Een wist-je-datje om mee te starten: 75% van de CLA rijders kozen voorheen voor een ander merk. We mogen een weekje onderweg in de gloednieuwe CLA. Een 250 dan nog wel. Met andermaal de nodige sex-appeal moet die opnieuw heel wat klanten weten te overtuigen.
750.000 stuks wist Mercedes van de vorige CLA en CLA Shooting Brake aan de man (en vooral ook vrouw) te brengen. Een succesverhaal dus, maar dat geeft een enorme commerciële druk voor een waardige en succesvolle opvolger. Ondanks dat de CLA 35 AMG eigenlijk de geestelijk opvolger is van de CLA 250 Sport ziet Mercedes nog steeds het nut van een CLA 250 aan te bieden, maar dan wel zonder het ‘Sport’ label. Mercedes wil dat haar klanten de CLA met cool associëren. En omgekeerd wellicht ook.
De heupen van de nieuwe CLA zijn iets meer uitgesproken als die van de eerste generatie. Mercedes vond vooral inspiratie bij grotere zus CLS. De term mini-CLS is dus zeker niet misplaatst. De groeischeut is geen gezichtsbedrog. 4,8 cm langer, 5,3 cm breder (flank tot flank) maar wel 2 mm lager. De grotere afmetingen komen vooral ten goede van de inzittenden en door het opsplitsen van de achterlichtunits is de kofferopening maar liefst 26,2 cm breder geworden. Het is tevergeefs zoeken naar de drukke lijnen op de flanken die de vorige CLA zo spraakmakend maakte. Het doorgedreven lijnenspel maakt plaats voor gebolde flanken.
De nieuwe CLA is opnieuw een knappe auto. Toch zeker in onze testversie: AMG opsmuk en de designo berggrijze matte lak (‘magno’ in Mercedes termen). De coupé lijn mag dan wel iets ingetogener zijn dan de vorige CLA, verwarring met een A sedan of C-Klasse berline is niet aan de orde. Vooral het front met de duikende sharknose is typisch voor de nieuwe CLA. De twee powerdomes op de motorkap zijn opnieuw een herkenningspunt. En toch is Mercedes er dus in geslaagd om de nieuwe CLA volledig anders te laten lijken dan haar voorganger. Gorden Wagener en zijn team zijn wellicht niet over één nacht ijs gegaan met de CLA, want er staat heel wat op het spel met de nieuwe CLA. Het wordt wel snel duidelijk dat niet iedereen fan is van de achterkant.
Zoals een S-Klasse
De DCT7 automaat heeft zo soms haar kuren. De juiste versnelling vinden lijkt soms een hele zoektocht. Dat kan beter Mercedes! Sportieve rijders zullen het ook jammer vinden dat de afstelling van de vering en multi-link ophanging iets meer op comfort is gericht dan wat je van een coole en opwindende vierdeurscoupé zou verwachten. De besturing is dan wel weer heerlijk afgesteld. Al mist ze ‘zwaarte’ in vergelijking met een A 35 bijvoorbeeld. Ondanks de ferm aflopende daklijn is het zicht rondom geen drama. Dodehoekspiegels zijn uiteraard een slimme investering, maar het zijn vooral de hoofdsteunen achteraan die zicht wegnemen. De visibiliteit bij de vorige CLA was toch beduidend minder als we opnieuw mogen vergelijking met de eerste generatie.
Tegenwoordig hoef je geen S-Klasse meer te rijden om semi-autonoom te ‘rijden’. Dankzij het optionele rijassistentiepakket (€ 3.684) is zelfs automatisch van rijstrook wisselen een fluitje van een cent. Na enige tijd vraagt het systeem vriendelijk om het stuur opnieuw stevig (dat mag je vrij letterlijk nemen) vast te nemen. De technologie is wel nog steeds allergisch aan wegwerkzaamheden of middengeleiders wat resulteert in plotse remmanoeuvres.
Pittig
Het gamma van de CLA start bij de 136 pk sterke CLA 180 met 1,3 liter en als diesel bij de CLA 180 d met 116 pk uit een 1,5 liter. Startprijzen zijn respectievelijk 30.613 en 32.186 euro. Een CLA 220 d met 190 pk gaat al vlotjes boven de € 40.000 en de CLA 250 met vierwielaandrijving en 224 pk tikt af op € 40.656. Voor een (beter uitgeruste) CLA 35 AMG betaal je dan toch nog zo’n € 15.000 meer. Als je bij Mercedes gaat shoppen heb je dus beter een goed gevulde portefeuille mee. Niets nieuws onder de zon. Zelfs op deze sportieve CLA 250 is een AMG pakket een optie (€ 3.630). Ons testexemplaar kwam uit op net iets minder dan € 60.000. Voor dat geld toch liever een minder uitgeruste, maar nog plezantere A 35 AMG.
Dat brengt ons naar het hart van de CLA 250. Stationair klinkt die tweeliter viercilinder niet bijzonder sexy van buitenaf. In het interieur worden we wel getrakteerd op een vrij sportief geluid, al vermoeden we dat er wat ‘fake’ geluid door de luidsprekers wordt gestuurd. Verwacht ook geen gepruttel uit de sieruitlaten want die zijn letterlijk voor de sier. Het piekvermogen van deze vierpitter vind je bij 5.500 rpm (224 pk), maar het maximale koppel van 350 Nm is reeds vanaf 1.800 rpm voorhanden. Een stoplichtspurtje van 0 tot 100 km/h neemt amper 6,3 seconden in beslag. Echt groen is de CLA 250 niet, al is het geen tragedie. Mercedes belooft een CO2 uitstoot van 149 g per km en een gemiddeld verbruik van 6,5 liter. Ons testgemiddelde lag op 6,8 liter, maar echt wild mag je dan niet rijden. Ritjes van rond de 6 liter per 100 km zijn ook niet onhaalbaar.
Energizing Coach
De interieursfeer bij Mercedes blijft een knaller. Met dank aan de sfeerverlichting die alle kleuren van de regenboog kan aannemen, zelfs op commando. Ook een nieuwe dimensie is de interieurverlichting die oplicht indien je iets zoekt op de passagierszetel of op de vloer. Het interieur is overigens exact aan dat van de A-Klasse, maar dat was bij de vorige CLA ook al het geval. Met de ‘Hey Mercedes’ assistentie kunnen we ons nog steeds amuseren. Ze wordt slimmer en slimmer naargelang het aantal gebruikers. Grapjes vertellen lukt haar wel nog steeds (bewust) niet. Pas wel op met beledigingen als de assistente je knapperig accent niet begrijpt, want dan zet ze je met plezier op je plaats. Tegenwoordig zit je bij Mercedes nooit meer alleen in de auto. Ook een ‘Energizing Coach’ zit ergens in de auto verstopt om de bestuurder in een zo’n fit mogelijke toestand te houden.
Wie ervan overtuigd is dat de CLA vooral een mooie, maar geen praktische auto is heeft ongelijk. 470 liter kofferruimte en een neerklapbare achterbank zijn voorhanden. De koffer is ook ruim toegankelijk, maar het sluiten van de klep dient met een pietluttig handvatje te gebeuren. Ook ‘storend’ is de vrij lage centrale armsteun. Voor sommige knopjes in het interieur zoals de bediening van de ruiten en de automaathendel had Mercedes toch beter niet bespaard. Over de bouwkwaliteit van de in Hongarije geproduceerde CLA valt weinig te klagen, al mag je geen S-Klasse niveau verwachten.
Conclusie
Waarom is er nu zowel een A-Klasse sedan als een CLA? Een vraag die we vaak voorgeschoteld krijgen. In tegenstelling tot de A-Klasse sedan slaagt de CLA er wellicht beter in om een emotionele snaar bij haar klanten te raken. Dat vertaalt zich nu eenmaal in een hoger prijskaartje. De nieuwe CLA is opnieuw voldoende sexy om de kassa te doen rinkelen bij Mercedes al lijkt de 250 4MATIC geen verkoopstopper te worden in België. Daarvoor is de CLA 250 te duur en fiscaal niet interessant genoeg. En minder plezierig dan een CLA 35 AMG. Even doorsparen is dus de boodschap. Oja, een A sedan rijdt minstens even plezierig.
AUTO | Mercedes-Benz CLA 250 4MATIC |
---|---|
Motor | 1.991 cc viercilinder |
Maximum vermogen | 224 pk bij 5.500 rpm |
Maximum koppel | 350 Nm bij 1.800 rpm |
Overbrenging & transmissie | Vierwielaandrijving & DCT7 |
0-100 km/h | 6,3 s |
Topsnelheid | 250 km/h |
CO2 uitstoot | 149 g/km (NEDC) |
Normverbruik | 6,5 l /100 km (NEDC) (gecombineerd) |
Testverbruik | 6,8 l/100 km |
Basisprijs (incl. 21% BTW) | € 40.646 |
Prijs testwagen (incl. 21% BTW) | € 58.025,55 |
BIV | € 724,47 |
Jaarlijkse verkeersbelasting | € 407,26 |