A 220d

Rijtest: Mercedes-Benz A 220d 4MATIC

De Mercedes A-klasse is nog steeds de meest bereikbare nieuwe Mercedes. Dat komt van pas, want met de laatste generatiewissel spreekt de A-klasse nu ook meer jonge mensen aan. Vorig jaar kwam er een milde facelift van de W178 generatie en ook nieuwe types waaronder de A 220d 4MATIC. Die zorgen ervoor dat er nu een A-klasse voor ieder wat wils is.

De W176 A-klasse generatie is ondertussen als sinds 2012 op de markt en is samen met de CLA uitgegroeid tot de hipster van het Mercedes-Benz gamma. De komst van de facelift vorig jaar zorgde voor een extra frisse wind en ook extra hippe kleuren.

A 220d

 

Moet er nog zwart zijn

Dat brengt ons dan ook meteen bij het meest opvallende aspect van onze testwagen, namelijk de kleur. De officiële Mercedes benaming voor de gifgroene kleur is Elbaietgroen, en het transformeert de A-klasse in een opvallende, maar coole kikker. De aanstarende blikken zijn er dan ook naar, afhankelijk van de leeftijd zijn die al wat positiever. De kleur in combinatie met het Exclusiefpakket (sportzetels met lederen bekleding, dashboard in kunstleder en Mercedes-Benz vloermatten; € 655 exclusief BTW), het Nightpakket (o.a. het diamantradiatorrooster en zwart gelakte buitenspiegels; € 390), de zwart gelakte AMG velgen (€ 350) en het Designpakket (AMG looks en LED koplampen; € 2.100) – kan je nog volgen? – vormt een geslaagd geheel op deze A 220 d 4MATIC. We hebben nog net niet geprobeerd om deze groene kikker te kussen in de hoop dat de A dan zou veranderen in een knappe prinses …

A 220d

 

De visuele aanpassingen van de facelift zijn beperkt maar daarom niet minder geslaagd met onder meer een andere voor- en achterbumper en een aangepast LED design van de lichtunits. Met de looks zit het dus wel snor, maar het blijft enkel wennen aan de vanuit profiel vrij lange voorophanging. Het vrij compact design zorgt wel voor een vrij beperkte zichtbaarheid. Ook de brede A en B stijlen staan een ideaal gezichtsveld in de weg. De dodehoekspiegels (€ 450) zijn dan ook geen overbodige veiligheid. Overigens, bij links inhalen reflecteert de richtingaanwijzer in de B stijl die in het interieur een stuk van het koetswerk is, waardoor je het gevoel hebt dat er in je achterste ooghoek toch een auto naast je rijdt. Ook de neus is iets langer dan je denkt maar daar wen je snel aan. Het compact kontje zorgt er dan ook voor dat je geen al te grote parkeerplaatsen hoeft op te zoeken.

Als een trein

De vierwielaandrijving zorgt ervoor dat de A-klasse werkelijk als een trein op sporen in de bochten ligt. De auto geeft geen krimp en de wegligging is dan ook onverstoorbaar. De extra kg’s door de 4MATIC aandrijving zorgen wel voor een iets tragere gasrespons en dito prestaties. Je hebt dan ook niet meteen door dat je met de krachtigste dieselvariant van de A-klasse onderweg bent. De 2,1 dieselmotor (OM651) gaat al geruime tijd mee en levert in deze A 220 d 4MATIC een niet zo fiscaal vriendelijke 177 pk (en 350 Nm vanaf 1.400 rpm). Ook de CO2 uitstoot stelt met 127 g/km enigszins teleur. Een dieselpartikelfilter zorgt er dan wel weer voor dat de A 220 d ruimschoots voldoet aan de EURO 6 norm.

Voor wie vierwielaandrijving en manueel schakelplezier wil combineren is bij Mercedes (helaas) aan het verkeerde adres. Alle 4MATIC modellen komen dan ook met een automatisch bak, en in de A-klasse is dat de 7G-Tronic. Jammer, want de van nature uit sportief ingeborste A-klasse nodigt onbewust uit tot fysieke schakelbewegingen. Schakelen via perfect geplaatste en oerdegelijk aanvoelende schakelpeddels is wel mogelijk, maar je moet wel gek zijn om de motor extra toeren te laten doen, want de dieseldreun is echt niet aan te horen. Er is dan ook weinig reden om het schakelwerk niet aan de automaat over te laten.

 

Dynamic Select

Standaard op de A 220 d kan je via de “Dynamic Select” knop op de middenconsole opteren voor vier rijprogramm’s: Eco, Comfort, Sport & Individual. De eerste twee standen spreken voor zich, de sportstand zorgt voor extra harde demping en een motor die iets hoger in toeren gaat. In de Individual stand kan je de stuurbekrachtiging, de ophanging, de start-stop functie en verluchting instellen naargelang je eigen voorkeur. Als we eerlijk zijn vonden we de comfortstand de meest ideale setting zonder het sportieve karakter te verliezen. De anders vrij overmatig aanwezige dieselronk komt in comfortstand namelijk iets meer op de achtergrond dan in de andere standen. De OM651 motor is aan zijn laatste levensjaren bezig, want in de nieuwe E-klasse werd een gloednieuwe 2 liter dieselmotor gelanceerd die vrij vlug haar weg zou vinden naar andere Mercedes modellen. Die zou – als we de eerste reviews mogen geloven – wel muisstil zijn.

De A 220 d was verder ook voorzien van M+S (Mud & Snow) winterbanden die op de snelweg een vrij doordringend geluid produceerden. Ook het windgeruis is bij hogere snelheden niet te ontzien en is dan ook een werkpuntje voor de volgende A-klasse. Het stuurgevoel is dan wel weer zo goed als perfect, want net zoals de meeste Mercedessen is de elektrische stuurbekrachtiging foutloos afgesteld.

IMG_5294

 

Comfortabel kleintje

De vrij grote AMG 18 inch velgen deden het ergste vermoeden, maar mede dankzij de ophanging met selectief dempingssysteem (€ 750) was onze A-klasse opmerkelijk comfortabel. In het interieur zorgen perfect gevormde ietwat kuipachtige zetels voor de nodige ondersteuning en voelen ze dan ook aan als een verlengde van je lichaam. Ook op de achterbank vinden we deze knappe stoelen terug al zijn die wel geen gunst voor het zicht naar achteren. De kofferruimte is net voldoende, maar de neerklapbare achterbank zorgt indien nodig voor de nodige stouwruimte (1.157 liter).

Rest ons dan nog het verbruik waarbij Mercedes een gemiddeld normverbruik van 4,9 liter per 100 km vooropstelt. Na een vrij afwisselende 800 km kwamen we uit op een testverbruik van 5,8 l/100 km waar het merendeel van de km afgehandeld werd in Eco en Comfortstand. Indien je rekening houdt met het meerverbruik van de M+S winterbanden (± 0,5 liter), dan is het normverbruik nu ook weer niet zo ver weg.

 IMG_5471

 

Beste vrienden

Buiten de prijs en de minder goede geluidsisolatie van de motor is er weinig op te merken aan deze A-klasse. Goede vrienden zijn nu eenmaal ook soms luidruchtig. Als tweede auto of voor kinderloze één- of tweezaten is deze A-klasse op het lijf geschreven. De A 220 d 4MATIC zal geen verkooprecords breken in België, maar voor wie op zoek is naar een compacte alleskunner voor zowat alle weersomstandigheden kan in de A 220 d 4MATIC zijn of haar beste vriend (of vriendin) vinden. Bijgedachte: voor de basisprijs van € 35.453 heb je ook een basis C 200 met 136 pk, maar wel met de 1,6 liter dieselmotor. Aan u de keuze, ze is er nu éénmaal.

IMG_6522

 

Specificaties Mercedes-Benz A 220 d 4MATIC – Motor: R4 diesel (2.143 cc) – 177 pk tussen 3.600 en 3.800 rpm; 350 Nm tussen 1.400 en 3.400 rpm Transmissie: 7G-DCT automaat Prestaties: Topsnelheid 220 km/h, 0-100 km/u in 7,5 s Normverbruik: 4,9 l/100 km Testverbruik: 5,8 l/100 km CO2 uitstoot: 127 g/km Basisprijs: € 35.453 incl. BTW Prijs Testwagen: € 45.508,10 incl. BTW