Is de ID. Buzz een wannabe T1? Misschien wel de belangrijkste vraag die ons te binnen schiet tijdens het rijden met deze guitig ogende ID.Buzz.
Voor de ID. Buzz is Volkswagen niet over één nacht ijs gegaan. Reeds in 2001 stelde Volkswagen al duidelijk met de Mircrobus concept dat het graag haar legendarische T1 busje nieuw leven in wilde blazen. Er volgden nog talloze concept cars zoals de Bulli en BUDD-e, maar in 2011 presenteerde VW de I.D. Buzz voor (toen nog met een puntje tussen de I en D) en daar heeft de finale productie variant toch veel weg van. Enkele wilde lijnen haalden het helaas niet tot de ID. Buzz. Volkswagen heeft er dus best lang over gedaan om het busje te lanceren. Was er dan toch wat twijfel bij de VW-top, of hadden ze toch schrik dat het haar eigen verkoop van de Multivan/Transporter zou boycotten?
Wannabe T1?
Als je voorbijgangers hebt die spontaan hun duim in de lucht steken, dan weet je dat het goed zit met de looks. De ID. Buzz is de perfecte antidepressiva in deze harde en drukke wereld. Als je je slecht voelt, doe gewoon een toerke met dit ‘busje’ en de duimen en lachende gezichten zullen je wel opfleuren. Onze testwagen was dan nog een vrij subtiele kleur, dus indien je voor een dual tone lak kiest zal dat aantal ongetwijfeld nog in de lucht gaan. Stilletjes aan zie je de eerste exemplaren opduiken in het straatbeeld, en dat is een gunst voor ons over het algemeen vrij grijs straatbeeld. Voor een busje is het koetswerk verrassend aerodynamisch. De Cx-waarde bedraagt amper 0,29. Twijfelachtig vinden we het motiefje van de voorbumper dat wellicht inspiratie vond bij de kippengaasafdeling bij de lokale doe-het-zelver.
Oase van licht en rust
De vormgeving van het dashboard is voor discussie vatbaar, maar wordt vooral uit evenwicht gebracht door het centrale scherm dat vrij ver naar ‘voor’ is geplaatst om wellicht de bediening van het aanraakscherm te vergemakkelijken en zo moet het lijken dat het scherm zweeft. Het display voor de bestuurder maakt de link naar de andere Volkswagen ID modellen wel héél duidelijk. Naast dat schermpje bevindt zich de draaiknop om de automaat te bedienen. Het interieurdesign is mijlenver verwijderd van het strakke en misschien wel saaie interieur van de VW’s van pakweg 15 jaar geleden.
Los van onze nostalgie hebben de VW’s toch een stuk ingeboet aan vooral materiaalkwaliteit. Ook het infotainment aansturen moet nu vooral via het aanraakscherm. Er zijn wel fysieke knoppen voor volume en dergelijke, maar die zijn redelijk waardeloos, al is het misschien ook een kwestie van gewenning. Het interieur zit overigens vol met details die verwijzen naar het frivole design van de ID. Buzz. Met de lancering van de verlengde versie van de ID. Buzz heeft VW het aanraakscherm vergroot tot 32,8 cm en de knoppen onderaan het scherm zijn nu gelukkig ook verlicht zodat je niet meer letterlijk in het duister tast.
Het viel ons vooral op hoe licht de binnenbekleding is. Bij de eerste keer instappen denk je: welke idioot heeft dit lichte interieur gecombineerd met turquoise elementen, maar na een tijdje heb je het gevoel van ‘it makes sense’. Het interieur is een stuk minder functioneel dan de Volkswagen Multivan, maar daarom niet minder ruim voor de passagiers op de achterbank. De stoelen vooraan beschikken standaard over verstelbare armsteunen. De achterbank kan over 15 cm verschoven worden om extra laadruimte te creëren. Bijna vanzelfsprekend, maar de schuifdeuren zijn standaard aanwezig aan beide kanten.
Ietwat vreemd, maar de ID. Buzz behoort tot de ‘Commercial Vehicles’ binnen de VW-groep. Volkswagen verwacht dan ook wellicht dat het aantal kopers dat dit als gezinswagen zal aanschaffen, eerder in de minderheid zal zijn. We kunnen de redenering wel volgen dat de ID. Buzz eerder als promotiewagen of als busje aangeschaft zal worden door bedrijven. In dat opzicht is de ID. Buzz zeker geen slecht alternatief voor een klassieke bestelwagen, al gooit het prijskaartje misschien wel roet in het eten.
Sinds kort is de ID. Buzz ook verkrijgbaar als iets langere zevenzitter die optioneel met een 86 kWh batterij kan uitgerust worden en ook een iets krachtigere elektromotor (210 kW). Later zou zelf nog een vierwielaangedreven GTX variant met 250 kW (339 pk) waarbij een spurt van 0 tot 100 km/h in amper 6,4 seconden mogelijk zou zijn. In deze test doen wij het met de 204 pk sterke variant. Nog een weetje, leder van dierlijke afkomst zal je niet in de ID. Buzz terugvinden, want VW stapt voor dit model af van dierlijke materialen. Verschillende materialen zijn vervaardigd van gerecycleerd plastiek afkomstig uit de zee.
400 km rijbereik
Dankzij het laag geplaatst batterijpakket is de wegligging voor een busje indrukwekkend. Een sportwagen is het niet uiteraard, maar de mogelijke snelheden in bochten tarten de verbeelding. Moest The A-Team denken aan een remake dan weten ze alvast welk busje te kiezen. Ook de acceleratiesnelheid is mooi meegenomen. Enkel bij het nemen van een vluchtheuvel wordt het gewicht van de ID. Buzz duidelijk. Het chassis kraakt letterlijk onder het gewicht van de batterijen. De netto-capaciteit van de batterij bedraagt 77 kWh. Ons verbruik, inclusief heel wat snelwegkilometers, kwam uit op 23,1 kWh per 100 km. Best aanvaardbaar voor een busje met de aerodynamica van een glascontainer. Het officiële WLTP-verbruik van een ‘blote’ ID. Buzz bedraagt 20,5 kWh/100 km. Aan DC laadstations is laden tot maximaal 170 kW mogelijk. Van 5% tot 80% bijladen is daarmee mogelijk in 30 minuten.
Het zicht rondom is fenomenaal. Enkel de lengte van de neus inschatten is ietwat verraderlijk. Parkeerassistentie is ook beschikbaar, maar door de goede zichtbaarheid rondom heb je niet het gevoel met zo’n grote auto (busje vinden we hoe langer hoe meer denigrerend klinken) onderweg te zijn. Ook technologie gewijs kan de ID. Buzz uitgerust worden met alle gangbare hulpsystemen: actieve rijstrookassistentie, automatisch inparkeren met geheugenfunctie, noodremassistentie, over-the-air softwareupdate etc. Uiteraard is ook lijnassistentie mogelijk en aan de hand van ‘zwermdata’ (data van auto’s in de buurt) zal de ID. Buzz mooi haar koers behouden ook al ontbreekt er één van de lijnmarkeringen.
Het rijbereik bedraagt in theorie 423 km, in de praktijk is 400 km zeker haalbaar indien je niet continu snelwegkilometers afhaspelt. Van 0 naar 100 km/h spurten lukt in 10,2 seconden, al is vooral de spurt naar 50 km/h indrukwekkend voor een auto van dit formaat. De topsnelheid is begrensd op 145 km/h, enkel Duitsers en snelheidsmaniakken zullen hier wakker van liggen.
Geen koopje
De ID. Buzz is geen koopje, maar dat is de Multivan ook niet. De prijs van de ID. Buzz start bij 68.607 euro en de iets beter uitgeruste Business start vanaf € 73.126,61 (op het moment van schrijven). Die laatste heeft standaard onder andere een elektrische kofferklep, een afstandsregelaar, achteruitkijkcamera, deurgreepverlichting, een opbergbox tussen de voorzetels, verwarmbare voorruit en voorzetels, 9 luidsprekers en een parkeerassist. De Multivan instapversie met 150 pk start vanaf 59.035,90 euro, ook geen koopje inderdaad, maar de ID. Buzz kan wel rekenen op 204 pk en 310 Nm koppel dat onmiddellijk ter beschikking van de topjes van je tenen beschikbaar is. De elektromotor drijft trouwens enkel de achterwielen aan wat ten goede komt voor de draaicirkel (11,1 meter) ondanks de lange wielbasis (net geen 3 meter). Ook handig voor praktische rommel te versassen is de lage laaddrempel van 63,2 cm.
Conclusie
De charme van de originele T1 evenaren is onmogelijk, maar de Volkswagen ID. Buzz raakt een gevoelige snaar bij veel mensen. Er hangt een leuke vibe rond dit busje, een soort ‘joie de vivre’. Dit busje is de perfecte antidepressiva, ook al vinden we de benaming ‘busje’ net iets te denigrerend. Het rijbereik is net aanvaardbaar dankzij het milde verbruik en behalve de Mercedes-Benz EQV heeft deze elektrische ID. Buzz eigenlijk geen concurrenten en dan heeft de EQV ook een stuk minder uitgesproken design. Het enige wat een verkoop explosie zou kunnen tegenhouden is het prijskaartje.
Auto | Volkswagen ID. Buzz |
Motor / Batterijcapaciteit | 1x Permanente synchroonmotor / 77 kWh |
Maximum vermogen | 204 pk |
Maximum koppel | 310 Nm |
Overbrenging & transmissie | Achterwielaandrijving & 1 trapsautomaat |
0-100 km/h | 10,2 s |
Topsnelheid | 145 km/h |
CO2 uitstoot | 0 g/km |
Normverbruik – Normrijbereik | 20,5 kWh / 100 km – 423 km |
Testverbruik – Testrijbereik | 23,1 kWh / 100 km – 380 km (Testperiode: april) |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 68.607 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 74.965,35 |
BIV | € 0 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 0 |