Tijdens het aankoopproces van een wagen zijn veel zaken belangrijk, maar een vaste volgorde is er nooit. Bepaalde mensen verkiezen functie boven vorm. Dit zijn klanten die bijvoorbeeld in de markt zijn voor een heavy-duty pickup of een MPV. Anderen willen dan weer een hoge zitpositie of spitsen zich toe op de aandrijving onder de kap om zeker het nieuwste van het nieuwste te hebben. Een factor waar mensen zich vaak, soms zonder het door te hebben, door laten beïnvloeden zijn de looks. Laat dit nu net het punt zijn waar deze BMW veel stof liet opwaaien. Na de Chris Bangle periode die de E60 5 Reeks en de E65 7 Reeks in het leven riepen, kwam er een rustigere periode op vlak van styling. Maar met deze nieuwe generatie 4 Reeks lijkt opnieuw een periode van gedurfd design aangebroken binnen BMW. Vaak is zo’n design een dubbeltje op z’n kant. Waar de E65 verafschuwd werd, verkocht de E60 nog steeds met grote getallen. Moeten we dan toch leren verder kijken dan onze neus lang is? Zoals de bomma altijd zei: echte schoonheid zit vanbinnen. Toch?
Date
We halen de BMW 430i Coupé op in Brussel. We zien in de verte een prachtig diepblauw silhouet uit de garagepoorten rollen. De wagen draait onze richting uit en meteen krijgen we een gemengd gevoel. Die snoet… We wisten aan wat we ons konden verwachten en hadden als voorbereiding filmpjes en wat foto’s bekeken maar in real life is het nog iets anders natuurlijk. Het voelde als een date met iemand waar je al enige tijd berichten mee stuurde en je nu voor het eerst ziet. Oké Elias, laat je niet afschrikken en probeer open-minded het een kans te geven. Daar gaan we dan.
Om met een positieve noot te beginnen, deze BMW 430i is uitgevoerd in een heerlijk Portimao Blau. Het doet deugd nog eens kleur te zien in het grijs en zwart Belgisch wagenpark. Het staat de auto erg goed. De lijnen komen mooi uit en het geeft hem de extra présence die hij samen met de styling zoekt. We reden de wagen in de lente maar door het wisselende weer besloot BMW “THE 4” nog op z’n winterschoenen aan ons mee te geven. Dit verklaart ook meteen de ietwat kleine velgen die we op deze auto hadden. Normaal staat hij op mooie Jetblack 19 inch velgen.
Never change a winning team
Zo flashy het exterieur is, zo ingetogen het interieur. Afgezien van de optionele tetragon interieurlijsten zou dit evengoed je 330e bedrijfswagen kunnen zijn. Willen we echt kort door de bocht gaan dan kan je er zelfs grotendeels een 1 Reeks in zien. “Never change a winning team” is een zin die de interieurontwerpers maar al te goed kennen. Dezelfde kritiek stak namelijk ook de kop op wanneer de 8 Reeks uitkwam. De onderscheidende factor vind je niet binnenin. Alles is daarentegen te vinden waar je het verwacht en alles is kwalitatief erg goed afgewerkt, maar afgezien van de gordelbutler en de fantastische stoelen zien we weinig speciaals hier binnenin.
De tijd waar Mercedes-Benz hun infotainment ver achterophinkte ten opzichte van BMW’s iDrive is gepasseerd. Hun nieuwe MBUX-infotainmentsysteem staat minstens op hetzelfde niveau en is mogelijks zelfs beter. BMW heeft volgens ons iets te veel op hun lauweren zitten rusten en liet zich inhalen doordat ze enkel kleinere updates doorvoerden. Zaken zoals AndroidAuto en hun fantastische voice assistent werden toegevoegd maar een echt grondige restyle van het volledige systeem is er nog niet gekomen. Er is echter licht aan het eind van de tunnel want met de launch van de BMW iX en i4 kwam ook een volledig nieuw interface met opnieuw een iDrive controller. Dus verwacht dit met de volgende facelift misschien in de 4 Reeks terug te vinden. Wij persoonlijk hopen dat er dan ook gelijk komaf kan worden gemaakt met de donkere tellers. BMW stapt hier opnieuw af van haar ronde tellers, maar het gebrek aan personaliseerbaarheid en het algemeen donker thema van de tellers is niet echt onze smaak.
I’m watching you
Even kort terug naar de stoelen. Wat een heerlijke plaats om te vertoeven! Je zakt lekker diep in het leer en de stoelen zijn elektrisch perfect instelbaar naar je positie en kunnen goed laag, wat het sportief gevoel alleen maar ten goede komt. Ook achterin kan je, in tegenstelling tot de vorige generatie 4 Reeks, met een gestalte van 1,85 m perfect comfortabel zitten. Ook in de koffer kom je met 440 l geen ruimte tekort. De ietwat overbodig lijkende Gesture Controls zijn ook aangevinkt voor deze auto en eigenlijk is het wel iets wat bruikbaar is. Door met je duim naar rechts te wijzen verander je moeiteloos van radiozender of ga je naar het volgende liedje in je Spotify playlist.
Het leukste echter is wanneer je een telefoongesprek niet wil opnemen. Dan sla je het gesprek letterlijk van je af door met de vlakke hand in de richting van de passagierszetel te zwaaien. Opnemen lukt door de omgekeerde beweging te maken. Ook kan je makkelijk en snel je volume op mute zetten door met je wijsvinger en middenvinger naar je scherm te wijzen. Snap je door deze uitleg niet juist wat je moet doen? Denk even met ons mee. Je ziet vanop een afstand je aartsvijand staan en doet het “i’m watching you” teken door met je twee vingers eerst naar je eigen ogen te wijzen en hierna naar je tegenstander. Doe diezelfde beweging in je BMW en het is meteen muisstil!
Verder valt ons ook op dat er goed werd aangevinkt bij het samenstellen van dit model. De totaalprijs van deze BMW 430i zoals we hem bij ons hebben komt op een 76.540 euro. Zo zien we aan de buitenkant onder andere de carbon spiegelkappen, diffuser en kofferspoilertje die deel uitmaken van het “M Carbon exterieur pakket” (+ € 2.268,60). Om de grille ietwat te maskeren zouden wij ook zeker het “Shadow line” pakket aanbevelen die deel uitmaakt van het “Model M Sport pakket”. BMW levert dan niet alleen alle raamlijsten in het zwart, maar ook de bevertanden vooraan worden in het zwart gespoten. There we said it. Er is al veel digitale inkt gevloeid over de twee nieren en we horen zoveel verschillende meningen rond de styling maar eerlijk is eerlijk, ons went het niet. We stappen elke dag nog steeds op de auto af met in ons achterhoofd “verdorie, wat had dit een mooie auto kunnen zijn als hij de neus van de 8 Reeks had gekregen”. Er zijn mensen die dit wel mooi vinden en fair enough, misschien ligt het aan ons en zullen we binnen 10 jaar terugkijken op deze G22 generatie op dezelfde manier als we nu naar de eerdergenoemde BMW E60 5 Reeks kijken. Iedereen schreeuwde moord en brand toen BMW het doek trok van de E60 generatie maar intussen lijkt het wel een muurbloempje te zijn.
On the road
Met z’n rijgedrag moet de BMW punten terug scoren. Dat is hij moreel ook wel verplicht. Een BMW 3 Reeks moet goed sturen, anders is het geen goede 3 Reeks. Waar staat de 4 Reeks dan in dit verhaal? Die geeft de achterdeuren op voor een coupelijn en verliest daardoor wat van z’n praktische inzetbaarheid. Hiervoor krijg je dan wel betere looks en bovenal een nog sportievere rijervaring. Het zwaartepunt van de 4 Reeks ligt 21mm lager dan van de 3 Reeks berline, de spoorbreedte is 23 mm groter. Kijken we dan naar de verschillen met de vorige 4 Reeks dan zien we dat deze nieuwe generatie een groeispurt gekregen heeft. Hij is zowaar 13 cm langer dan z’n voorvader! Ook het gewicht nam met een goede 50 kg toe tot een minimum van 1.600 kg.
Elk jaar lijkt het alsof de Europese Unie de handen alsmaar strakker rond de keel van de verbrandingsmotor zet. Deze 430i lijkt daar helemaal niks van opgemerkt te hebben. Tijdens de start-up hoor je soms zelfs kleine pops. Bij de F10 generatie van de M5 introduceerde BMW hun systeem waarbij ze het motorgeluid in de cabine versterken door dit via de boxen de beste tonen versterkt af te spelen. Ook de 430i maakt hier gebruik van. Ok, het is fake en de puristen staan op hun achterste poten wanneer je hierover begint, maar wij vinden het niet mis. De auto zet op die manier z’n keel wat meer open in de Sport modus, maar is stil in de Comfort. Nu we over rijmodi bezig zijn wil ik graag BMW complimenteren met hun Adaptive mode. Dit systeem gebruikt gps-coördinaten samen met de driverinput en beslist zo wat de best passende set-up is van de wagen. Voelt de wagen dat je met je kleine teentje gas geeft aangezien je op de autosnelweg rijdt, dan zal hij de adaptieve dempers in comfort plaatsen en de schakelmomenten van de versnellingsbak zo soepel mogelijk maken. Ziet hij dat je wat aan het boenderen bent, dan zal hij de motor alerter maken en ook de dempers wat aanspannen. Het maakt hierdoor dus de andere modi eigenlijk bijna overbodig. Dit is iets wat zeker nog mag terugkeren. De Duitsers kennende is er al een 2.0 versie in de maak die alles nog beter kan inschatten. Hoe kleine details toch soms zo’n gemak kunnen zijn.
We gaan, met de auto in Adaptive mode, de snelweg op. Met hetzelfde vertrouwen dat we opdeden door de Adaptive modus, willen we de Pilot Assist uitproberen. Dit systeem is eigenlijk een uitgebreide cruise control die met behulp van een radar in de neus een vooringestelde afstand houdt met de voorligger en met hulp van de Lane Departure Warning je zo een soort van autonoom rijden kan geven. Leg je het systeem aan dan krijg je twee groene LED-strips boven de bedieningsknoppen op het stuur die oplichten en zo bevestigen dat de auto het overgenomen heeft. Probeer echter niet even rustig je krant te lezen achter het stuur want al na enkele tellen zonder aanraking veranderen de LED’s al naar oranje. Na een korte bevestiging door met je handen even het stuur aan te raken is alles terug in orde. Dit moet doordat de EU de regels rond het level 3 autonoom rijden nog niet volledig rond hebben. Tot die tijd moeten dus alle auto’s controleren of je er wel bij bent met je hoofd tijdens het rijden.
Freude am fahren
Waarom zijn we eigenlijk bezig met al deze technologie? Was het rijden eigenlijk niet hetgeen wat ons moest overtuigen in deze 4 Reeks? Gewoon passagier zijn achter het stuur terwijl de techniek alles doet is niet wat BMW bedoelt met hun “Freude am fahren”. We kiezen zelf de rijmodus Sport Plus, zetten de versnellingsbak in manueel en zoeken ons een leuke bochtige weg in de Vlaamse Ardennen. Het 2.0 turboblok dat we in deze 430i terugvinden is een waar genot. Het koppel is al van erg vroeg in de toeren royaal aanwezig maar ook wanneer je doorgaat in de toeren voelt het alsof je nog steeds de berg aan het beklimmen bent. Helemaal boven in het toerengebied is de koek wel bijna op. Het blok wordt in basis ook gebruikt in andere modellen zoals de Mini John Cooper Works wat de sportieve genen wat verklaart. Het vierpotje produceert 258 pk en 400 Nm. Dit is genoeg om deze Beemer in 5,8 seconden naar de maximumsnelheid op de Nederlandse autosnelwegen te lanceren.
Hieraan gekoppeld is een automatische versnellingsbak met koppelomvormer. Het schakelen gaat erg goed, soms zelfs beter dan sommige DCT’s die we al gereden hebben. Hij reageert kort en direct op elke beweging van het gaspedaal. Wanneer we zelf het heft in handen nemen met de pedals achter het stuur blijft hij de ene na de andere versnelling doorgaan en terugkeren net zoals wij het dirigeren. De pedals zien eruit alsof ze van metaal zijn maar aan de achterkant voelen we plastic. Waar Alfa Romeo’s zo geprezen worden voor hun prachtige volledig metalen schakelflippers zien deze er bijna even goed uit maar het plastic op de achterzijde spoils the fun. Duiken we de bochten in dan blijft hij ook hier mooi controleerbaar en speels. Met één druk op de knop kunnen we de stabiliteitscontrole deels afleggen. Een zeldzaamheid intussen in autoland. Geef het gaspedaal een lompe doef gas en de kont kan mooi omkomen. Voorzie wel dat je bij zo’n ritje je bankkaart bij de hand hebt want met sportief rijden kan het verbruik makkelijk boven de 10 l/100 km gaan. Gelukkig zijn autosnelwegkilometers een pak voordeliger met een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100km.
Verdict
Dit is wat we hoopten te vinden onder de huid van de nieuwe 4 Reeks. Na een week en meer dan 1.000 km aan gevarieerde ritten willen we gewoon meer. Meer rijden! Deze BMW is trouw gebleven aan het Freude am Fahren van vroeger. Door de krachtige motor in het vooronder, aandrijving naar achter, krijg je zoals het hoort nog steeds een grote smile achter het stuur. Stap je uit dan zal die neus misschien nog steeds je ding niet zijn. Maar zal je dat merken wanneer je geniet tijdens het rijden? Nee dus. Mijn bomma had gelijk. Je mag niet oordelen op het uiterlijk.
Auto | BMW 430i Coupe |
Motor | 1.998 cc viercilinder turbobenzine |
Maximum vermogen | 245 pk |
Maximum koppel | 400 Nm |
Overbrenging & transmissie | achterwielaandrijving & 8-traps Steptronic automaat |
0-100 km/h | 5,9 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
CO2 uitstoot | 149 g/km (WLTP) |
Normverbruik | 7,4 l / 100 km |
Testverbruik | 9 l / 100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 52.100 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 76.540 |
BIV | € 356,13 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 379,02 |