De nieuwe XC90 moet dit jaar voor een recordomzet zorgen bij Volvo. De auto is niet bepaald een oogverblindende schoonheid (welke SUV is dat wel?) maar heeft toch een zekere aantrekkelijkheid door haar présence.
De XC90 stond in een vijftal verschillende uitvoeringen op Genève, voor ieders wat wils dus. Op de stand liep het trouwens vol met intelligente mensen. Zo wil Volvo zich toch een beetje profileren tussen al dat Duits geweld. De XC90 is een kanjer van een auto en biedt plaats aan 7 mensen. De derde zetelrij is geschikt voor mensen tot 1m70. Deze Volvo is de eerste Volvo met het nieuwe Volvo gezicht (grille) en is ook beschikbaar met 22 inch velgen. Kwestie van wat BMW rijders naar de Volvo garage te lokken. De uitrustingspakketten worden gecombineerd onder de noemers Kinetic en Momentum.
In het interieur vallen vooral het kleine stuur en enkele glazen details op. Motorisch komen er enkel 2 liter motoren in de XC90: een D4 met 190 pk, de D5 met 225 pk, de T5 met 254 pk en de T6 met 320 pk. Het topmodel is de T8 ook met 2 liter geblazen viercilinder aangevuld met een elektromotor. Samen goed voor een niet onaardige 400 pk en amper 59 g CO2 per km (volgens de NEDC cyclus). Alle versies worden gekoppeld aan de standaard achttrapsautomaat. Nieuw op veiligheidsvlak is dat de nieuwe Volvo XC90 de eerste auto is die automatisch remt voor tegenliggend verkeer als de bestuurder wil afslaan op bv. een kruispunt.
Volvo laat alvast weten dat de XC90 verkoopt als zoete broodjes. De First Edition, waarvan 1.927 stuks enkel online beschikbaar waren, was uitverkocht binnen de 47 uur (geen 48 uur!).