In 2012 stelde Range Rover de Evoque voor als de baby Range Rover. Dat is al zeven jaar geleden. Tijd voor een opvolger moet Range Rover gedacht hebben. Zoals bij de meeste automerken is het na zeven dienstjaar ongeveer een mooi moment voor die opvolger. En net zoals altijd bekijken we van dichterbij wat er aan veranderd is aan die splinternieuwe opvolgers, de Evoque krijgt hierbij geen uitzondering.
Fris en stijlvol
Je merkt het vrij snel aan deze nieuwe Evoque. Hij neemt de frisse styling van de Velar over. Vooraan herkennen we de Velar luchthappers en koplampen in de anders volledig nieuwe voorbumper. Range Rover vond het blijkbaar leuk om in die vernieuwde voorbumper her en der bronzen details naar voor te brengen. Met name rond de luchthappers. Ook elders op de wagen komen die bronzen details terug rondom het koetswerk. Een design feature die wat patserig klinkt, maar in realiteit er best stylish uitziet.
Bekijken we de wagen langs de zijkant dan merken we een nieuwe, uitgesproken daklijn op die extra geaccentueerd wordt door een dakspoiler en een aantal zwart gespoten onderdelen. Ook achteraan worden zwarte panelen gebruikt om accenten te leggen op de vorm van de wagen. Het geeft de Evoque een strakkere look. Toch wel een designtrend die we meer en meer zien bij nieuwe wagens.
Range Rover geeft ons de keuze voor kleur tussen twee niet-metaalkleuren, 7 metaalkleuren (€ 943) en twee premium-metaalkleuren (€ 1.444). Onze testwagen kreeg de kleur Seoul Pearl Silver vanuit de spuitcabines mee. De andere kleuren zijn te raadplegen op de configurator. Maar we geven al op voorhand mee dat de kleuren zich allemaal in de wit, grijs, zwart zone bevinden, met uitzondering van het “Firenze Red” voor zij die het aandurven een opvallendere kleur te nemen op hun Evoque.
Interieur
In de cockpit van deze nieuwe Evoque merken we onmiddellijk een reeks aan veranderingen ten opzichte van het vorig model. Zo zit er terug een versnellingspook in plaats van een draaiknop om de automatische versnellingsbak te regelen. Ook de middenconsole op zich heeft een complete make-over ondergaan. Al twijfelen we wel eens aan de materiaalkeuze hier. Zo zit er een chromen lijst verwerkt in die middenconsole, die de bestuurder verblind van zodra de zon er op schijnt. Ook neigt het Britse merk nog steeds te veel naar het gebruik van plastiek in het dashboard, wat cheap aanvoelt. Logischerwijze wil de klant zoiets niet als men al de vanafprijs van € 53.200 voor de R-Dynamic S moet ophoesten.
De lederen zetels zijn dan wel weer heerlijk. De combinatie van die zetels met het natuurlijk zonlicht die door het panoramisch dak (€ 2.013) komt, zorgt ervoor dat het interieur een oase van rust en stilte is… Tot we het multimediasysteem opzetten, want de boxen in deze wagen zijn van zo’n topkwaliteit dat we de stilte vlug vervangen door een heerlijke soundtrack. Verder is het nieuwe multimediasysteem met zijn twee touchscreens vrij gemakkelijk om mee te werken. Al vinden we een minpuntje bij de volumeknop, die zodanig gepositioneerd staat dat de nieuwe versnellingspook in de weg staat om de knop te bedienen.
Rijgedrag
Op de baan voelt deze Evoque best hoog maar vooral comfortabel aan. Maar door zijn hoogte voelt de Evoque natuurlijk net zoals de meeste andere SUV’s vrij log aan. De versnellingsbak is ook niet de vlotste die we al in onze handen hebben gehad. Duwen we het gas in, dan komt het vermogen pas erop na een 3-tal seconden. Al heeft deze P200 variant zeker geen vermogen tekort, want met haar 200 pk heeft de Evoque meer dan genoeg paarden onder de motorkap om te functioneren als een degelijke daily. Die 200 pk komt van een 2.0 l viercilinder benzinemotor. Het verbruik? Dat kwam tijdens onze testperiode neer op zo’n 12,3 l / 100 km, dat valt tegen.
Op de middenconsole ontdekken we nog een aantal knoppen. De knoppen voor de rijstanden, namelijk: Dynamic, Eco, Comfort, programma gras/grind/sneeuw, programma modder/sporen, programma zand en stand Auto (automatisch). De namen vertellen het zelf natuurlijk al een beetje waarvoor ze dienen. Al zullen we op voorhand eerlijk zijn. Wij hebben ze nauwelijks gebruikt. Wij reden voornamelijk in Comfort en overschakelen naar Eco of Dynamic gaf eigenlijk amper verschil. De offroad-functies zien we in het dagelijkse leven ook geen grote meerwaarde bieden aan de gemiddelde Evoque-rijder. Al geloven we wel dat ze voor bijvoorbeeld paardenliefhebbers misschien van pas kunnen komen bij het oprijden van de weides. Het blijft een Land Rover natuurlijk.
Opties en prijs
Bekijken we de configurator van de Evoque dan merken we één iets steevast op. Range Rover biedt namelijk praktisch alles aan als optie. Of met andere woorden, voor een Evoque R-dynamic S heb je niet veel auto voor de vanafprijs van € 53.200. Een degelijk setje (rubberen) vloermatten kost bijvoorbeeld al € 152. Het glazen panoramadak kost € 2.013. En zo kunnen we wel nog even doorgaan met opnoemen. Volgens de configurator komen we uit op een totaalprijs van € 76.955 voor de testwagen die voor onze neus staat.
Conclusie
De meningen over de nieuwe Evoque zijn nogal verdeeld. De één vindt hem prachtig, de ander houdt het dan weer liever bij de vorige Evoque. Over smaken valt natuurlijk niet te twisten. Daar gaan we niet dieper op in. Wat het rijgedrag betreft vinden wij dan weer dat het niet in verhouding staat met de prijs van de wagen, en dan doelen we vooral richting de automaat die ontzettend traag reageert.
AUTO | Range Rover Evoque R-Dynamic S 2.0P AWD |
---|---|
Motor | 2.0l viercilinder benzinemotor |
Maximum vermogen | 200 pk |
Maximum koppel | 320 Nm |
Overbrenging & transmissie | Vierwielaandrijving & 9-traps automaat |
0-100 km/h | 6,3 s |
Topsnelheid | 216 km/h |
CO2 uitstoot | 176 g/km |
Normverbruik | 7,7 l /100 km (gecombineerd) |
Testverbruik | 12,3 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 53.200 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 76.955 |
BIV | € 1643 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 434,41 |