Na 44 jaar komt Mercedes-Benz terug op de proppen met een cabriovariant van de S-Klasse. De S cabrio werd in wereldpremière voorgesteld op het autosalon van Franfurt.
Het is ons een raadsel waarom Mercedes zo lang gewacht heeft om de gok nog eens te wagen. De S-Klasse modelseries W111 en W112 kregen in de periode ’61 – ’71 elk een dakloze variant. Daarna was het een lange tijd stil en na veel lang aanslepende geruchten is er dus eindelijk weer een opvolger. Dit is de zesde variant en tevens ook laatste variant van de S-Klasse naast de ‘korte’ S, de lange S, de Maybach S, de Maybach Pullman S en de S-Coupé. De ambitie van Mercedes is om de meest comfortabele cabrio van de wereld te maken. De Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé is dus gewaarschuwd maar soms twijfelen we of de Rolls niet beter gecategoriseerd wordt als huis op wielen.
Mercedes heeft een rijke geschiedenis als het op cabrio’s aankomt. Ook vandaag is er keuze genoeg: SLK, SL, E cabrio, tot voor kort ook de G cabrio en dus ook binnenkort de S-Klasse cabrio. Of de S cabrio even exclusief blijft als een SE W111 van indertijd blijft afwachten. Mercedes wist te melden in het persbericht dat een 280 SE 3.5 W111 onlangs werd geveild voor maar liefst $ 429.000!
In tegenstelling tot hoe het er vroeger aan toe ging, wordt de AMG variant van de S cabrio ook meteen voorgesteld. Voorlopig enkel als 63 AMG met 585 pk en 4Matic, maar hoogstwaarschijnlijk volgt er later ook nog een 65 AMG. De sprint naar 100 km/h onderga je net onder 4 seconden en dat is pure waanzin voor een vierzitscabrio van zo’n formaat. Mercedes omschrijft de S 63 AMG als de ultieme droomwagen, kwestie van de lat voor zichzelf ook hoog te leggen. De S cabrio is tevens de eerste vierzitscabrio die door AMG onderhanden genomen wordt. Van de E cabrio is er immers nooit een AMG variant gebouwd.
Mercedes heeft alvast veel tijd gespendeerd aan het beperken van het windgeruis tijdens het open rijden. Met de coupé heeft Mercedes het stilste interieur ter wereld en ook voor de cabrio wilde Mercedes zoveel mogelijk die lijn doortrekken. De S cabrio komt er ook met de Aircap lamel die 7 cm uitgeklapt kan worden om zo windturbulentie te verminderen. Net zoals op de SLK, SL en E cabrio is de Airscarf halsverwarming optioneel verkrijgbaar.
Technisch en motorisch is de S cabrio identiek aan de sedan en coupé. De standaarduitrusting is indrukwekkend, maar de optielijst laat pas de ogen uit je kop rollen. Bij een eventuele koprol zorgen de rolbars achter de achterste hoofdsteunen voor de nodige bescherming. Voor het eerste op een Mercedes worden die rolbars geactiveerd door een gasgenerator. Dankzij verbeterde sensors zou de reactiesnelheid ook erop vooruit gegaan zijn.