Begin dit jaar kwam Mercedes ietwat eerder dan verwacht aanrijden met een volledig nieuwe G-Klasse. De typische looks blijven zo goed als ongewijzigd, maar onderhuids is de nieuwe G-Klasse een technisch meesterwerkje. In Genève staat de nieuwe AMG versie van de G-Klasse te blinken.
De nieuwe G 63 AMG behoudt haar 4 zijdelingse pijpjes, maar ruilt haar 5,5 l V8 (M157) in voor de 4,0 l V8 (M177) die nu goed is voor een piekvermogen van 585 pk bij 6.000 rpm en 850 Nm koppel tussen 2.500 en 3.500 rpm. Ook gewijzigd tegenover het vorige model is de vermogensverdeling die nu op 40:60 is afgesteld (voor-achter) tegenover 50:50 voorheen. De koets blijft bevestigd op een ladderchassis, ongezien in 2018. De voorophanging bestaan nu wel uit een dubbele wishbone en achteraan een vrij traditionele multi-link ophanging. Ook het gemiddeld verbruik van 13,2 liter per 100 km en een CO2 uitstoot van net geen 300 g per 100 km is tegenwoordig ongezien.
Ook de nieuwe G 63 belooft indrukwekkende terreincapaciteiten. Zo is is er een speciale off-road versnelling met een overbrengingsverhouding van 2,93 (2,1 voor de vorige G-Klasse) wat resulteert in een hoger koppel. Er zijn nog steeds drie manueel vergrendelbare differentiëlen, eerst centraal, dan achteraan een dan vooraan. De nieuwe G 63 AMG kan rekenen op de 9-traps TCT automaat met dubbele koppeling. De prestaties zijn ook ongezien voor een wagen van dit formaat. Een sprint van 0 tot 100 km/h lukt in 4,5 s, maar de topsnelheid is wel begrensd op 220 km/h. Die wordt verhoogd tot 240 km/h indien de bestuurder opteert voor een cursus van de AMG Driving Academy.
De marktintroductie is voorzien voor juni.