Ben je de gelukzak die een LaFerrari, P1 of 918 Spyder heeft staan? Stop dan maar met stoefen want Koenigsegg laat dat trio ver achter zich met de Regera.
Koenigsegg komt in Genève met veel nieuw materiaal. Onder andere de Regera, een concurrent voor het huidige hypercartrio van Ferrari, Porsche en McLaren. En wat voor een concurrent, het is geen hypercar, het is een ‘megacar’ zoals McLaren de nieuwe Regera noemt. En net zoals de andere drie is dit ook en hybride, maar een hybride zoals je nog nooit hebt gezien.
En mega is niet overdreven. Een dubbelgeblazen 5,0-liter V8 en drie elektromotoren zorgen voor een gecombineerd vermogen van 1.500 pk en liefst 2.000 Nm. Cijfers om je uit je sokken te blazen, letterlijk dan. De 400 km/u wordt bereikt nog voor je tijd hebt om verbaasd te zijn. 20 seconden!
De batterij bezit 9,27 kWh, genoeg om de elektromotoren te voorzien van z’n 670 pk. Volledig elektrisch met de Regera geraak je 50 km ver.
Dergelijke cijfers zijn uiteraard enkel bruikbaar als ze goed worden overgebracht. Dat doet Koenigsegg met de Direct Drive transmissie. De Regera beschikt over een hydraulische koppeling tussen de motor en de aandrijving op de achterwielen. Dat betekent dat bij lage snelheden, bijvoorbeeld stadsverkeer, de Regera volledig elektrisch rijdt. Eens op de snelweg en de snelheden hoger liggen dan 50 km/h, grijpt de motor in en nemen motorsnelheid en wielsnelheid met rasse schreden toe. Dat betekent dat de wagen pas ‘stop’ bij 400 km/u en 8.250 toeren per minuut.
Prijzen zijn er nog niet. Haast je vooral naar de lokale Koenigsegg-dealer want er worden slechts 80 van deze megacars gebouwd.