Mercedes omschrijft haar nieuwe CLA Shooting Brake als een praktische sportwagen. Dat schept nogal hoge verwachtingen Mercedes.
De CLA vierdeurscoupé konden we reeds stiekem ontdekken in Brussel en in Genève staat nu dus ook de Shooting Brake variant. Dat model bezorgde Mercedes in België héél wat nieuwe (jonge) klanten en met de nieuwe CLA wil Mercedes zeker die trend verder zetten. Zoals dat gaat bij een nieuw model is de nieuwe CLA Shooting Brake ook langer (+4,8 cm) en breder (+5,3 cm), maar wel iets lager. Dat vertaalt zich in een breder spoor, meer elleboogruimte binnenin en wat extra kofferruimte.
Gelukkig behield Mercedes de strakke lijn van de vorige Shooting Brake al is het wel snel duidelijk dat Mercedes nieuwste een groeischeut gekregen heeft. Naast de ‘shark nose’ zijn de powerdomes op de motorkap opnieuw van de partij. De specifieke schouderlijn van de vorige CLA is wel verdwenen. Achteraan is de nummerplaathouder nu op de achterbumper te vinden in plaats van op de kofferklep. Dankzij de gesplitste achterlichten is de laadopening ook beduidend breder (87 cm tegenover 64 cm).
Het dashboard kennen we al uit de A-Klasse en ook de MBUX userinterface met ‘Hey Mercedes’ spraakassistentie is van de partij. Ook in de CLA is er nu keuze uit 64 kleuren voor de sfeerverlichting (optie). Een comfort ‘Energizing’ programma stemt de verwarming, de sfeerverlichting, de stoelen, de audio en de airco af op de stemming van de bestuurder. Fascinerend.
Mercedes geeft nog weinig bloot over de beschikbare motorisaties, enkel dat de voorlopige topversie de CLA 250 is met 225 pk. De marktintroductie is pas voor September voorzien.