Wie AMG denkt, denkt automatisch V8. Yes, inderdaad. Je zou haast denken dat we met alle milieuproblematiek niet meer van zo’n dikke V8 zouden kunnen genieten. Gelukkig mogen we nog een beetje genieten, want de 2e generatie van de Mercedes-AMG GLE 63 S heeft nog steeds een V8 onder de motorkap liggen.
Wat is er nieuw?
We kennen de Mercedes-Benz GLE in zijn AMG jas inmiddels al sinds 2015. In navolging van de nieuwe generatie GLE is ook de GLE Coupé vernieuwd. Verwarring met de eerste generatie is niet aan de orde, maar het nieuwe design is zeker en vast geen revolutie. De bumpers rondom zijn nog steeds herkenbaar als AMG, de koplampen kijken iets stoerder en een nieuw setje 22 inch velgen in een glanzend zwart maken het geheel af. Het glanzende wit zorgt voor contrast met het zwart van de velgen en het rood van de remklauwen, een kleurencombo waar we u tegen kunnen zeggen. Althans, dat vinden wij. Want over smaken valt anno 2022 nog steeds niet te twisten.
De aflopende daklijn typeert nog steeds de coupé variant van de GLE. Dat die daklijn vloeiend uitloopt in een subtiel spoilertje benadrukt nog eens het oog voor detail die gehanteerd wordt bij Mercedes. Sideskirts zorgen voor een extra brede look, en uiteraard ook voor een makkelijkere instap. Want vergeet niet, de GLE is zeker niet laag!
Nachtclub op vier wielen
Flashy rode zetels en genoeg sfeerverlichting om de gehele straat te laten zien dat je er bent. Als ze het al niet hadden gehoord natuurlijk aan de luide ronk van de V8. De Mercedes GLE 63 S AMG Coupé is een echte nachtclub binnenin. Zeker in de kleurencombo die wij naar huis hebben meegekregen. Goed voor wie van een beetje aandacht houdt, maar voor subtielere klanten gelukkig ook te verkrijgen in rustigere kleuren.
Naar bouwkwaliteit toe moet de GLE niet onderdoen voor andere modellen uit de Mercedes-familie. Een veelvuldig gebruik van hoogwaardig leder en gepolijst aluminium zorgen voor een luxueuze uitstraling. Carbon fiber details geven de extra sportieve touch, zodat je zeker niet vergeet dat je in een echte AMG zit. Verder zitten er ook een reeks handige snufjes in het multimediasysteem, waaronder de stembediening die je dient aan te spreken met ‘Hey Mercedes’ om vervolgens een opdracht te geven aan de wagen met betrekking tot navigatie, klimaatregeling, radio …
Rijgedrag
Onder de motorkap zit een brutale 4,0l V8 gevangen met een vermogen van 612 pk en een koppel van 850 Nm. Het EQ-boost systeem bezorgt je nog eens 22 pk extra. EQ-boost is een milde hybridetechnologie die de wagen soepeler laat rijden. Er zitten twee turbo’s aan deze V8, maar dankzij deze technologie is er geen turbolagw, waardoor de rijervaring over het algemeen veel aangenamer en soepeler verloopt. Een AMG met (mild)hybridetechnologie, wie had het gedacht tien jaar geleden?
De EQ-boost technologie zorgt niet alleen voor een soepelere rit en wat extra vermogen, het zorgt ook voor een lager verbruik. Volgens Mercedes heeft de GLE in deze uitvoering nu een normverbruik van 11,8 l (WLTP), wat best weinig is voor een V8. De realiteit gaf eens een testverbruik van 14,8 l, onder onze eigen rijomstanigheden. Nog steeds een verassend laag verbruik gezien het formaat van de motor. Petje af voor Mercedes.
De overbrenging van al dat vermogen naar de weg gebeurt via de vaak gebruikte 9-traps G-TRONIC automaat met dubbele koppeling naar de vier wielen. Een sprintje naar de 100 km/h kunnen we zo afleggen in 3,8 seconden en daarna kunnen we doortrekken naar een gelimiteerde topsnelheid 280 km/h. De topsnelheid is in onze testwagen gelimiteerd op 280 km/h omdat deze uitgerust is met het drivers package. Neem je het drivers package niet? Dan stopt de GLE al bij 250 km/h. Niet dat we het nodig hebben natuurlijk, op de openbare weg merk je daar toch niks van.
Kostenplaatje
Kostprijs van onze GLE 63s AMG Coupé testwagen? Zo’n € 158.026 inclusief BTW. Auwch… Dure hobby. Daarmee heb je wel een topmodel uit het aanbod van Mercedes en het AMG Driver’s Package tot 280 km/h, de rode remklauwen, de 22″ velgen en uiteraard de twinturbo V8 met EQ-boost. Vergeet ook de BIV niet die ruim € 10.000 bedraagt. Een Mercedes GLE 350 d 4MATIC heb je dan weer voor een ‘magere’ € 85.547 incl. BTW.
Conclusie
De Mercedes-Benz GLE 63 S AMG Coupé is een ‘leuke kar’ uit het luxe SUV segment. De wagen heeft alles dat een luxewagen moet uitstralen en zal met zijn vermogen meerdere autoliefhebbers het hart sneller kunnen doen slaan. Bij dergelijke luxe en vermogen hoort helaas een stevig prijskaartje. Concurreren doet hij met de BMW X6M, wat hij in mijn ogen zeer goed doet. Als ik zelf moest kiezen tussen beide zou de keuze liggen bij de GLE, al is het maar omdat ik de GLE mooier vind.
AUTO | Mercedes-Benz GLE 63 S AMG Coupé |
Motor | 4,0 liter V8 twinturbo met EQ-boost |
Maximum vermogen | 612 pk (+22 pk EQ-boost) |
Maximum koppel | 850 Nm |
Overbrenging & transmissie | AWD, 9 traps G-Tronic automaat met dubbele koppeling |
0-100 km/h | 3,8 s |
Topsnelheid | 280 km/u (gelimiteerd) |
CO2 uitstoot | 280 g/km |
Normverbruik | 12,2l / 100 km |
Testverbruik | 14,8l / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 85.547,00 (GLE 350 d 4MATIC) |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 158.026,00 |
BIV | € 11.556,92 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 2.379,60 |