De plug-in versie van de gefacelift Jaguar F-PACE konden we al proefrijden, nu is het de beurt aan de andere kant van het F-PACE spectrum, namelijk de met V8 gepeperde F-PACE SVR. Tevens wellicht de laatste F-PACE generatie met deze supercharger V8. Een laatste keer genieten?
De facelift vorig jaar bracht een opgefrist ‘smoelwerk’ en een ander setje achterlichten. Deze kleine aanpassingen zorgen ervoor dat de F-PACE ongetwijfeld nog een aantal jaar kan meedraaien in een markt die vooral door Duitsers wordt gedomineerd. Wie kiest voor de pixel LED koplampen krijgt vier ogen in plaats van twee ogen per koplamp. Een sidenote: ondanks de automatische grootlichten was ik persoonlijk niet echt onder de indruk van de positie van de lichtstraal op snelwegen, alsof de hoogte van de lichtbundels niet correct was afgesteld. Typisch voor de F-PACE SVR zijn de geaccentueerde wielkasten, de agressieve voorbumper en de gigantische uitlaten.
Jaguar biedt de gekste kleuren aan voor de F-PACE SVR. Onder de SVO-noemer kan je kiezen tussen 15 SVO kleuren van elk € 5.500. Van British Racing Green tot Velocity Blue tot het Desire Deep Red van ‘onze’ F-PACE. Naargelang de lichtinval evolueert de rode kleur van donkerrood over aubergine tot bijna zwart. Andere uitschieters zijn Atacama Orange of Sorrento Yellow. Ideaal voor klanten die uitgekeken zijn op traditionele kleuren.
22 inch
De Jaguar F-PACE SVR moet ongetwijfeld de hardst afgeveerde SUV zijn die we ooit reden. Op bepaalde wegen wordt je gewoonweg uit de fraaie stoelen gerammeld, zelfs in comfort rijmodus. De knappe 22 (!) inch velgen zijn ook een boosdoener uiteraard. Ze passen perfect bij het geheel van de auto en zien er zelfs niet overdreven groot uit, maar comfortgewijs zouden we toch opteren voor de 21 inch velgen (lager kan niet).
Wel erg indrukwekkend zijn de prestaties. Het gaspedaal vloeren aan een stoplicht doet achterliggers al snel een puntje worden in de achteruitkijkspiegel. De nadruk van de powerverdeling bij de F-PACE SVR ligt voornamelijk op de achterwielen en dat merk je vooral op een natte ondergrond. De Pirelli banden bezwijken onder de power en zoeken naar grip. Gelukkig houden de rijhulpsystemen alles onder bedwang. De spurt van 0 naar 100 km/h neemt amper 4 seconden in beslag, de topsnelheid bedraagt 286 km/h.
De remmen met dit prestatiepotentieel zijn van cruciaal belang en met de facelift kregen ze ook een update met aangepaste koeling en rempedaaldosering. Ook de motor kreeg enkele aanpassingen wat resulteerde in 20 Nm extra koppel. Voortaan kan de F-PACE SVR ook rekenen op dezelfde koppelomvormer als de Jaguar XE SV Project 8. De hernemingen zijn ook ronduit indrukwekkend. Het toerental ergens tussen 3.000 rpm en 4.000 rpm brengen en dan het gaspedaal vloeren resulteert in en herpositionering van je hersenen.
Attractie
De attractie en hét verkoopargument voor deze Jaguar is het uitlaatgeluid. Toen we wegreden uit Antwerpen via de Konijnenpijp zijn er wellicht nog enkele tegels van de muur gekletterd door het oorlogslawaai dat de vier joekels van een pijpen produceren. Je moet het zelf eens meemaken want het valt bijna niet te beschrijven. Met pijn in het hart denken we terug aan de aankondiging van Jaguar om in de toekomst enkel maar elektrisch aangedreven auto’s te maken.
Door de afstelling van het chassis en ophanging niet te focussen op comfort evenaart deze SVR bijna het rijgedrag van een potente sportieve break of sedan. Enkel in bochten is het niet altijd even duidelijk hoe hard je met deze mastodont kan, door de hoge zitpositie, maar heel hard dat staat vast. De elektronische stuurbekrachting resulteert in een nog directer stuurgedrag. Het sportief rijgedrag zorgt ook voor een stevig verbruik. Jaguar belooft een WLTP gecombineerd verbruik van 12,2 liter per 100 km, maar onder 13 liter duiken is quasi onmogelijk. Iedere km stoot je (theoretisch) ook een kwartje kilo CO2 uit. Je zal dus heel wat bomen moeten planten moest je als eigenaar er wakker van liggen om je CO2 uitstoot te compenseren.
Oyster Windsor
Wie zijn neus al ophaalt voor de exterieurkleur zal verder in het verschot vallen bij het openen van de portieren. Onze testwagen was uitgerust met het vrij bleke Ebony suède en Light Oyster Windsor leder. Een aparte combinatie, maar gelukkig zijn er voldoende (betaalbare) alternatieven voorhanden (zwart, marsrood of siena bruin). Nieuw met de komst van de facelift is het ‘zwevend’ centraal infotainment aanraakscherm in gebogen glas en een nieuwe Drive selector.
Tegenover mogelijke concurrenten zweeft de F-PACE een beetje tussen de Mercedes-AMG GLC en GLE, of tussen de BMW X3 M en X5 M, of tussen de Porsche Macan Turbo en Cayenne Turbo. Dat gegeven vertaalt zich ook in de prijszetting, want met een startprijs van € 108.240 hoef je je niet opgelicht te voelen tegenover de Duitsers. Ook met optiebudget hoef je niet te overdrijven. Buiten de SVO kleur, de pixel LED koplampen, het Meridian surround systeem, het panoramisch schuifdak, getinte ruiten en de 22 inch velgen heb je standaard al een zeer complete auto.
Conclusie
Een Jaguar F-PACE SVR koop je uit pure liefhebberij. Als daad van goede smaak. Staar je niet blind op het ondermaats comfort want het rijden en de geluidsbeleving makken alles irrelevant. Deze Brit helpt je te relativeren en dat in grote stijl. Vooral de fiscale impact zorgt ervoor dat je deze SVR amper in het Belgisch straatbeeld ziet opduiken.
Auto | Jaguar F-Pace 5.0 P8 AWD SVR |
Motor / Batterijcapaciteit | 5.000 cc V8 |
Maximum vermogen | 550 pk tussen 6.250 – 6.500 rpm |
Maximum koppel | 700 Nm tussen 3.500 en 5.000 rpm |
Overbrenging & transmissie | Permanente vierwielaandrijving & ZF 8-traps automaat |
0-100 km/h | 4,0 s |
Topsnelheid | 286 km/h |
CO2 uitstoot | 275 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 12,2 l / 100 km |
Testverbruik | 13,1 l / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 53.600 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 108.240 |
BIV | € 11.556,92 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 3.259,75 |