen niet mogelijk
75