De nieuwe Opel Insignia beleeft officieel haar wereldpremière op het autosalon van Genève. Officieel dan toch, want in Brussel stond de nieuwe Insignia al achter de schermen voor een select publiek. Ongetwijfeld zijn daar al zeker enkele bestelbonnen getekend, want de looks zijn echt wel straf.
Zowel de sedan als de break zijn te zien in Genève al gaan beide niet langer onder die ordinaire namen door het leven. Opel riep respectievelijk de namen Grand Sport en Sports Tourer in het leven, het blijven Duitsers natuurlijk. Was de eerste generatie Insignia al een verademing ten op zichte van de inspiratieloze Vectra, dan is de nieuwe generatie Insignia een toonbeeld van elegantie. Dankzij een strak dieet weegt de nieuwe Insignia minstens 175 kg minder dan de vorige generatie.
Ook op veiligheidsvlak is de Insignia volledig mee met zijn tijd. De nieuwe Insignia komt standaard met een botsings-waarschuwingssysteem inclusief voetgangersherkenning, een automatische noodstop en lijnassistentie met actieve sturing. De goed-nieuws-show blijft nog even duren, want Opel belooft een gloednieuw besturingssysteem dat komaf zou moeten maken met het slap rijgevoel van de vorige generatie.
Een gloednieuwe 1,5 liter benzinemotor wordt beschikbaar in 140 pk en 165 pk variant die beide een gecombineerd verbruik van 5,7 l per 100 km kunnen voorleggen. Volgens de nieuwe WLTP testcyclus welteverstaan. Die testcyclus zou een stuk realistischer moeten zijn als de voorbijgestreefde NEDC-cyclus. Voor wie het iets meer mag zijn is er nog steeds de 2 liter benzine met 260 pk en dat in combinatie met vierwielaandrijving inclusief torque vectoring. De gekende 1.6 diesel met ofwel 110 pk of 136 pk en ook de 2 liter diesel met 170 pk zijn ook opnieuw van de partij.
Meer Genève nieuws is hier te vinden.